Yrkeslärande i teknisk gymnasial yrkesutbildning
I projektet Yrkeslärande i teknisk gymnasial yrkesutbildning studerar vi undervisning och lärande när lärare och elever interagerar med varandra och med olika material och verktyg i relation till olika lärandeobjekt. Yrkeslärande lyfts ofta fram som något specifikt. Många anser till exempel att lärande och undervisning inom yrkesutbildning skiljer sig från andra mer teoretiska utbildningar, något som också forskning betonar. Teknisk gymnasial yrkesutbildning innehåller många moment som kan ses som praktiska, där det kroppsliga har en central roll i lärandet. Lärande i skolans verkstäder, där den yrkesspecifika undervisningen ofta sker, görs ofta när den mer kunnige läraren interagerar med eleven, som oftast är novis på området. Även om det gjorts en del specifika satsningar på yrkesutbildningar de senaste åren så är forskningen i fältet eftersatt. Därför kan resultaten från projektet bli ett viktigt bidrag. Resultaten från projektet kan till exempel bidra till en ökad förståelse av komplexiteten i yrkesundervisning och hur man kan skapa förutsättningar för yrkeslärande inom yrkesämnen som i sig är ganska olika, men som ofta buntas ihop som ett gemensamt fält. I projektet sker det också en metodutveckling i relation till att använda CAVTA (Conversation Analysis and Variation Theory Approach) för att förstå de lärandeprocesser som äger rum i olika yrkesklassrum och vilket lärande som möjliggörs inom yrkesämnen utifrån empiriska exempel.
Projektet finansierades av Vetenskapsrådet mellan 2018-2020 (2017-03552)
Några resultat från projektet återfinns i:
Kilbrink, N., Asplund, S-B., & Asghari, H (2021) Introducing the object of learning in interaction: vocational teaching and learning in a plumbing workshop session, Journal of Vocational Education & Training, DOI: 10.1080/13636820.2020.1850512
Asplund, S.-B., Kilbrink, N., & Asghari, H. (2021). Visualising the intended practical doing: future-oriented movements in Swedish vocational school workshop Settings. International Journal for Research in Vocational Education and Training, 8(2), 160-185. https://doi.org/10.13152/IJRVET.8.2.2
Kilbrink, N., Asplund, S-B., Asghari, H. & Arvidsson, M. (2021). Vocational learning – empirical examples from vocational education workshop sessions. In C. Nägele, N. Kersh, & B. E. Stalder (Eds.), Trends in vocational education and training research, Vol. IV. Proceedings of the European Conference on Educational Research (ECER), Vocational Education and Training Network (VETNET) (pp. 144–149). https://doi.org/10.5281/zenodo.5172401