Nyheter

  • 2024-10-03

    Forskningspodden om digitalisering i skolan

    I ett specialavsnitt av Forskningspodden diskuterades digitalisering i skolan. Hur påverkar digitaliseringen i sig, och olika förhållningssätt till digitalisering, skolan och vardagen för lärare och elever? Gäster i detta avsnitt var Christina Olin-Scheller, professor i pedagogiskt arbete och i litteraturvetenskapens didaktik vid Karlstads universitet, och Sofie Nilsson, lärare vid Vålbergsskolan och doktorand i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet.

  • 2024-09-23

    Hallå där och grattis…

    … Per Blomberg, nybliven doktor i matematikdidaktik. Du har disputerat med avhandlingen Inferentiell statistik i grundlärarutbildning: Ett designforskningsprojekt om ämnesdidaktiska transformationer.

    Vad handlar din avhandling om? 

    – Avhandlingen behandlar ämnesdidaktiskt innehåll i statistik som bör erbjudas grundlärarstudenter inom lärarutbildningen. Dessutom utforskar den undervisningsstrategier som kan stödja studenternas utveckling i att undervisa inom detta ämnesområde. Avhandlingsprojektet har särskilt fokuserat på inferentiell statistik som ämnesinnehåll för undervisning. 

  • 2024-09-19

    Ämnesdidaktiska frågor i nationella kontexter

    Den 9-12 september arrangerades konferensen BERA/WERA i Manchester. En av deltagarna var Christina Olin-Scheller, professor i litteraturvetenskapens didaktik och pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet. Hon medverkade i symposiet Transnational and Interdisciplinary Perspectives on Subject Didactics tillsammans med deltagare från andra länder.

    – Deltagarna i vårt symposium är samarbeten som utvecklats under KOSS-nätverket och konferensen som vi var med och organiserade i Trier i maj. Presentationerna handlade om ämnesdidaktiska frågor i relation till olika nationella kontexter. Mitt bidrag hade ett svenskt perspektiv och belyste utmaningar för litteraturundervisningen utifrån kraftfull kunskap och kraftfull professionskunskap.

  • 2024-08-29

    Forskning inom Rose som animerad film

    Artikeln Trajectories of powerful knowledge and epistemic quality: analysing the transformations from disciplines across school subjects har blivit blivit “översatt” till en animerad film.

  • 2024-08-29

    Ämnesdidaktik och didaktiska modeller

    I mitten av juni arrangerades Ämneslärardagen vid Karlstads universitet. Dagen är en återkommande mötesplats för diskussioner och erfarenhetsutbyte mellan lärare i skolan och forskare vid Karlstads universitet.

    I år var temat ”Didaktiska modeller” och utgångspunkten för årets ämneslärardag var poddföreläsningen Ämnesdidaktik och didaktiska modeller. I podden diskuterar forskare vad didaktisk kunskap kan bidra med och hur den kan bli användbar för lärare för att hantera utmaningar i planering, genomförande och utvärdering av undervisningsinnehåll. Området belyses från olika ämnesperspektiv och didaktiska perspektiv, bland annat utifrån den flervetenskapliga ämnesdidaktiska forskningen som bedrivs inom Rose. 

  • 2024-05-27

    Svart-vit debatt om digital skolutveckling

    ”För varje komplext problem finns det ett enkelt svar – och det är fel”. Det är ett citat* som Christina Olin-Scheller, professor i litteraturvetenskapens didaktik och pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet, gärna använder sig av när det gäller digital skolutveckling.
    – Det är dags att sluta leta efter de enkla svaren. Vi behöver förstå dessa frågor från ett fördjupat och mer nyanserat perspektiv.

    Christina Olin-Scheller var en av talarna när forskare med olika bakgrund gav sina perspektiv om digitaliseringen av skolan för skolans makthavare. Den digitala skolutvecklingen innebär många möjligheter, men också utmaningar. Går det att säga att mobiler i klassrummet bara är störande? Och är det bättre eller sämre att läsa på skärm?