Seminarier CSD
Seminarietiden är torsdagar kl. 13.00-15. Vi ses i 3b 513 om inte annat anges! Detta är ett levande dokument och uppdateras efter hand!

Hösten 2023
9 november. (1) Didaktiska modeller. Gabriel Bladh. (2) En religionsdidaktisk teori bortom läroplanen. Presentation av postdoc-projekt, Kristian Niemi.
Tid och sal: kl. 13.00 – 15.00, 3b 513.
16 november. Teaching in the Anthropocene: Theoretical and methodological perspectives that can inform the development of a model for teaching and learning as well as supporting instructional improvement at a large scale. Nathalie Popa.
Tid och sal: kl. 13.00 – 15.00, Minerva.
30 november. Historiebruksundervisning och lärande. Fallstudier på gymnasienivå/ Teaching and learning uses of history. Case studies at upper secondary school in Sweden. Doktorand Jenne Fröding Reyes presenterar avhandlingstext. Maria Johansson och Victoria Williamson kommenterar.
Tid och sal: kl. 13.00 – 15.00, 3b 513.
7 december. Nyhetsanvändning i skolämnet samhällskunskap – Att utveckla elevernas förståelse av politiskt ansvar. Roger Olsson och Martin Jakobsson presenterar artikelutkast. David Olsson kommenterar.
Tid och sal: kl. 13.00 – 15.00, 3b 513.
14 december. Kontroversiella frågor i SO-ämnena. Inledning om kontroversiella frågor i respektive ämnen av (religion) Daniel Strömner, adjunkt vid KAU och doktorand vid Enskilda Högskolan i Stockholm; (samhällskunskap) doktorand Victoria Williamsson; (historia) doktorand Ulrik Holmberg; (geografi) doktoranderna Sofie Nilsson och Patrik Magnusson. Seminariet gästas även av gästforskaren Karin Flensner, Högskolan Väst.
Tid och sal: kl. 15:30 – 17:30, 3a 340.
Våren 2024
1 februari. Olika aspekter av forntidsundervisning: Transformation av arkeologisk specialistkunskap till undervisningsbar kunskap. Doktorand Lena Almqvist Nielsen presenterar del av text till avhandlingens kappa. Martin Stolare kommenterar.
Tid och sal: kl. 13.00 - 15.00, 3b 513.
Tidigare seminarium HT23
14 september. Culture War, American Style: Reflections on History and Memory. Professor Gabriel Reich, Virginia Commonwealth University, berättar om hur minnet av amerikanska inbördeskriget brukas i den samtida historiekulturen i USA.
Tid och sal: kl. 13.00 - 15.00, 3b 513. Obs! Postseminarium.
21 september. Didaktiska modeller. Gabriel Bladh.
Tid och sal: kl. 13.00 - 15.00, 3b 406a.
13 oktober. Maria Johansson försvarar sin doktorsavhandling i historia."Interkulturalitet och historia: Historieundervisningens teori och praktik i en mångkulturell värld" (fulltext tillgänglig på DiVA).
Tid och sal: kl. 13.00 - 15.00, Nyqvistsalen 9c 203.
26 oktober. (1) Doing history through digital platforms: expansion and reduction of historical concepts. Joakim Wendell, Johan Samuelsson, och Marie Nilsberth presenterar utkast till historiedidaktisk artikel. Martin Stolare kommenterar. (2) Translating powerful knowledge. Mikko Niemelä, Helsingfors universitet.
Tid och sal: kl. 13.00 - 15.00, 3b 513.
2 november. Towards a better understanding of teacher judgment accuracy: An integrative approach. Caroline Bhowmik.
Tid och sal: kl. 13.00 – 15.00, 3a 340.
Tidigare seminarium VT23
Januari
19 januari. Jessica Rahm, doktorand Göteborgs universitet, "Semantiska vågor i historielärares genomgångar - en analysmodell". Jessica deltar via zoom. Martin Jakobsson & Hans Olofsson kommenterar.
26 januari. Emil Mörk presenterar upplägget på sitt lic. projekt.
Februari
8 februari. Niclas Modig, 90 % seminarium. Kommentator Ann-Christin Randahl, Göteborgs universitet. Pedagogiskt arbetes seminarium. Tid och sal: 13-15, 3D 512A.
23 februari. Martin Jakobsson och Roger Olsson lägger fram ett manus till forskningsrapport där de observerat nyhetsbevakning i ämnet samhällskunskap på högstadiet. Kommentatorer är Anders Broman, och Ann-Sofie Jägerskog från Stockholms universitet. OBS! tiden kl. 15-17.
Mars
8 mars. Emil Mörk, planeringsseminarium. Pedagogiskt arbetes seminarium. Tid och sal: 13-15, 3D 512A.
15 mars. 90% seminarium Maria Johansson. May-Brith Ohman Nielsen, Universitet i Agder kommenterar. Högre seminariet i historia. Tid och sal: 13.15-15, 3B 513.
16 mars. Yvonne Liljekvist & Jesper Haglund informerar om pågående arbete inom ULF-projektet.
29 mars. Viktoria Williamsson presenterar del av sitt avhandlingsprojekt. Martin Stolare kommenterar.
April
18 april. ROSE ansökningsseminarium. Har du en ansökan som du vill få diskuterad? Anmäl då intresse till Martin stolare! Tid och sal: 13.15-15, 3B 513.
20 april. Peter Wall presenterar sitt avhandlingsprojekt. Mikael Svanberg presenterar publicerad artikel, Effects of Gamification in a Teacher Education Program, 2010 to 2020 (Svanberg & Bergh, 2023). Tid och sal: 13.15-15, 3A 340.
Maj
24 maj. Onsdag 13-15, 3D 512A Michael Walkert, planeringsseminarium (pedagogiskt arbete). Diskutand: Malin Tväråna, Uppsala universitet
25 maj. Torsdag 9.30-12 3A 340 “Theories ”of” and ”for” Curriculum. Relating curriculum theory and subject didactics.” Seminarie: Johan Muller, University of Cape Town; Introduction: Gabriel Bladh and Kenneth Nordgren
25 maj. 13-15 lokal: 3A 340. Marek Fapso, Karlsuniversitet Prag, presenterar text kring kontrafaktiska perspektiv i historieundervisningen.
31 maj. Onsdag 13-15, 3D 512A Emil Mörk, planeringsseminarium (pedagogiskt arbete)
Juni
2 juni. 13.00 Sal 9C 203 (Nyqvist) Disputation i Pedagogiskt arbete: Niclas Modig försvarar sin doktorsavhandling i pedagogiskt arbete "Hur kan ekonomi göras begripligt? En studie om villkor för kraftfull ekonomiundervisning i samhällskunskap" Opponent: Cecilia Arensmeier, Örebro Universitet.
8 juni. Kenneth Nordgren presenterar ett artikelmanus: Collegial planning: a longitudinal study of history teachers’ epistemic negotiations and deliberations. Tid: 13.15-15. Plats: 3b 513.
16 juni. 13.00 Sal 9C 203 (Nyqvist) Disputation i Pedagogiskt arbete: Sara Blanck försvarar sin doktorsavhandling i pedagogiskt arbete "Elever möter samhällsfrågor: Samhällsorienterande undervisning om samhällsfrågor" Opponent: Jan Löfström, University of Turko.
