Hamid Asghari
Forskning
Jag är docent vid Institutionen för pedagogiska studier vid Karlstads universitet. Mina forskningsintressen fokuserar på narrativa studier, yrkeslärarutbildningar, yrkesutbildningar, nyanlända flyktingungdomar inom yrkesutbildningar, (yrkes)lärares och (yrkes)elevers livsberättelser, forskningsmetoden Life Course, men också forskningsområdet yrkeskunnande, särskilt med fokus på nyanlända flyktingars yrkeskunnande från sina hemländer till Sverige, dess betydelse för deras val av yrkesutbildningar i Sverige, och dess relevans för den svenska arbetsmarknaden.
Jag är också Sverige redaktör för tidskriften Scandinavian Journal of Vocations in Development (SJVD) https://journals.oslomet.no/index.php/yrke/about.
Undervisning
Jag undervisar i olika kurser på yrkeslärarprogrammet, ämneslärarprogrammet och förskolelärarprogrammet vid Karlstads universitet. Jag är även examinator för ett antal olika kurser och handleder studenter i deras examensarbeten/utvecklingsarbeten på olika nivåer.
Samverkan
Jag har undervisnings- och forskningssamarbete med Opole University, Poland och Oslo Metropolitan University, Norge.
Utvalda publikationer
Monografier
Asghari, H. (2014). Från uppväxt till lärargärning: en livsberättelsestudie med åtta yrkeslärare på industritekniska programmet. Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, Pedagogiskt arbete, Karlstads universitet. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-33669
Peer Review-granskade artiklar
Asghari, H. (accepted). Newly arrived women’s educational and professional choices. Vocations and Learning.
Asghari, H. (2024). Vocational didactics based on industrial teachers’ stories: A study on vocational teaching and vocational learning in Swedish vocational upper secondary schools. SJVD-Scandinavian Journal of Vocations in Development, 9(1), 91-109. https://doi.org/10.7577/sjvd.5710
Asghari, H. (2024). Att utbilda till anställningsbara industriarbetare: Industrilärares berättade erfarenheter om yrkesdidaktik. Karlstads universitets Pedagogiska Tidskrift (Kapet), 20(1), 1-19. https://doi.org/10.69826/kapet2024.25573
Asghari, H. (2023). Towards industrial supply in Sweden – A narrative study of students choosing the industrial technology program. SJVD-Scandinavian Journal of Vocations in Development, 8(1), 1-20. https://doi.org/10.7577/sjvd.5087
Asghari, H. (2022). Teacher’s stories about teaching newly arrived refugee youths at a vocational upper secondary school in Sweden. Educare - Vetenskapliga Skrifter (3), 160-185. https://doi.org/10.24834/educare.2022.3.7
Asghari, H., Kilbrink, N., & Asplund, S.-B. (accepted). Learning about the use of tools in vocational education – Classroom observations of student teacher interaction. SJVD-Scandinavian Journal of Vocations in Development.
Asghari, H., Kilbrink, N., & Johansson, E. A. (2024). Professional development in teacher education: (Vocational) teacher students’ descriptions. SJVD-Scandinavian Journal of Vocations in Development. 9(1), 137–154. https://doi.org/10.7577/sjvd.5753
Asghari, H., & Abraham, G. Y. (2022). Newly arrived vocational students’ situation in life and at school - Understanding teacher stories through Foucault’s power and counter-power. SJVD-Scandinavian Journal of Vocations in Development, 7(1), 103–122. https://doi.org/10.7577/sjvd.4593
Asghari, H., & Andersén, A. (2022). The effect of frame factors on (vocational) teacher educators’ teaching work - A narrative study within short-track teacher education at a Swedish university. SJVD-Scandinavian Journal of Vocations in Development, 7(1), 62–83. https://doi.org/10.7577/sjvd.4582
Asplund, S.-B., Kilbrink, N., & Asghari, H. (2022). Teaching and learning how to handle tools and machines in vocational educational workshop sessions. Journal of Curriculum Studies, 1-23. https://doi.org/10.1080/00220272.2022.2033326
Asplund, S.-B., Kilbrink, N., & Asghari, H. (2021). Visualising the intended practical doing: Future-oriented movements in Swedish vocational school workshop settings. International journal for research in vocational education and training, 8(2), 160-185. https://doi.org/10.13152/IJRVET.8.2.2
Kilbrink, N., Asplund, S.-B., & Asghari, H. (2021). Introducing the object of learning in interaction: vocational teaching and learning in a plumbing workshop session. Journal of Vocational Education & Training, 1-26. https://doi.org/10.1080/13636820.2020.1850512
Asghari, H., & Berglund, I. (2020). Svensk yrkeslärarutbildning efter reformen 2011: Lärarstudenters uppfattningar om antagning, VFU och läraranställning. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 10(2), 21–43. https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.2010221
Asghari, H., & Schaffar, B. (2019). The human right to work: The tension between intrinsic and instrumental values in five teachers’ stories from the industrial technology programme. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 9(2), 71-90. https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.199271
Asghari, H., & Kilbrink, N. (2018). Två yrkeslärares berättelser om bedömningshandlingar på industritekniska programmet. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 8(1), 23–43. https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.188123
Andersén, A., Asghari, H., & Petersson, M. (2018). Yrkesämnesdidaktik på universitet: Mål, innehåll, arbetssätt och examination. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 8(3), 98–123. https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.188398
Antologier
Asghari, H. (2023). The attractiveness of industrial technology education based on teacher and students’ stories. In L. M. Herrera, M. Teräs, P. Gougoulakis, & K. Janne (Eds.), Learning, teaching and policy making in VET: Emerging issues in research on vocational education & training vol. 8 (pp. 31-46). Atlas förlag.
Asghari, H. (2021). Polska och svenska yrkeslärares uppfattningar om yrkeskunnande. In J. Kontio & S. Lundmark (Eds.), Yrkesdidaktiska dilemman (pp. 47-64). Natur & Kultur.
Asghari, H., Andersén, A., & Petersson, M. (2019). Att vara lärare för lärare: Ämnesdidaktiska syften i utbildning till yrkeslärare och ämneslärare. In M. Svanberg & C. Vikström (Eds.), Pedagogiska utvecklingsprojekt vid Karlstads universitet: Bidrag från universitetspedagogisk konferens 2017-2019 (pp. 11-36). Karlstads universitet.
Asghari, H. (2018). Defining Professional Skills from Teachers' Life Stories. In L. M. Herrera, M. Teräs, & P. Gougoulakis (Eds.), Emergent Issues in Vocational Education & Training - Voices from cross-national research (pp. 23-59). Premiss förlag.
Asghari, H., Asplund, S.-B., & Kilbrink, N. (2018). Identitetsframträdanden i teknisk gymnasial yrkesutbildning. In A. L. Hultman, C. Olin-Scheller, & M. Tanner (Eds.), Berättelser: Vänbok till Héctor Pérez Prieto (pp. 95-104). Karlstad University Studies.
Asghari, H., & Schaffar-Kronqvist, B. (2018). The Paradox in the Industrial Technology Programme. In L. M. Herrera, M. Teräs, & P. Gougoulakis (Eds.), Vocational Education & Training - The World of Work and Teacher Education (pp. 337-362). Premiss förlag.
Asghari, H. (2017). Technical knowledge in Industrial-technology program as it emerges from three vocational teachers’ life stories. In Z. Jasiński (Ed.), Education. Opole University Annual (Vol. 2, pp. 155-165). Instytut Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego.
Andersén, A., & Asghari, H. (2016). Identitetsframträdande och positionering i handledares berättelser. In H. Pérez Prieto & C. Roos (Eds.), Kapet (elektronisk) (Vol. 12, pp. 87-102). Karlstads universitet.
Asghari, H. (2012). Relationen mellan tidigare livs- och yrkeserfarenheter och undervisning på industriprogrammet i två yrkeslärares livsberättelser. In M. Karlsson & H. Pérez Prieto (Eds.), Livsberättelser: mening och identitet i tid och rum (pp. 7-20). Karlstads universitet.
Konferensbidrag (Review-granskade)
Asghari, H. (2023, April 7). The Attractiveness of the Industrial Technology Program among Newly Arrived Students in Sweden. In V. Tūtlys, L. Vaitkutė, & C. Nägele (Eds.), 5th Crossing Boundaries Conference in Vocational Education and Training (pp. 23-29). https://doi.org/10.5281/zenodo.7808066
Asplund, S.-B., Kilbrink, N., Asghari, H., & Arvidsson, M. (2021). Towards a future vocational profession: Longitudinal orientations in vocational teaching practices. EARLI 2021:" Education and Citizenship: Learning and Instruction and the Shaping of Futures", Gothenburg (Online), 23-27 August, 2021.
Johansson, M. C., & Asghari, H. (2021). Paradoxical Narratives about Industrial Technology. Pathways in Vocational Education and Training and Lifelong Learning. Proceedings of the 4th Crossing Boundaries Conference in Vocational Education and Training, Muttenz and Bern online, 8-9 April Muttenz/Basel and Bern, Switzerland.
Lindberg, V., & Asghari, H. (2015). Vocational teachers’ experiences of assessing vocational knowledge. Vocational Education & Training: Emerging Issues? Voices from Research IV International Conference & Research Workshop.
Konferenspresentationer
Asghari, H. (2023). Vuxna elevers berättelser om yrkeskunnande och valet av yrkesutbildning och yrke. Paper presenterat vid 16:e berättelsekonferens. Karlstads universitet, 23–24 november.
Asghari, H. (2023). Nyanlända kvinnors berättelser om val av yrkesutbildning och yrke – En Life Course studie av deras yrkeskunnande i en utbildningssociologisk kontext. Paper presenterat vid NordYrk, Western Norway University of Applied Sciences (HVL), Campus Kronstad, Bergen, Norway, 7–9 June.
Asghari, H. (2023). The attractiveness of the Industrial Technology program among newly arrived students in Sweden. Paper presenterat vid 5th International VET Conference Crossing Boundaries, Vytautas Magnus University, Kaunas, Lithuania, 25 – 26 May.
Asghari, H. (2023). Newly arrived women in vocational programs. Paper presenterat vid TEPE-konferens, Karlstad University, Sweden, 8-10 May.
Johansson, A., Jonsson, L. & Asghari, H. (2023). (Yrkes)lärarstudenters uppfattningar om lärarprofession i relation till Verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Paper presenterat vid NordYrk, Western Norway University of Applied Sciences (HVL), Campus Kronstad, Bergen, Norway, 7–9 June.
Asghari H. (2022). The attractiveness of industrial technology education based on teacher and students stories. Paper presenterat vid VIII Stockholm International Conference & Research Workshop on VET, 11-13 maj.
Andersén, A., Asghari, H., & Petersson, M. (2021). Yrkesdidaktikers syn på sitt uppdrag. Forskning presenterad vid Vetenskapsrådets konferens Resultatdialog, Karlstads universitet. 30 november-1 december.
Asplund, S.-B., Kilbrink, N., Asghari, H., & Arvidsson, M. (2021). Towards a future vocational profession: Longitudinal orientations in vocational teaching practices. Paper presenterat vid EARLI 2021: "Education and Citizenship: Learning and Instruction and the Shaping of Futures", Gothenburg (Online), 23-27 augusti.
Johansson, M. C., & Asghari, H. (2021). Paradoxical narratives about Industrial Technology. Paper presenterat vid Crossing Boundaries Conference in Vocational Education and Training, Muttenz and Bern online, 8-9 April.
Johansson, M. C., & Asghari, H. (2021). Paradoxala berättelser om industri och industriutbildning. Paper presenterat vid NordYrk, Linköpings universitet, 7-9 juni.
Kilbrink, N., Asplund, S.B., Asghari, H. & Arvidsson, M. (2021). Yrkeslärande i teknisk gymnasial yrkesutbildning. Forskning presenterad vid Vetenskapsrådets konferens Resultatdialog, Karlstads universitet. 30 november-1 december.
Asghari, H. (2020). Teacher’s challenges in teaching newly arrived refugee youths at an upper secondary school in Sweden. Paper presenterat vid 13:e berättelsekonferens. Karlstads universitet, 19-20 november.
Asghari, H., Andersén, A., & Petersson, M. (2019). Quality in Short Teacher Education Programme Subject Specific Didactics. Paper presenterat vid TEPE-konferens, University of Krakow, Polen, 16-18 maj.
Asghari, H. & Berglund (2019). Svensk yrkeslärarutbildning efter reformen 2011 – om antagning, VFU och läraranställning. Paper presenterat vid VFU-konferens, Karlstads universitet, 10 april.
Andersén, A., Asghari, H., & Petersson, M. (2019). Universitetslärares beskrivningar av undervisningens ramfaktorer. Paper presenterat vid NordYrk, Helsingfors universitet, Finland, 12-14 juni.
Asplund, S.-B., Kilbrink, N., & Asghari, H. (2019). Framtidens görande: Longitudinell orientering i yrkesundervisningens här och nu. Paper presenterat vid NordYrk, Linköpings universitet, 7-9 juni.
Kilbrink, N., Asplund, S.-B., & Asghari, H. (2019). Yrkeslärande i interaktion på VVS- och fastighetsprogrammet. Paper presenterat vid NordYrk, Helsingfors universitet, Finland, 12-14 juni.
Andersén, A., Asghari, H., & Petersson, M. (2018). Yrkesämnesdidaktik på universitet: Mål, innehåll, arbetssätt och examination. Paper presenterat vid TEPE-konferens, University of Minho, Portugal, 17-19 maj.
Andersén, A., Asghari, H., & Petersson, M. (2018). Didaktikers syn på uppdraget. Paper presenterat vid NordYrk, Oslo Storbyuniversitetet (OsloMet). Norge, 11-13 juni.
Asghari H. (2018). The Paradox in the Industrial Technology Programme. Paper presenterat vid VII Stockholm International Conference on Vocational Education & Training, 07-08 maj.
Asghari, H. (2018). Lärares utmaningar i att undervisa nyanlända flyktingungdomar på en gymnasieskola i Sverige. Paper presenterat vid 11:e berättelsekonferens. Linköpings universitet, 22-23 November.
Asghari, H. & Berglund (2018). Svensk yrkeslärarutbildning efter reformen 2011-om antagning, VFU och läraranställning. Paper presenterat vid NordYrk, Oslo Storbyuniversitetet (OsloMet). Norge, 11-13 juni.
Asghari H. & Schaffar-Kronqvis B. (2018). Paradoxen inom den industritekniska utbildningen. Paper presenterat vid NordYrk, Oslo Storbyuniversitetet (OsloMet), Norge, 11-13 juni.
Asghari, H. (2017). Forskningsplan för forskning om svenska och polska lärares berättelser om demokrati-undervisning. Paper presenterat vid 10:e berättelsekonferens. Karlstads universitet, 23-24 november.
Asghari, H. (2017). Yrkeskunskap inom industriteknisk utbildning så som den framträder ur tre yrkeslärares berättade yrkeserfarenheter. Paper presenterat vid NordYrk, Högskolan Dalarna, 07-09 juni.
Asghari, H. (2017). Vocational knowledge in industrial technology program as it emerges from three vocational teachers’ life stories. Paper presenterat vid VI Stockholm International Conference & Research Workshop on VET, 08-09 maj.
Asghari, H. (2016). När min tidigare identitet försvann. Paper presenterat vid 9:e livsberättelsekonferens. Uppsala universitet, 24-25 november.
Asghari, H. (2016). Framträdande teman om yrkeskunnande ur yrkeslärarnas livserfarenheter. Paper presenterat vid NordYrk, Roskilde, Danmark, 08-10 juni.
Asghari, H. (2016). From growing up to the teacher act: A life story study with eight vocational teachers in the industrial-technology programme. Doktorsavhandlingen presenterad vid V International Conference & Research Workshop Stockholm, 09-10 maj.
Asghari, H. (2015). Framträdande teman om yrkeskuskap ur yrkeslärarnas livserfarenheter. Paper presenterat vid 8:e livsberättelsekonferens. Linköpings universitet, 19-20 november.
Asghari, H. & Lindberg, V. (2015). Yrkeslärarnas berättande erfarenheter om bedömning. Paper presenterat vid NordYrk, Haaga‐Helia, Haga Campus, Helsingfors, Finland, 10-12 juni.
Lindberg, V., & Asghari, H. (2015). Vocational teachers’ experiences of assessing vocational knowledge. Paper presenterat vid IV International Conference & Research Workshop Stockholm, 11-12 maj.
Asghari, H. (2014). Yrkeslärares berättade erfarenheter om kunskapsbedömning. Paper presenterat vid 7:e livsberättelsekonferens. Karlstad universitet, 20-21 november.
Asghari, H. (2013). Yrkeslärarnas berättelser om liv och yrke. Paper presenterat vid 6:e livsberättelsekonferens. Karlstad universitet, 21-22 november.
Asghari, H. (2013). Yrkeslärarnas berättelser om liv och yrke. Paper presenterat vid NordYrk, Karlstads universitet, 12-14 juni.
Asghari, H. (2012). Yrkeslärares berättelser om yrkeskunnande – teoretisk, praktisk och tyst. Paper presenterat vid 5:e livsberättelsekonferens. Karlstad universitet, 22-23 november.
Asghari, H. (2012). Vocational teachers’ stories about vocational knowing. Paper presenterat vid NordYrk, Roskilde, Danmark, 11 -13 juni.
Asghari, H. (2011). Yrkeslärares berättelser om yrkeskunnande. Paper presenterat vid 4:e livsberättelsekonferens. Karlstad universitet, 23-25 november.
Asghari, H. (2011). Yrkeslärares berättelser om yrkeskunskap. Paper presenterat vid NordYrk, Högskolan på Åland, Mariehamn, 15-16 juni.
Asghari, H. (2011). Yrkeslärares berättelser om yrkeskunnande. Paper presenterat vid NOFA konferens, Karlstads universitet, 11-13 maj.
Asghari, H. (2011). Vocational teachers’ stories about vocational knowledge. Paper presenterat vid NFPF-konferens, University of Jyväskylä, Finland, 10-12 mars.
Asghari, H. (2010). Yrkeslärares berättelser om val av undervisningsmaterial. Paper presenterat vid 3:e livsberättelsekonferens. Karlstad universitet, 24-26 november.
Asghari, H. (2010). Att analysera yrkeslärarnas berättelser tematiskt. Paper presenterat vid NordYrk, Profesjonshøgskolen, Høgskolen i Bodø, Norge, 01-02 juni.
Asghari, H. (2009). Presentation av doktorandprojekt – ideer och tankar. Paper presenterat vid 2:e livsberättelsekonferens. Malmö högskolan, 25-27 november.
Asghari, H. (2009). Presentation av doktorandprojekt – ideer och tankar. Paper presenterat vid NordYrk, Göteborgs universitet, 10-11 augusti.
Publikationer
- Hamid Asghari, 2025
- Hamid Asghari, 2024
- Hamid Asghari, Nina Kilbrink, Anders E. Johansson, 2024
- Hamid Asghari, 2024
- Nina Kilbrink, Stig-Börje Asplund, Hamid Asghari, 2023
- Hamid Asghari, 2023
- Hamid Asghari, 2023
- Hamid Asghari, 2023
- Linda Söderlind, Susanne Mellerskog, Nina Kilbrink, Anders Johansson, Hamid Asghari, 2023
- Hamid Asghari, Getahun Yacob Abraham, 2022
- Hamid Asghari, 2022
- Stig-Börje Asplund, Nina Kilbrink, Hamid Asghari, 2022
- Hamid Asghari, Annelie Andersén, 2022
- Hamid Asghari, 2021
- Stig-Börje Asplund, Nina Kilbrink, Hamid Asghari, Minna Arvidsson, 2021
- Stig-Börje Asplund, Nina Kilbrink, Hamid Asghari, 2021
- Nina Kilbrink, Stig-Börje Asplund, Hamid Asghari, Minna Arvidsson, 2021
- Nina Kilbrink, Stig-Börje Asplund, Hamid Asghari, Minna Arvidsson, 2021
- Hamid Asghari, Ingrid Berglund, 2020
- Hamid Asghari, Annelie Andersén, Maria Petersson, 2019
- Hamid Asghari, Birgit Schaffar, 2019
- Nina Kilbrink, Stig-Börje Asplund, Hamid Asghari, 2019
- Hamid Asghari, 2018
- Hamid Asghari, Stig-Börje Asplund, Nina Kilbrink, 2018
- Hamid Asghari, Birgit Schaffar-Kronqvist, 2018
- Hamid Asghari, Nina Kilbrink, 2018
- Annelie Andersén, Hamid Asghari, Maria Petersson, 2018
- Hamid Asghari, 2017
- Annelie Andersén, Hamid Asghari, 2016
- Viveca Lindberg, Hamid Asghari, 2015
- Hamid Asghari, 2014
- Hamid Asghari, 2012