Forskningsnyheter
Nyheter
-
2025-02-11
Hallå där Rickard Nilsson, doktorand i engelsk språkvetenskap!
Du befinner dig just nu vid UC Berkeley i Kalifornien. Vad gör du där?
– Tack vare Fulbright, ett utbytesprogram finansierat av USA:s utrikesdepartement, Jane och Dan Olssons stiftelse samt Sixten Gemzéus stiftelse, har jag fått möjligheten att tillbringa ett år här och samarbeta med forskare vid institutionen för lingvistik. Jag kom hit hösten 2024 och stannar till juli 2025. En av anledningarna till att jag valde Berkeley är den stora andelen spansk- och engelsktalande här samt att många ledande experter inom mitt område finns här.
-
2025-02-10
Nytt forskningsprojekt med fokus på innovation för hållbar samhällsomställning
Ett nytt forskningsprojekt vid Centrum för tjänsteforskning (CTF) vid Karlstads universitet utforskar hur innovation politik kan förbättras för att möta samhällsutmaningar och stödja en hållbar samhällsomställning.
– Vi ska utforska hur innovationsgemenskaper (innovation commons) kan integreras i utformningen av transformativ innovationspolitik som en styrmekanism för att möta komplexa samhällsomställningar och för att stödja en hållbar transformation i enlighet med Agenda 2030, säger projektledare Jakob Trischler, docent i företagsekonomi vid CTF.
Det tvärvetenskapliga forskningsprojektet genomförs i samarbete med stiftelsen Compare.
Kunskap för utformning av transformativ innovationspolicy
-
2025-02-07
Internationellt samverkansprojekt ska främja digitala hälsolösningar i Nordsjöregionen
Karlstads universitet är en av aktörerna i DigiH4A (Digital Health for All), ett EU-finansierat projekt som ska möta vårdens systemutmaningar på internationell nivå. Målet är att påskynda den digitala omställningen av vårdsystemen och ge medborgarna bättre tillgång till avancerade digitala hälsolösningar.
Projektet, som startade i oktober 2024 och finansieras av EU genom Interreg North Sea-programmet, samlar akademi, vårdgivare och innovationsaktörer i Nordsjöregionen.
– Syftet med det treåriga samverkansprojektet är att förbättra vården samt hantera centrala utmaningar inom regionens hälsosystem genom att underlätta en bred spridning av digitala hälsolösningar med särskilt fokus på små och medelstora företag (SMF), säger projektledare Erik Wästlund, professor i psykologi vid Centrum för tjänsteforskning (CTF) vid Karlstads universitet, som leder forskningen.
-
2025-02-05
Internationellt projekt ska träna lärare och lärarutbildare i AI
Hur ska AI användas i skolan? Projektet SmartStart Teacher Academy har som mål att etablera ett internationellt lärarutbildningsprogram som tränar lärare och lärarstudenter i att med kritiskt förhållningssätt integrera AI-baserade verktyg i undervisningen. För att hantera språkbarriärer kommer ett AI-baserat översättningsverktyg att utvecklas för att underlätta ett professionellt utbyte och stödja flerspråkiga klassrum.
Projektet leds av professor Klaudia Schultheis vid Katolische Universität Eichstätt-Ingolstadt i södra Tyskland. Karlstads universitet kommer att leda ett av åtta work packages i projektet tillsammans med NLA Høgskolen i Oslo. Vid Karlstads universitet är Kent Fredholm, studierektor för forskarutbildningen i pedagogiskt arbete, Work package-ledare. Totalt medverkar tolv lärosäten och flera grundskolor i sju europeiska länder.
-
2025-02-05
Idébanken matchar studenter med innovationsprojekt
Idébanken är ett initiativ där studenter får möjlighet att testa på och hjälpa universitetets forskare i deras innovationsprojekt.
Sedan 2023 finns modellen där studenter matchas med forskningsidéer och innovationer. Via Grants and Innovation Office och Drivhuset ges studenter möjlighet, att med ersättning, få arbeta parallellt med sina studier.
Mai Truong studerar till civilingenjör inom teknisk fysik och fick möjlighet att tillsammans med Maria Sandberg, docent i miljö- och energisystem, arbeta i laboratoriet där det forskas på biologisk nedbrytbar plast.
-
2025-02-04
Ny professor med fokus på pojkars och mäns läsning
Det finns en förutfattad mening om att arbetarpojkar och arbetarmän på landsbygden läser mindre och sämre än många andra. Genom sin forskning visar Stig-Börje Asplund, numera professor i pedagogiskt arbete, att denna bild kan nyanseras.
Stig-Börje Asplunds forskning är tvärvetenskaplig och han intresserar sig bland annat för pojkar och män som bor på landsbygden och deras relation till läsning. Han disputerade 2010 med en studie om fordonspojkars litteratursamtal och har sedan dess fördjupat sitt intresse för hur pojkar och män som studerat på yrkesprogram använder läsning i sina liv. Asplund blev docent i pedagogiskt arbete 2017 och har i sin forskning studerat pojkar och män på landsbygden och deras relation till läsning utifrån en livshistorieansats och med ett ekologiskt perspektiv på läsning.