Nyheter
-
Nytt nummer av Utbildning & Lärande
Årets andra nummer av Utbildning & Lärande är det första numret som ges ut via Publicera, den nationella digitala plattformen för publicering, som byggts upp och förvaltas av Kungliga biblioteket. Detta är ett led i att ytterligare synliggöra tidskriften och göra den än mer tillgänglig!Föreliggande nummer är ett temanummer vid namn Komparativ ämnesdidaktik: Transformationer som utvecklar kraftfull kunskap. Det består av fem artiklar och en introduktion skriven av gästredaktörerna Martin Stolare, Christina Olin-Scheller och Yvonne Liljekvist. I temanumret riktas intresset mot komparativ ämnesdidaktisk forskning med utgångspunkten att kunskapsinnehållet spelar roll för hur undervisning och lärande kan ske. Den komparativa utgångspunkten bidrar till att, som gästredaktörerna själva skriver i introduktionen, ”lyfta blicken från ett enskilt ämnesdidaktiskt fält, att utforska och pröva olika teoretiska och metodologiska ramar vilket möjliggör jämförelser och erfarenhetsutbyten över ämnesgränser.” Redaktionen tackar gästredaktörer och författare för gott samarbete under processen att ta fram detta nummer. Vi är övertygade om att numrets artiklar erbjuder sina läsare spännande läsning!
Hela numret finns tillgängligt digitalt på vår hemsida där du också kan läsa tidigare nummer av tidskriften. -
Call for paper: Conference University of Trier 14-16 May 2024, Transnational and Interdisciplinary Perspectives on Subject Didactics.
-
Björn Åstrand har skrivit och publicerat en väldigt positiv reveiw av våra två KOSS-böcker i Journal of Education for Teaching - Inspiring contributions from the Network on Knowledge and Quality across School Subjects and Teacher Education (KOSS).
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/02607476.2023.2226599 -
I Tema: Kraftfull professionskunskap i ämnesundervisning presenterar de tre gästredaktörerna Martin Stolare, Christina Olin-Scheller och Yvonne Liljekvist fyra artiklar där frågor om hur innehållet i undervisningen väljs ut och sedan transformeras med syfte att möjliggöra för eleverna att lära sig. Begreppet kraftfull professionskunskap, ur engelskans powerful professional knowledge, avser lärares förmåga att undervisa ett specifikt ämnesinnehåll för en särskild grupp elever. Artiklarna behandlar pedagogiska utmaningar i undervisning av så vitt skilda ämnen som geografi, svetsning och matematik samt utveckling av ämnesövergripande undervisning i digitala miljöer. https://forskul.se/tidskrift/volym-11-nummer-1-2023/?utm_campaign=cmp_3018415&utm_source=getanewsletter&utm_medium=email
- Ny publikation: Trajectories of powerful knowledge and epistemic quality: analysing the transformations from disciplines across school subjects
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00220272.2023.2182164
- Grattis till Chrstina Olin-Scheller som blivit projketledare i Sverige för projektet: De langsigtede konsekvenser af COVID-19 med medel från NordForsk
Läs mer här: https://www.sdu.dk/da/om_sdu/fakulteterne/humaniora/nyt_hum/de-langsigtede-konsekvenser-af-covid19 -
Stort grattis till Stig-Börje Asplund (projekledare), Birgitta Ljung Egeland, Martin Stolare och Gabriel Bladh för finansiering från Vetenskapsrådet/UVK för projektet Rurala läspraktiker över generationer: Om arbetarpojkar, arbetarmän och läsning i hemmet, skolan och den svenska skogsbygden. Grattis också för finansiering från VR/UVK till Erica Sandlund (projektledare), Birgitta Ljung Egeland, Silvia Kunitz och Christina Olin-Scheller för projektet TELL-ABILITY: Muntligt berättande som livskunskap och interaktionell kompetens i andraspråksundervisning. Vi gratulerar också Kenneth Nordgren m. fl för finansiering från VR/UVK för nätverket Utbildning och bildning i antropocen.
-
Grattis till Stig-Börje Asplund (projektledare) och Nina Kilbrink som beviljats medel från Skolforskningsinstitutet för projektet Yrkesämnesdidaktiska förhållningssätt för att öka förutsättningar för elevers lärande i yrkesämnen.
-
Stort grattis till Stig-Börje Asplund (projektledare), Birgitta Ljung Egeland, Gabriel Bladh och Martin Stolare till externa medel från Riksbankens jubileumsfond för projektet Arbetarmän i skogsbygd och deras lokala läspraktiker. Kontinuitet och förändring över generationer.
-
Ny publikation: Samuelsson, J., Gericke, N., Olin-Scheller, C. & Melin, Å. (2022). Between Democratic Ideals and Local Conditions: Elementary School Teachers’ Narratives of Progressive Teaching in Sweden in the 1940s. Paedagogica Historica: International Journal of the History of Education. DOI: 10.1080/00309230.2022.2114374
-
Pågående stort projekt inom ROSE:
Nordiska grundskolor som dåtida, samtida och framtida mötesplatser för kunskap och inkludering (Nordic basic schools as past, present and future sites for solving the challenges of making diverse inclusive knowledge-based societies) och har syftet att fördjupa kunskapen om vilken betydelse som grundskolor har haft, har och kan komma att få i relation till samhälleliga utmaningar när det gäller inkluderande och kunskapsbaserade samhällsutveckling i de nordiska länderna. Tillsammans med Fritjof Sahlström (projektledare), Stig-Börje Asplund, Héctor Pérez Prieto, Johan Samuelsson, Fredrik Rusk, Tuuli From, Nikolaj Elf, Jens Hansen, Petteri Laihoinen (projektet finansierias inom utlysningen Future Challenges in the Nordics. -
En värmländsk litteraturhistoria flyttar in i skolan: https://www.kau.se/nyheter/en-varmlandsk-litteraturhistoria-flyttar-i-skolan
Berättelsen går vidare. I projektet ”Att läsa Värmland – platsbaserad litteratur- och historieundervisning för en hållbar framtid” kommer verket ”En värmländsk litteraturhistoria” att användas som underlag för att ta fram ett material för klimatundervisning i skolan. -
Grattis till Marie Nilsberth, Nina Kilbrink och Johan Samuelsson som valts in i LUN på en mandatperiod av 3 år.
-
Conference 2022: Bildung, education and subject didactics in the Anthropocene Epoch: https://www.kau.se/csd/UBAN2022
-
Stort grattis till Kenneth Nordgren (projektledare), Yvonne Liljekvist, Annette Forssten Seiser, Ingela Portfelt och Anki Randahl som fått medel från VR för projektet Kollegial planering och efterarbete som ämnesdidaktisk skolutveckling och grattis till Anki Randahl, Christina Olin-Scheller och Marie Nilsberth som fått medel från VR för projektet Lärare och influencer. Sociala medier som arena för yrkesutövning.
-
Grattis till Yvonne Liljekvist som fått medel av Skolforskningsinstitutet för projektet: Utveckling av metoder för återkoppling som stödjer vuxnas matematiklärande. Projektledare: Yvonne Liljekvist, docent, Karlstads universitet
- Ny publikation: Collegial collaboration when planning and preparing lessons: A large-scale study exploring the conditions and infrastructure for teachers’ professional development
- Nilsberth, M., Liljekvist, Y., Olin-Scheller, C., Samuelsson, J., & Hallquist, C. (2021). Digital teaching as the new normal? Swedish upper secondary teachers’ experiences of emergency remote teaching during the Covid-19 crisis. European Educational Research Journal. DOI: 10.1177/14749041211022480/ ID: EERJ-20-0290.R1
-
Nordgren, Kenneth: The Anthropocene and the Need for a Crisis in Teaching. In: Public History Weekly 8 (2021) 9, DOI: dx.doi.org/10.1515/phw-2021-17397.https://public-history-weekly.degruyter.com/9-2021-1/anthropocene-crisis-teaching/
-
Samuelsson, J., Gericke, N., Olin-Scheller, C. & Melin, Å. (2021). Practice before policy? Unpacking the black box of progressive teaching in Swedish secondary schools. Journal of Curriculum Studies. DOI: 10.1080/00220272.2021.1881166.
-
Sturk, E., Randahl, A.-C., & Olin-Scheller, C. (2020). Back to basics? Discourses of writing in Facebook groups for teachers. Nordic Journal of Literacy Research, 6(2). https://doi.org/10.23865/njlr.v6.2005
-
Christina Olin-Scheller, Marie Tanner, Stig-Börje Asplund, Janne Kontio & Peter Wikström (2020) Social Excursions During the In-between Spaces of Lessons. Students’ Smartphone Use in the Upper Secondary School Classroom, Scandinavian Journal of Educational Research, DOI: 10.1080/00313831.2020.1739132
-
Larsson, M. & Olin-Scheller C. (2020). Adaptation and Resistance: Washback Effects of the National Test on Upper-Secondary Swedish Teaching. Curriculum Journal. DOI: 10.1002/curj.31
- Grattis till Brian Hudson, Christina Olin-Scheller, Niklas Gericke och Martin Stolare som nyligen tecknat ett bokavtal med Bloomsbury Publishing Plc för två böcker som kommer att publiceras av Bloomsbury Academic. Böckerna är en frukt av arbetet i ROSE-gruppen och KOSS-nätverket i synnerhet. De preliminära titlarna på böckerna är: International Perspectives on Knowledge and Curriculum: Epistemic Quality across School Subjects (bok 1) och International Perspectives on Powerful Knowledge and Epistemic Quality: Implications for Innovation in Teacher Education Policy and Practice (bok 2). Den andra boken kommer att ingå i serien Reinventing Teacher Education series och båda böckerna kommer att publiceras i början av 2021. Fler än tio kollegor från ROSE-gruppen medverkar med kapitel i böckerna och gör så tillsammans med cirka tjugo kollegor från Storbritannien, Finland, Frankrike, Tyskland, Norge och Australien.
- Grattis till VR-medel: Att undervisa om klimatförändringar - teoretisering av klimatkunnande och utveckling av lärtillfälle. Nina Christenson, Niklas Gericke, Jesper Haglund. Projektet genomförs i samarbete med en tysk forskargrupp från IPN i Kiel som leds av professor Ute Harms
- GRATTIS! Karlstads universitet och ROSE-miljön har fått en forskarskola för lärarutbildare med 40 miljoner från Vetenskapsrådet. Kontaktperson är Johan Samuelsson
- Stort grattis till Erika Sandlund och Peter Wikström till medel från Riksbankens Jubileumsfond för projektet Non-apologies. The reception of public apologies in mediated interaction in the era of #MeToo
- Stort grattis till Birgitta Ljung-Egeland som medverkar i projektet Grundläggande litteracitetsundervisning inom sfi (Forskningsledare: Åsa Wedin, professor, Högskolan Dalarna), som fått medel från Skolforskningsinstitutet
- Rose bjöd på tårta för att fira den fina halvtidsutvärderingen.
- ROSE-forskare medverkar tillsammans med nätverket KOSS (Knowledge and Quality across School Subjects and Teacher Education) vid konferensen Nordic conference on teaching and learning in curriculum subjects, NoFa7, Stockholm 13-15 Maj (https://www.su.se/hsd/english/research/conferences/nofa7-nordic-conference-on-teaching-and-learning-in-curriculum-subjects-1.388889)
- Speltid väger tyngre än typ av dataspel när ungdomar lär sig engelska - Pia Sundqvist, docent i engelska, är ansvarig för undersökningen som omfattar drygt svenska 1000 ungdomar. Läs mer här.
- Vetenskapsrådet har beviljat forskargruppen Rose 1,2 miljoner kronor för att bygga upp ett tvärvetenskapligt nätverk av internationella toppforskare med fokus på skolämnen och lärarutbildning. Målet är att producera ny kunskap som har potential att utveckla lärarutbildningen i såväl Sverige som internationellt. Nätverket Kunskap och kvalitet i skolämnen och lärarutbildning - KOSS, ska samla etablerade ämnesdidaktiska och tvärvetenskapliga forskargrupper i Sverige, Finland och England.” Läs mer här
- ROSE-researchers have spent 3 days in Tvärminne, Finland working with NoFa conference presentations together with research group HuSoEd, University of Helsinki.
- ROSE-forskare har publicerat två debattartiklar på DN-debatt under sommaren 2018:
- https://www.dn.se/debatt/reformer-verkningslosa-om-larare-inte-far-tid-att-planera/
https://www.dn.se/debatt/nationella-prov-ar-inte-vagen-till-bildning/
- Karlstads universitet och ROSE har tillsammans med andra universitet i Norden blivit utsedda av NordForsk att bilda ett Nordic Centre Excellence. Centret heter Quality in Nordic Teaching (QUINT) och kommer att studera undervisningskvalitet i nordiska klassrum. Läs mer här.
- Rose har genomfört en workshop kring framtida samarbeten och gemensamma forskningsaktiviteter med SSRG (IOE, London) och HuSoEd (Helsingfors universitet). En gemensam presentation på NERA i Oslo 8-10 mars är också inplanerad.
-
Konferensmedverkan
- NoFa7, Stockholm, 13-15 May. Three linked symposia: Powerful Knowledge, Epistemic Quality and Transformations, Part I, II and III.
- ECER, Hamburg, 3-6 Sept. Two linked symposia: Powerful Knowledge and Epistemic Quality across School Subjects and Teacher Education.
- Powerful knowledge across curricula, academic disciplines and school subjects.
Christina Olin-Scheller, Sirpa Tani, Gabriel Bladh, Nicklas Gericke, Pia Niemi and Liisa Tainio.
NERA, Oslo 8-10 mars 2018