Hamid Asghari

Forskning
Jag är docent vid Institutionen för pedagogiska studier på Karlstads universitet. Mina forskningsintressen fokuserar på narrativa studier, yrkesutbildningar, nyanlända flyktingungdomar inom yrkesutbildningar, (yrkes)lärares och (yrkes)elevers livsberättelser.
Undervisning
Jag är kursledare för kursen Skola som system och idé, 15 hp, YRK1/VALYRK1 (LPGY01, LPGY75, LPGYF1, LPGYF2). Jag undervisar också inom yrkeslärarprogrammet och i olika kurser inom ramen för lärarutbildningen vid Karlstads universitet. Jag är även examinator för ett antal olika kurser och handleder studenter i deras examensarbeten/utvecklingsarbeten på olika nivåer.
Samverkan
Jag samarbetar med Opole University, Poland i form av forskning och undervisning. http://inp.uni.opole.pl/2016/12/09/relacja-z-wizyty/
http://ifa.wfil.uni.opole.pl/institutes-extracurricular-activities/
Utvalda publikationer
Monografier
Asghari, H. (2014). Från uppväxt till lärargärning: en livsberättelsestudie med åtta yrkeslärare på industritekniska programmet. Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, Pedagogiskt arbete, Karlstads universitet. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-33669
Peer Review-granskade artiklar
Andersén, A., Asghari, H., & Petersson, M. (2018). Yrkesämnesdidaktik på universitet: Mål, innehåll, arbetssätt och examination. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 8(3), 98–123. https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.188398
Asghari, H. (2022). Teacher’s stories about teaching newly arrived refugee youths at a vocational upper secondary school in Sweden. Educare - Vetenskapliga Skrifter (3), 160-185. https://doi.org/10.24834/educare.2022.3.7
Asghari, H., & Abraham, G. Y. (2022). Newly arrived vocational students’ situation in life and at school - Understanding teacher stories through Foucault’s power and counter-power. SJVD-Scandinavian Journal of Vocations in Development, 7(1), 103–122. https://doi.org/10.7577/sjvd.4593
Asghari, H., & Andersén, A. (2022). The effect of frame factors on (vocational) teacher educators’ teaching work - A narrative study within short-track teacher education at a Swedish university. SJVD-Scandinavian Journal of Vocations in Development, 7(1), 62–83. https://doi.org/10.7577/sjvd.4582
Asghari, H., & Berglund, I. (2020). Svensk yrkeslärarutbildning efter reformen 2011: Lärarstudenters uppfattningar om antagning, VFU och läraranställning. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 10(2), 21–43. https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.2010221
Asghari, H., & Kilbrink, N. (2018). Två yrkeslärares berättelser om bedömningshandlingar på industritekniska programmet. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 8(1), 23–43. https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.188123
Asghari, H., & Schaffar, B. (2019). The human right to work: The tension between intrinsic and instrumental values in five teachers’ stories from the industrial technology programme. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 9(2), 71-90. https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.199271
Asplund, S.-B., Kilbrink, N., & Asghari, H. (2021). Visualising the intended practical doing: Future-oriented movements in Swedish vocational school workshop settings. International journal for research in vocational education and training, 8(2), 160-185. https://doi.org/10.13152/IJRVET.8.2.2
Asplund, S.-B., Kilbrink, N., & Asghari, H. (2022). Teaching and learning how to handle tools and machines in vocational educational workshop sessions. Journal of Curriculum Studies, 1-23. https://doi.org/10.1080/00220272.2022.2033326
Kilbrink, N., Asplund, S.-B., & Asghari, H. (2021). Introducing the object of learning in interaction: vocational teaching and learning in a plumbing workshop session. Journal of Vocational Education & Training, 1-26. https://doi.org/10.1080/13636820.2020.1850512
Antologier
Andersén, A., & Asghari, H. (2016). Identitetsframträdande och positionering i handledares berättelser. In H. Pérez Prieto & C. Roos (Eds.), Kapet (elektronisk) (Vol. 12, pp. 87-102). Karlstads universitet.
Asghari, H. (2012). Relationen mellan tidigare livs- och yrkeserfarenheter och undervisning på industriprogrammet i två yrkeslärares livsberättelser. In M. Karlsson & H. Pérez Prieto (Eds.), Livsberättelser: mening och identitet i tid och rum (pp. 7-20). Karlstads universitet.
Asghari, H. (2017). Technical knowledge in Industrial-technology program as it emerges from three vocational teachers’ life stories. In Z. Jasiński (Ed.), Education. Opole University Annual (Vol. 2, pp. 155-165). Instytut Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego.
Asghari, H. (2018). Defining Professional Skills from Teachers' Life Stories. In L. M. Herrera, M. Teräs, & P. Gougoulakis (Eds.), Emergent Issues in Vocational Education & Training - Voices from cross-national research (pp. 23-59). Premiss förlag.
Asghari, H. (2021). Polska och svenska yrkeslärares uppfattningar om yrkeskunnande. In J. Kontio & S. Lundmark (Eds.), Yrkesdidaktiska dilemman (pp. 47-64). Natur & Kultur.
Asghari, H. (2023). The attractiveness of industrial technology education based on teacher and students’ stories. In L. M. Herrera, M. Teräs, P. Gougoulakis, & K. Janne (Eds.), Learning, teaching and policy making in VET: Emerging issues in research on vocational education & training vol. 8 (pp. 31-46). Atlas förlag.
Asghari, H., Andersén, A., & Petersson, M. (2019). Att vara lärare för lärare: Ämnesdidaktiska syften i utbildning till yrkeslärare och ämneslärare. In M. Svanberg & C. Vikström (Eds.), Pedagogiska utvecklingsprojekt vid Karlstads universitet: Bidrag från universitetspedagogisk konferens 2017-2019 (pp. 11-36). Karlstads universitet.
Asghari, H., Asplund, S.-B., & Kilbrink, N. (2018). Identitetsframträdanden i teknisk gymnasial yrkesutbildning. In A. L. Hultman, C. Olin-Scheller, & M. Tanner (Eds.), Berättelser: Vänbok till Héctor Pérez Prieto (pp. 95-104). Karlstad University Studies.
Asghari, H., & Schaffar-Kronqvist, B. (2018). The Paradox in the Industrial Technology Programme. In L. M. Herrera, M. Teräs, & P. Gougoulakis (Eds.), Vocational Education & Training - The World of Work and Teacher Education (pp. 337-362). Premiss förlag.
Övrigt
Asplund, S.-B., Kilbrink, N., Asghari, H., & Arvidsson, M. (2021). Towards a future vocational profession: Longitudinal orientations in vocational teaching practices. EARLI 2021:" Education and Citizenship: Learning and Instruction and the Shaping of Futures", Gothenburg (Online), 23-27 August, 2021.
Johansson, M. C., & Asghari, H. (2021). Paradoxical Narratives about Industrial Technology. Pathways in Vocational Education and Training and Lifelong Learning. Proceedings of the 4th Crossing Boundaries Conference in Vocational Education and Training, Muttenz and Bern online, 8-9 April Muttenz/Basel and Bern, Switzerland.
Lindberg, V., & Asghari, H. (2015). Vocational teachers’ experiences of assessing vocational knowledge. Vocational Education & Training: Emerging Issues? Voices from Research IV International Conference & Research Workshop.
Inskickade artiklar
Asghari, H. (Submitted). Towards industrial supply in Sweden – A narrative study of students choosing the industrial technology program SJVD-Scandinavian Journal of Vocations in Development.
Publikationer
- Hamid Asghari, 2023
- Hamid Asghari, Getahun Yacob Abraham, 2022
- Hamid Asghari, 2022
- Stig-Börje Asplund, Nina Kilbrink, Hamid Asghari, 2022
- Hamid Asghari, Annelie Andersén, 2022
- Nina Kilbrink, Stig-Börje Asplund, Hamid Asghari, 2021
- Hamid Asghari, 2021
- Stig-Börje Asplund, Nina Kilbrink, Hamid Asghari, Minna Arvidsson, 2021
- Stig-Börje Asplund, Nina Kilbrink, Hamid Asghari, 2021
- Hamid Asghari, Ingrid Berglund, 2020
- Hamid Asghari, Annelie Andersén, Maria Petersson, 2019
- Hamid Asghari, Birgit Schaffar, 2019
- Nina Kilbrink, Stig-Börje Asplund, Hamid Asghari, 2019
- Hamid Asghari, 2018
- Hamid Asghari, Stig-Börje Asplund, Nina Kilbrink, 2018
- Hamid Asghari, Birgit Schaffar-Kronqvist, 2018
- Hamid Asghari, Nina Kilbrink, 2018
- Annelie Andersén, Hamid Asghari, Maria Petersson, 2018
- Hamid Asghari, 2017
- Annelie Andersén, Hamid Asghari, 2016
- Viveca Lindberg, Hamid Asghari, 2015
- Hamid Asghari, 2014
- Hamid Asghari, 2012
