Stig-Börje Asplund
Forskning
Stig-Börje Asplund is Associate Professor at the Department of Educational Studies at Karlstad University in Sweden. He holds a PhD in Educational Work, and his main research interest is on classroom interaction and life history approaches, with a special focus on processes of identity construction, and rural boys’ and men’s reading practices in and outside school. Another research area is the teaching and learning processes that take shape when teachers and students interact in vocational school work shop settings. Asplund has published in a range of international journals, including British Journal of Sociology of Education, Gender and Education, Children’s Geographies and Journal of Curriculum Studies.
Min forskning bedrivs utifrån en tvärvetenskaplig ansats och omfattar framför allt pojkars och mäns läspraktiker, yrkeslärande inom gymnasial yrkesutbildning och pojkars och mäns identitetsskapande arbete i och utanför klassrummet. Jag disputerade 2010 med en interaktionsstudie om fordonspojkars litteratursamtal och har efter det fördjupat mitt intresse för manliga yrkeselevers platsbaserade läspraktiker över tid. Detta har jag framför allt gjort genom att närma mig rurala pojkars och mäns berättade erfarenheter av läsning i formella och informella sammanhang utifrån en teoretisk och metodologisk utgångspunkt i life history och teorier från literacyforskningsfältet med ett ekologiskt perspektiv på literacy.
Pågående forskningsprojekt
- Arbetarmän i skogsbygd och deras lokala läspraktiker. Kontinuitet och förändring över generationer. Jag är projektledare för projektet som är finansierat av Riksbankens Jubileumsfond [dnr P22-0239]. Birgitta Ljung Egeland, Martin Stolare och Gabriel Bladh medverkar också i projektet.
- Yrkesämnesdidaktiska förhållningssätt för att öka förutsättningar för elevers lärande i yrkesämnen. Projektet är finansierat av Skolforskningsinstitutet och jag är projektledare. Projektet drivs tillsammans med Nina Kilbrink. I projektet kommer forskare och lärare att samarbeta i syfte att utveckla undervisning inom olika yrkesämnen på gymnasiet och skapa bättre förutsättningar för elever att lära sig ett yrkesämne.
- Nordiska grundskolor som dåtida, samtida och framtida mötesplatser för kunskap och inkludering (Nordic basic schools as past, present and future sites for solving the challenges of making diverse inclusive knowledge-based societies). Projektet leds av Fritjof Sahlström, Åbo Akademi, och studerar hur grundskolan som fysisk plats bidragit till social samhörighet, inkludering och exkludering från 1970-talet till idag. Medverkar i projektet gör också Marie Nilsberth, Héctor Pérez Prieto, Johan Samuelsson, Fredrik Rusk, Tuuli From, Nikolaj Elf, Jens Hansen, Petteri Laihoinen. Projektet finansierias inom utlysningen Future Challenges in the Nordics, Home | Future Challenges in the Nordics (futurenordics.org)
Tidigare forskningsprojekt (urval)
- Konsten att lära sig svetsa (finansierat av Skolforskningsinstitutet). I projektet har forskare och lärare samarbetat kring utvecklingen av svetsundervisning.
- Yrkeslärande i teknisk gymnasial yrkesutbildning (finansierat av Vetenskapsrådet). I projektet har yrkeslärande i interaktion studerats utifrån CAVTA (Conversation Analysis and Variation Theory Approach) som teoretiskt ramverk.
- Jag har också varit delaktig i andra VR-finansierade projekt, bl.a. Uppkopplade klassrum (2016-2018) där mobiltelefonernas roll i klassrummet med fokus på förändrade literacypraktiker och interaktion studerats närmare, och projektet Läsa mellan raderna (2012-2015) som undersökte effekter av dialogbaserad lässtrategiundervisning.
- Berättelser om lokala läspraktiker som kraftfull professionell kunskap för svenskundervisning i gymnasieskolan (Finansierat av Centrum för språk- och litteraturdidaktik). Projektet handlade om hur yrkespojkars berättade erfarenheter om läsning kan ge kunskap om läsaridentiteter och lokala, platsbaserade läspraktiker och som kan användas som utgångspunkt för en svenskundervisning och göras till kraftfull kunskap för både lärare och elever transformerad i undervisning. Teoretiskt och metodologiskt tog projektet utgångspunkt i livsberättelser och bl.a. begreppet narrative learning (Goodson et al., 2010) som handlar om hur människan lär i och genom berättande och berättelser. Projektet drevs tillsammans med Birgitta Ljung Egeland.
- 2015 var jag projektledare för forskningsprojektet Unga mäns läsarhistorier (finansierat av Centrum för språk- och litteraturdidaktik) som fokuserade unga mäns relation till och erfarenheter av läsning utifrån ett livsberättelseperspektiv.
Jag leder seminariet för narrativa studier vid Karlstads universitet och är medlem i Editorial Board för tidskriften Nordic Journal of Vocational Education and Training.
Undervisning
Jag undervisar på olika kurser inom lärarutbildningen (ämneslärarprogrammet och yrkeslärarprogrammet) på grundläggande och avancerad nivå liksom kurser inom forskarutbildning. Jag handleder också doktorander och licentiander.
Samverkan
ROSE. Research on subject-specific education. https://www.kau.se/rose
CSL. Centrum för språk och litteraturdidaktik. https://www.kau.se/csl
Centre for Literacy and Social Justice at the Open University. http://wels.open.ac.uk/research/lsj/about
VIDA seminariet. Videoanalys i forskning. https://www.kau.se/fakulteten-humaniora-och-samhallsvetenskap/om-fakulteten/institutioner-och-amnen/institutionen-1
SMDI, Svenska med didaktisk inriktning. https://liu.se/artikel/nationella-natverket-for-svenska-med-didaktisk-inriktning
Narrative and biographical methodologies in education, University of Brighton. https://www.brighton.ac.uk/research-and-enterprise/groups/education/research-areas/narrative-and-biographical-methodologies-in-education/index.aspx
European Research Network on Vocational Education and Training (VETNET). https://vetnetsite.org
Relaterad information
ResearchGate: https://www.researchgate.net/profile/Stig_Boerje_Asplund
Guest Editor of the Special Issue of Nordic Journal of Vocational Education and Training: Vocational classroom research with a focus on teaching and learning in vocational education subjects
Utvalda publikationer
Asplund, S-B., Kilbrink, N., & Asghari, H. (2022). Teaching and learning how to handle tools and machines in vocational educational workshop sessions. Journal of Curriculum Studies, 1-23. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00220272.2022.2033326
Scholes, L., & Asplund, S-B. (2021). The making of male reader identities across generations: assemblages of rural places in shaping life as a male reader in Australia and Sweden. British Journal of Sociology of Education. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/01425692.2021.1990016?src=
Asplund, S-B. (2021). Books as happy objects: on Swedish rural masculine reader identities, NORMA, https://doi.org/10.1080/18902138.2021.1903760
Asplund, S-B., & Olin-Scheller, C. (2021). Reading practices in transformation. Re-designing print-based literacy mindsets in the Swedish digital classroom. L1 Educational Studies in Language and Literature, (Special Issue Working with Literature in Nordic Secondary Education). https://doi.org/10.17239/L1ESLL-2021.21.02.05
Asplund, S-B. & Pérez Prieto, H. (2019). Approaching life story interviews as sites of interaction: Integrating conversation analysis with a life story approach, Qualitative Research Journal, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/QRJ-03-2019-0033
Asplund, S-B., Olin-Scheller, C. & Tanner, M. (2018). Under the teacher’s radar: Literacy practices in task-related smartphone use in the connected classroom. L1-Educational Studies in Language and Literature, 18 (Open Issue), 1-26.
Asplund, S-B. & Pérez Prieto, H. (2017). Young working-class men do not read: Or do they? Challenging the dominant discourse of reading. Gender and Education, DOI: 10.1080/09540253.2017.1303825
Asplund, S-B. & Tanner, M. (2016). Navigating between disorder and control: Challenges and choices when teaching reading strategies in the L1 classroom. L1-Educational Studies in Language and Literature, 16 (Open Issue), 1-23.
Asplund, S-B. & Kilbrink, N. (2016). Learning How (and How Not) to Weld: Vocational Learning in Technical Vocational Education. Scandinavian Journal of Educational Research, 1-16.
Asplund, S-B. & Pérez Prieto, H. (2013).'Ellie is the coolest': Class, maculinity and place in vehicle engineering students' talk about literature in a Swedish rural town school. Childrens Geographies 11(1), 59-73.
Publikationer
- Garth Stahl, Stig-Börje Asplund, Laura Scholes, 2024
- Stig-Börje Asplund, Birgitta Ljung Egeland, Christina Olin-Scheller, 2024
- Minna Arvidsson, Stig-Börje Asplund, Ann-Britt Enochsson, Nina Kilbrink, 2024
- Stig-Börje Asplund, Birgitta Ljung Egeland, 2024
- Jan Axelsson, Nina Kilbrink, Stig-Börje Asplund, 2023
- Stig-Börje Asplund, Birgitta Ljung Egeland, 2023
- Tuuli From, Stig-Börje Asplund, Héctor Pérez Prieto, 2023
- Nina Kilbrink, Stig-Börje Asplund, Hamid Asghari, 2023
- Stig-Börje Asplund, Birgitta Ljung Egeland, 2023
- Marie Nilsberth, Stig-Börje Asplund, 2023
- Minna Arvidsson, Stig-Börje Asplund, Nina Kilbrink, 2023
- Nina Kilbrink, Stig-Börje Asplund, 2023
- Jan Axelsson, Nina Kilbrink, Stig-Börje Asplund, 2023
- Minna Arvidsson, Nina Kilbrink, Stig-Börje Asplund, 2023
- Stig-Börje Asplund, 2022
- Nina Kilbrink, Jan Axelsson, Stig-Börje Asplund, 2022
- Stig-Börje Asplund, Nina Kilbrink, 2022
- Stig-Börje Asplund, Ivor Goodson, 2022
- Stig-Börje Asplund, Nina Kilbrink, Hamid Asghari, 2022
- Stig-Börje Asplund, Nina Kilbrink, Jan Axelsson, 2021
- Birgitta Ljung Egeland, Stig-Börje Asplund, 2021
- Stig-Börje Asplund, 2021
- Nina Kilbrink, Jan Axelsson, Stig-Börje Asplund, 2021
- Stig-Börje Asplund, Birgitta Ljung Egeland, 2021
- Stig-Börje Asplund, Christina Olin-Scheller, 2021
- Christina Olin-Scheller, Marie Tanner, Stig-Börje Asplund, Janne Kontio, Peter Wikström, 2021
- Stig-Börje Asplund, Janne Kontio, Christina Olin-Scheller, 2021
- Laura Scholes, Stig-Börje Asplund, 2021
- Nina Kilbrink, Stig-Börje Asplund, Jan Axelsson, 2021
- Stig-Börje Asplund, Nina Kilbrink, Hamid Asghari, Minna Arvidsson, 2021
- Stig-Börje Asplund, Nina Kilbrink, Hamid Asghari, 2021
- Nina Kilbrink, Stig-Börje Asplund, Hamid Asghari, Minna Arvidsson, 2021
- Nina Kilbrink, Stig-Börje Asplund, Hamid Asghari, Minna Arvidsson, 2021
- Nina Kilbrink, Stig-Börje Asplund, 2020
- Stig-Börje Asplund, Janne Kontio, 2020
- Stig-Börje Asplund, Ivor Goodson, 2020
- Stig-Börje Asplund, Nina Kilbrink, 2020
- Stig-Börje Asplund, Birgitta Ljung Egeland, 2020
- Nina Kilbrink, Stig-Börje Asplund, 2020
- Stig-Börje Asplund, Héctor Pérez Prieto, 2019
- Janne Kontio, Stig-Börje Asplund, 2019
- Janne Kontio, Stig-Börje Asplund, 2019
- Jan Axelsson, Nina Kilbrink, Stig-Börje Asplund, 2019
- Nina Kilbrink, Stig-Börje Asplund, Jan Axelsson, 2019
- Nina Kilbrink, Stig-Börje Asplund, 2019
- Stig-Börje Asplund, Nina Kilbrink, Jan Axelsson, 2019
- Nina Kilbrink, Stig-Börje Asplund, 2019
- Nina Kilbrink, Stig-Börje Asplund, Hamid Asghari, 2019
- Birgitta Ljung Egeland, Stig-Börje Asplund, 2018
- Stig-Börje Asplund, Birgitta Ljung Egeland, 2018
- Hamid Asghari, Stig-Börje Asplund, Nina Kilbrink, 2018
- Stig-Börje Asplund, Nina Kilbrink, 2018
- Nina Kilbrink, Stig-Börje Asplund, 2018
- Stig-Börje Asplund, 2018
- Stig-Börje Asplund, Nina Kilbrink, 2018
- Stig-Börje Asplund, Christina Olin-Scheller, Marie Tanner, 2018
- Stig-Börje Asplund, Héctor Pérez Prieto, 2018
- Stig-Börje Asplund, Héctor Pérez Prieto, 2017
- Nina Kilbrink, Stig-Börje Asplund, 2017
- Stig-Börje Asplund, Nina Kilbrink, 2017
- Stig-Börje Asplund, 2016
- Nina Kilbrink, Stig-Börje Asplund, 2016
- Stig-Börje Asplund, Marie Tanner, 2016
- Stig-Börje Asplund, Héctor Pérez Prieto, 2016
- Stig-Börje Asplund, 2016
- Stig-Börje Asplund, Christina Olin-Scheller, Marie Tanner, Magnus Åberg, 2016
- Stig-Börje Asplund, Nina Kilbrink, 2015
- Stig-Börje Asplund, Héctor Pérez Prieto, 2015
- Marie Tanner, Christina Olin-Scheller, Stig-Börje Asplund, Magnus Åberg, 2015
- Stig-Börje Asplund, Héctor Pérez Prieto, 2014
- Stig-Börje Asplund, Héctor Pérez Prieto, 2014
- Stig-Börje Asplund, Héctor Pérez Prieto, 2013
- Stig-Börje Asplund, 2012
- Stig-Börje Asplund, 2011
- Stig-Börje Asplund, 2010
- Stig-Börje Asplund, 2010
- Stig-Börje Asplund, 2008
- Stig-Börje Asplund, 2008
- Stig-Börje Asplund, 2008
- Stig-Börje Asplund, 2007