Åsa Melin
Forskning
Mitt huvudsakliga forskningsintresse kretsrar kring det lokala, kommuner och förändringsprocesser i efterkrigstid. Utbildningshistoriska frågeställningar likväl som avindustrialisering och strukturomvandling är centralt.
Under 2023–2024 deltar jag i ett forskningsprojekt med syfte att förstå hur stålindustrins klimatsmarta strukturomvandling interagerar med platsbaserade identiteter i en kombination av historiska och samtida fallstudier av stålindustrin i Sverige och Storbritannien. I nära anslutning till det har jag och Stefan Backius ett projekt med Värmland och bruksorten Storfors i fokus.
Jag ingår även i ett projekt där lärarstudenters verksamhetsförlagda utbildning (VFU) och erfarenhetsbaserat lärande undersöks.
Undervisning
Jag undervisar framförallt i kurser kopplat till lärarutbildning.
Utvalda publikationer
Melin (2023) Det kommunala inflytandet och det statliga styret – Grundskolans etablering i Arvika och Storfors 1950–1968 | FÖRENINGEN SVENSK UNDERVISNINGSHISTORIA // TIDSKRIFTEN VÄGVAL i SKOLANS HISTORIA
Backius & Melin 2023 De-industrialization Before Re-industrialization? : Legacies, Hopes and Memories (diva-portal.org)
Melin (2022) Olika vägar till enhetlig skola? En studie av grundskolans etablering på kommunal nivå, 1950-1968. FULLTEXT03.pdf (diva-portal.org)
Johan Samuelsson, Åsa Melin, Christina Olin-Scheller & Niklas Gericke (2022): Between Democratic Ideals and Local Conditions: Elementary School Teachers’ Narratives of Progressive Teaching in Sweden in the 1940s, Paedagogica Historica, DOI: 10.1080/00309230.2022.2114374
Olofsson, H., Olin-Scheller, C. & Melin, Å. (2022). Undervisningspraktiker i rörelse: 1940-talets folkskollärare som läsundervisningens förändringsagente. Utbildning och Demokrati (3), 7-31
Johan Samuelsson, Niklas Gericke, Christina Olin-Scheller & Åsa Melin (2021) Practice before policy? Unpacking the black box of progressive teaching in Swedish secondary schools, Journal of Curriculum Studies, 53:4, 482-499, DOI: 10.1080/00220272.2021.1881166
Melin, Å. (2018). The Swedish children's playgrounds history: The school's outdoor environment as a pedagogical and social space [Review]. Historisk Tidskrift, 138(4), 747-750
Publikationer
- Johan Samuelsson, Åsa Melin, Christina Olin-Scheller, Niklas Gericke, 2024
- Stefan Backius, Åsa Melin, 2023
- Åsa Melin, 2022
- Hans Olofsson, Christina Olin-Scheller, Åsa Melin, 2022
- Johan Samuelsson, Niklas Gericke, Christina Olin-Scheller, Åsa Melin, 2021
- Åsa Melin, 2018