Nyheter
-
2025-03-05
Månadens forskare – Niclas Modig
”Jag vill vara med och utbilda kompetenta samhällskunskapslärare som behärskar undervisningsinnehållet, i detta fall ekonomi, och som kan göra det tillgängligt för alla elever att lära sig oavsett utbildningsbakgrund.” Det säger Niclas Modig, doktor i pedgogiskt arbete vid Karlstads universitet.
-
2025-02-04
Motivationshöjande övningar inom SO-undervisningen
Är du lärare i SO-ämnen och vill veta mer om motivationshöjande övningar inom SO-undervisningen? Tisdag den 11 februari klockan 15.30–17.00 bjuder Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, CSD, vid Karlstads universitet in till en fortbildningsträff. Välkommen!
Under träffen presenterar Mikael Svanberg från Karlstads universitet hur lärare kan använda frivilliga individuella inlämningsuppgifter för att höja eller bibehålla elevers motivation. Uppgifterna bygger på inlärningstekniker med dokumenterat god effekt.
Träffen är kostnadsfri och sker via zoom. Du får länken i samband med anmälan. Anmäl dig senast måndag den 10/2.
-
2024-11-11
Nytt datum! Antropocen – vad är det bra för?
Är du lärare i SO-ämnen på högstadiet eller gymnasiet och vill veta mer om begreppet antropocen? Tisdag den 3 december (observera nytt datum) klockan 15.30–17.00 bjuder Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, CSD, vid Karlstads universitet in till en fortbildningsträff. Välkommen!
(Uppdaterad 19 november)Antropocen är en föreslagen geologisk tidsålder som definieras av människans inverkan på jordens ekologiska system. Detta innebär utmaningar även i utbildningssammanhang.
Antropocen som perspektiv på mänskliga kulturer riktar fokus på en mänsklighet som blivit en drivande kraft på planeten. Det gör att vi behöver förstå människans relation till planeten på nya sätt. På så vis blir antropocen både ett naturvetenskapligt begrepp om hur människan förändrar planeten, men också ett filosofiskt begrepp som förändrar bilden av människan.
-
2024-11-07
Bidrag till praktiknära skolforskning
Skolforskningsinstitutet har beviljat tre projekt vid Karlstads universitet bidrag till praktiknära skolforskning. Universitetet har även en medsökande till ytterligare ett projekt. Målet är förbättrad undervisning inom det svenska skolväsendet.
Forskarna vid Karlstads universitet som beviljats bidrag har alla ett särskilt intresse för ämnesdidaktik, lärande och undervisning i ämnen. Forskningsfokus ligger på det som händer i klassrummet och på samspelet mellan lärare och elever i lärandeprocessen. Forskarna vill veta mer om hur eleverna ska lära sig olika ämnen på ett bättre sätt, och för att få svar arbetar man tillsammans med lärare och elever.
-
2024-10-01
Månadens forskare – Martin Jakobsson
”Särskilt intresserad är jag av att försöka identifiera vad som är utmanande att undervisa om och lära sig i ämnet. Hur kommer det sig? Och hur tar man sig an dessa utmaningar på ett framgångsrikt sätt?” Det säger Martin Jakobsson, lektor i pedagogik vid Karlstads universitet.
-
2024-09-12
Totalförsvaret som undervisningsinnehåll – då och nu
Är du lärare i SO-ämnen på högstadiet eller gymnasiet och vill veta mer om beredskap och totalförsvarets roll inom undervisning? Tisdag den 24 september klockan 15.30 bjuder Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, CSD, vid Karlstads universitet in till en fortbildningsträff. Välkommen!
Johan Samuelsson, professor i historia vid Karlstads universitet, forskar bland annat om försvarsberedskap som undervisningsinnehåll utifrån historiska, samtida och framtida perspektiv. Han kommer att berätta om beredskap och totalförsvarets roll inom undervisning. Fortbildningsträffen avslutas med en gemensam diskussion.
Fortbildningen genomförs via Zoom, och det kostar inget att delta.