Att utveckla undervisning i samhällsfrågor
Vid Karlstads universitet bedrivs ett projekt kallat: Att utveckla undervisning i samhällsfrågor: om didaktiska val i SO-ämnena i grundskolans mellanår 4-6. Projektet löper över tiden 2017-2020.
Värden som frihet, jämlikhet, solidaritet och mångfald sätts på prov runt om i världen idag, också i vårt land. Inte minst prövas de genom den ökade migrationen som är en följd av krig, relativ fattigdom och pågående globaliseringsprocesser. Vi menar att SO-ämnena har en central roll för att ge sammanhang och överblick kring pågående samhällsförändringar. Projektets teoretiska perspektiv bygger på en kunskapssociologisk diskussion om vikten av kraftfull kunskap (Powerful knowledge) som utgångspunkt för skolans kunskapsuppdrag. Denna kunskap behöver dock relateras till skolans uppdrag och innehållets bildningspotential. Projektet utgår från ett ämnesdidaktiskt perspektiv på SO-undervisningen. Genom att uppmärksamma relevanta samhällsfrågor i undervisningen kan eleverna erövra större möjligheter att hantera de utmaningar som de kommer att ställas inför i framtiden.
Att utveckla undervisningen ställer stora krav på lärares förmåga att göra ämnesdidaktiska val. De ska inte bara välja ut ett relevant innehåll i relation till de rådande styrdokumenten, de ska också göra detta innehåll möjligt att lära för eleverna. Den konkreta undervisningen formeras således i spänningsfältet mellan elever, lärare och det valda undervisningsinnehållet. Syftet med projektet är att utveckla sätt att göra välgrundade ämnesdidaktiska urval och transformeringar av samhällsfrågor inom mellanstadiets SO-undervisning. Migration är den samhällsfråga som valts som utgångspunkt för utveckling av undervisning. Där målet dels är att undersöka förutsättningarna för att utveckla undervisning kring migration, dels att konstruera konkreta förslag kring hur undervisning kan bedrivas.
Ibland har skolan setts som en kraft som bevarar orättmätiga maktförhållanden i samhället med stöd i vetenskapen. Men denna vetenskapliga och därmed reviderbara kunskap är viktig att ta hänsyn till för att kunna rucka på möjligen förstelnade, men samtidigt innehållsspäckade, ytliga och fragmentariska traditioner i mellanstadiets SO-undervisning. I projektet relateras undervisningen till vetenskaplig kunskap som visat sig särskilt kraftfull för att hantera omvärlden. Men det innebär inte alls att blicken kan släppas från skolans värdegrunduppdrag. Genom att lyfta de vetenskapliga kunskapens roll i undervisningen pekas på relationen mellan de vetenskapliga disciplinernas relation till skolämnena. Hur kan denna karakteriseras, vad är en rimlig position i det avseendet? Detta leder vidare till en diskussion som implicit adresseras i projektet kring SO-undervisningens organisering. Genom att lyfta perspektivet kring samhällsfrågor belyser vi i projektet möjligheterna respektive utmaningarna med att undervisa ämnesövergripande.
Två forskningscirklar med verksamma lärare utgör basen för projektet. Med avstamp i de olika försök som görs i forskningscirklarna ska också riktlinjer av mer generell karaktär utvecklas.
Resultaten kommer att, vid sidan av sedvanlig vetenskaplig rapportering, kommuniceras i form av en webbaserat lärarhandledning/läromedel. I detta läromedel kommer konkreta förslag ges kring, inte bara hur undervisning kan utvecklas, men också på övningar, uppgifter etc. Utgångspunkten i lärarhandledningen/läromedlet blir migration, men förslag ska också ges för hur undervisningen skulle kunna genomföras kring andra samhällsfrågor.
Forskargruppen består av:
Martin Stolare, projektledareGabriel Bladh
Martin Kristiansson
Sara Blanck, doktorand