Nyheter

  • 2025-10-16

    Hedersdoktor Brian Hudson föreläste om kunskapsbaserad lärarutbildning

    Den 15 oktober gästades Karlstads universitet av Brian Hudson, nyutnämnd hedersdoktor för lärarutbildningen. Brian är Emeritus Professor of Education och tidigare rektor för The School of Education and Social Work vid University of Sussex. Vid sitt besök höll han en föreläsning med titeln “A critical knowledge-led approach to curriculum research and teacher education across school subjects”, följt av ett mingel där deltagarna fick möjlighet att samtala vidare om hans forskning och erfarenheter.

    Brian Hudson har sedan 2015 varit engagerad i forskningen kring lärarutbildning vid Karlstads universitet, särskilt inom den flervetenskapliga forskarmiljön Rose. Hans breda ämnesdidaktiska kompetens och långa internationella erfarenhet har haft stor betydelse för miljöns utveckling. Forskningen har främst fokuserat på matematikundervisning och användningen av digitala verktyg, samt hur dessa påverkar läroplaner, lärarutbildning och lärares kompetensutveckling.

  • 2025-10-07

    Nya professorer och ny hedersdoktor

    Karlstads universitet firar Akademisk högtid den 17 oktober. Fyra av de professorer som installeras och en av de hedersdoktorer som promoveras är knutna till Rose.
    – Den vetenskapliga kompetensen inom Rose har förstärkts rejält sedan starten som stark grupp, säger Christina Olin-Scheller, professor i litteraturvetenskapens didaktik och pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet. Vårt långsiktiga arbete med att bygga en miljö som välkomnar och systematiskt stöttar juniora forskare har gett resultat.

    Samverkan inom Rose har genererat konkurrenskraftiga forskningsprojekt med extern finansiering från en rad olika forskningsfinansiärer. 

    – En viktig aspekt av denna samverkan är inkludering av forskare på alla nivåer och en nationell och internationell nätverkskapande verksamhet som fokuserat på att stärka det didaktiska forskningsfältet. Genom ett gemensamt fokus på att stötta konferensmedverkan, projektansökningar och vetenskapliga publiceringar har karriärvägar och meritering blivit både synlig och tillgänglig för många.

  • 2025-09-15

    Två utmärkelser till tidigare student och forskare vid matematik

    Två prestigefyllda priser har tilldelats tidigare student och forskare för sina insatser inom matematik och matematikdidaktik.

    Minh Phuong Bui, postdoktor vid matematik och inom forskarmiljön ROSE (där forskningens fokus ligger på det som händer i klassrummet och på samspelet mellan lärare och elever i lärandeprocessen), har tilldelats priset Future Education Early Career Award i kategorin STEM+ for the sustainable development of our society. 

  • 2025-05-16

    Ny professor studerar skolan som mötesplats i digitaliseringens tidevarv

    För Marie Nilsberth var läraryrket ett givet yrkesval, och hon tycker fortfarande att lärare har ett av samhällets viktigaste uppdrag. Efter en karriär som mellanstadielärare och specialpedagog, utbildar hon idag blivande lärare vid Karlstads universitet. Hon bedriver forskning om skola och undervisning, och blev i dagarna professor i pedagogiskt arbete vid lärosätet.

    Marie Nilsberths forskning handlar om interaktion, skriftspråkande och lärande i olika pedagogiska sammanhang, med ett särskilt intresse för betydelsen av skolans digitalisering i relation till frågor om likvärdighet och inkludering. 

  • 2025-04-09

    Brian Hudson ny hedersdoktor

    Karlstads universitet har utsett tre nya hedersdoktorer. En av dessa är Brian Hudson, Emeritus Professor of Education och tidigare rektor för The School of Education och Social work vid University of Sussex. Han har sedan 2015 varit delaktig i den lärarutbildningsanknutna forskningen på Karlstads universitet och framförallt till den flervetenskapliga forskarmiljön Rose. Hans breda vetenskapligt ämnesdidaktiska kompetens och långa erfarenhet har varit avgörande i utvecklingen av Rose.

  • 2024-12-19

    Ämnesdidaktik i fokus under Rose-dagen

    – Ämnesdidaktik är kärnan i lärares professionella kunskap. Forskning kring detta är av stor betydelse för att utveckla undervisningen och stärka elevernas kunskap i olika ämnen, säger Christina Olin-Scheller, professor i litteraturvetenskapens didaktik och pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet och en av arrangörerna bakom Rose-dagen.

    Ämnesdidaktik, lärande och undervisning i ämnen, stod i fokus när Rose-dagen arrangerades den 17 december på Karlstads universitet. Bakom arrangemanget stod forskarmiljön Rose (Research on Subject-specific Education).