Nyheter

  • 2024-09-12

    Totalförsvaret som undervisningsinnehåll – då och nu

    Är du lärare i SO-ämnen på högstadiet eller gymnasiet och vill veta mer om beredskap och totalförsvarets roll inom undervisning? Tisdag den 24 september klockan 15.30 bjuder Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, CSD, vid Karlstads universitet in till en fortbildningsträff. Välkommen!

    Johan Samuelsson, professor i historia vid Karlstads universitet, forskar bland annat om försvarsberedskap som undervisningsinnehåll utifrån historiska, samtida och framtida perspektiv. Han kommer att berätta om beredskap och totalförsvarets roll inom undervisning. Fortbildningsträffen avslutas med en gemensam diskussion. 

    Fortbildningen genomförs via Zoom, och det kostar inget att delta.

    Anmäl dig här. 

  • 2024-09-10

    Nytt nummer av SO-didaktik

    Du har väl inte missat att ett nytt intressant nummer av tidskriften SO-didaktik publicerats? Den digitala tidskriften vänder sig till lärare i historia, religionskunskap, samhällskunskap och geografi i både grundskolan och gymnasiet. Det är lärare och forskare som skriver artiklar, och tidskriften är gratis.

    Det nya numret heter Genus, sexualitet och relationer - Hela skolans angelägenhet (nr 14). Det som förenar numret är det ämnesövergripande kunskapsområdet sexualundervisning som sedan 2022 har stärkts som kunskapsområde och fått namnet sexualitet, samtycke och relationer. Artiklarna i detta temanummer av SO-didaktik behandlar SO-ämnenas roll och bidrag till sexualundervisning och innehåller artiklar som kan ge inspiration till SO-lärare att ta sig an undervisning om kön, genus och sexualitet eller samtycke.

  • 2024-04-11

    Lärare i SO-ämnen: Hur gör du ekonomiundervisningen begriplig?

    Är du SO-lärare på högstadiet eller gymnasiet och vill lära dig mer om hur du kan göra ekonomiundervisningen mer begriplig? Tisdag den 16 april klockan 15.30 bjuder Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, CSD, vid Karlstads universitet in till en fortbildningsträff. Välkommen!

    Vi berörs alla av ekonomi, och kunskaper är en förutsättning för att kunna delta i en demokrati på ett kvalificerat sätt. Niclas Modig, doktor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet, har undersökt vilka dessa särskilt viktiga kunskaper är och hur samhällskunskapslärare förbereds för att undervisa om detta. Under fortbildningsträffen håller han en föreläsning inom området. Träffen avslutas med diskussion/workshop.

  • 2024-02-01

    Lärare och forskare tilldelas pris i geografi

    Sofie Nilsson, lärare på Vålbergsskolan i Karlstad och doktorand i pedagogiskt arbete på Karlstads universitet, har tilldelats Kungliga Vetenskapsakademins Svenska Nationalkommitté för geografi och Svenska Sällskapet för Antropologi och Geografi, SSAG:s årliga lärarpris i geografi.

    Sofie Nilsson vinner priset med SSAG:s nominering:

  • 2024-01-29

    Månadens forskare – Emil Mörk

    ”Jag tyckte att det var oerhört svårt att undervisa om klimatkrisen då framtidsprognoserna ser så mörka ut. Den sorgen krockade med samhällskunskapen som ett ämne med framtidstro och optimism.” Det säger Emil Mörk, vars forskning handlar om hur samhällskunskapslärare undervisar om klimatkrisen.

  • 2024-01-24

    Utbildning och bildning i antropocens tidsålder

    Antropocen är en föreslagen geologisk tidsålder som definieras av människans inverkan på jordens ekologiska system. Detta innebär utmaningar även i utbildningssammanhang. I slutet av januari arrangerar det internationella nätverket EBAN, Education and Bildung in the Anthropocene, en digital konferens för att diskutera förmedling av kunskap i vår tid av snabba miljö- och samhällsförändringar.

    Kenneth Nordgren, professor i samhällsvetenskapernas didaktik vid Karlstads universitet, leder nätverket EBAN, Education and Bildung in the Anthropocene, som kopplar samman forskare från olika discipliner och länder till en tvärvetenskaplig plattform.