
Tell-Ability
Ett forskningsprojekt om muntligt berättande som livskunskap och interaktionell kompetens i andraspråksundervisning
Tell-Ability - Muntligt berättande som livskunskap och interaktionell kompetens i andraspråksundervisning, är ett projekt som fokuserar på muntligt berättande i grundskolan med särskilt fokus på andraspråksundervisning. Att berätta och dela berättelser är nära knutet till lärande, identitet och sociala relationer.
I projektet ser vi muntligt berättande i samtal som en specifik narrativ kompetens, i och utanför klassrummet, vilken gör utveckling av både ämneskunskaper och mellanmänsklig förståelse möjlig. Kunskap om hur muntligt berättande upplevs och iscensätts i språkklassrummet är dock begränsad idag. Syftet med projektet är därför att fördjupa kunskapen om muntligt berättande (storytelling) i andraspråksundervisning, med fokus på skolämnena svenska som andraspråk och engelska.
Tre delstudier som omfattar lärare och elever i årskurs 9 ingår i projektet. Här kombineras narrativa och interaktionella ansatser och materialet består av klassrumsinspelningar, undervisningsmaterial och läromedel, samt lärare- och elevintervjuer. En interventionsstudie genomförs genom att iscensätta olika uppgifter/övningar som utvecklas i projektet. Videoinspelning gör det möjligt att analysera de interaktionella kompetenser som synliggörs. Projektet bidrar till en empiriskt förankrad teoretisk och ämnesspecifik diskussion om muntliga berättarkompetenser och därtill kopplade praktiker och erfarenheter inom andraspråksfältet.
Projektet förväntas bidra till andraspråksforskningsfältet, språkdidaktiken och till forskning om interaktionell kompetens med såväl empirisk kunskap om narrativ kompetens i social interaktion som kunskap om elevers och språklärares upplevelser och erfarenheter av muntligt berättande. Projektet bidrar också till teoriutveckling avseende ämnesspecifik didaktik och det muntliga berättandets roll för att uppfylla skolans övergripande mål. Projektet söker förstå och dokumentera hur berättande som interaktionell kompetens kan utvecklas i andraspråksundervisningen, samt förstå möjligheter och utmaningar gällande muntligt berättande för unga människors personliga och sociala utveckling.