Forskningsprojekt
Inom Rose bedrivs forskning inom en rad olika projekt där utgångspunkten är att frågor om en social, ekonomisk och miljömässigt hållbar samhällsutveckling behöver ställas i relation till undervisning och lärande. Rose har en tydlig samhällsrelevant inriktning i sin forskning med ett fokus på att utforska områden utifrån ett komparativt ämnesdidaktiskt perspektiv. Våra projekt innefattar därför ofta olika teoretiska, metodiska och empiriska perspektiv samt forskare från olika ämnesdiscipliner.
För mer information, besök sidorna nedan för upplysningar om avslutade och pågående projekt (de nyaste projekten listas först).
- To establish a sense of community: The local cultural heritage in social studies education in primary school (Att skapa vi:et i hembygden: Närsamhällets kulturarv i SO-undervisningen på lågstadiet).
- Enquiry in Social Science Education (Enquiry i SO-undervisningen: frågedrivna och elevaktiva modeller).
- Forest workers and their local reading practices. Continuity and change across generations. Arbetarmän i skogsbygd och deras lokala läspraktiker. Kontinuitet och förändring över generationer).
- Nordic basic schools as past, present and future sites for solving the challenges of making diverse inclusive knowledge-based societies (Nordiska grundskolor som dåtida, samtida och framtida mötesplatser för kunskap och inkludering).
- Use of history and progression in pupils’ learning (Historiebruk och progression i elevers lärande).
- Teacher and Influencer? (Lärare och influencer?).
- Inquiry-based teaching (Laborativt undersökande arbete).
- Domain-specific language for describing protein synthesis in upper secondary school – students’ and textbooks' technical term usage (Ämnesspecifikt språk för att beskriva proteinsyntes i gymnasieskolan – elevers och läromedels användning av tekniska termer).
- TELL-ability, (Muntligt berättande som livskunskap och interaktionell kompetens i andraspråksundervisning).
- Public understanding and attitudes towards genetics and genomics (Allmänhetens förståelse och attityder till genetik och genomik).
- Problem solving at pre-school, (Problemlösning i förskoleklass).
- Room for formative teaching: effects of teachers' professional collaboration on student learning (Med undervisning som drivkraft för skolutveckling – Rum för formativ undervisning).
- Climate related risks in education (Klimatrelaterade risker).
- Linguistic perspectives on teaching genetics (Språkliga perspektiv på genetikundervisning).
- Textbooks and digitalization (Läromedel och digitalisering).
- Platform Pedagogy (Plattformspedagogik).
- MultiLingual Spaces (Flerspråkiga praktiker: En resurs i engelskundervisningen?).
- The art of learning to weld (Konsten att lära sig svetsa).
- Connected classroom Nordic Study (Uppkopplade klassrum, en nordisk studie).
- Teachers in the borderland of elementary school, grammar school and comprehensive school (Lärare i gränslandet mellan folkskola, läroverk och enhetsskola) (hemsida saknas)
- Connected classrooms (Uppkopplade klassrum).
- Professional Development on Facebook (Fortbildning på Facebook).
- Vocational training in technical upper secondary vocational education (Yrkeslärande i teknisk gymnasial yrkesutbildning).
- Testing Talk (Testa tal).
- Transformation of concepts: the case of sustainable development (Transformation av begreppet hållbar utveckling).
- To develop teaching on social issues: content selection and transformation in social studies education in upper elementary school, year 4-6 (Att utveckla undervisning i samhällsfrågor).
- LISA - Linking Instruction and Student Achievement.