Forskning vid CSD
CSD är en forskningsmiljö för lärare och forskare inom de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik.
Vår målsättning är att bedriva forskning med hög internationella kvalitet som är relevant för lärare inom ungdomsskolan och högre utbildning. Vi strävar efter att vara en såväl nationellt som internationellt attraktiv forskningsmiljö och samverkanspartner.
CSD forskning har dels en praktiknära inriktning med ambitioner att påverka undervisningens förutsättningar, former och innehåll, dels en teori-, och metodutvecklande inriktning, också denna med syfte att påverka undervisningens villkor.
Sedan starten 2005 har CSD:s grundidé varit att bedriva forskning som gör skillnad för undervisningens praktik inom skola och högre utbildning. Detta betyder för det första att vår forskning i huvudsak bedrivs i nära samverkan med lärare, rektorer och skolledare. Initiativen till forskning kan komma både från praktiken och från CSD:s forskarmiljö. För det andra innebär grundidén att forskningen skall vara relevant i förhållande till de behov och utmaningar som finns i denna praktik. Forskningsfrågor och genomförande behöver därför utformas i dialog. Med detta följer också ett ansvar för att sprida resultat både inom forskarvärlden och till lärare. För det tredje betyder det att utmana och ompröva etablerade utbildningsstrukturer. Detta därför att kunskapsläget ständigt förändras, och därför att förändringar i omvärlden får särskilda didaktiska konsekvenser för ämnen som geografi, historia, religion och samhällskunskap.
I CSD:s forsknings- och verksamhetsprogram för perioden 2022-2024 beskrivs forskningens inriktning under fyra rubriker:
- Ämnesdidaktisk teori och begreppsutveckling
- Samhällsorienterade nyckelteman
- Praktiknära perspektiv på forskning och ämnesdidaktisk skolutveckling
- Lärarutbildning och ämnesdidaktik i högre utbildning.
Forsknings- och verksamhetsprogram för 2022-2024 finner du under DOKUMENT till höger.
Pågående forskningsprojekt
- Enquiry i SO-undervisningen: frågedrivna och elevaktiva modeller (Skolforskningsinstitutet 2019-2022)
- Med undervisning som drivkraft för skolutveckling – Rum för formativ undervisning (Vetenskapsrådet 2022-2024)
- Education and Bildung in the anthropocene (EBAN) (Forskningsnätverk: Vetenskapsrådet 2023-2025)
- Kvalificerad VFU - den beprövade erfarenhetens utmaningar och möjligheter (kontakt: Åsa Melin)
Exempel på tidigare forskningsverksamhet
- Att utveckla undervisning i samhällsfrågor (Skolforskningsinstitutet 2017-2020)
- Det gemensamma rummet (Riksantikvarieämbetet 2017-2020)