Erica Sandlund
Forskning
I min forskning intresserar jag mig för samtal (social interaktion) inom exempelvis skolor och andra organisationer. Jag arbetar med ljud- och videoinspelningar och studerar i detalj hur vi människor skapar gemensam förståelse och förhåller oss till underliggande sociala normer när vi pratar med varandra. Genom ansatsen Conversation Analysis (CA) som särskilt fokuserar på hur samtal och socialt handlande byggs upp i sekvenser har jag exempelvis studerat hur människor uttrycker och förhåller sig till känslor, hur elever hanterar muntliga nationella prov i språk, hur chefer och anställda gemensamt genomför medarbetarsamtal och hur kommunikationen i flerspråkiga engelskklassrum i grundskolan ser ut. 2023-2026 är jag projektledare för Tell-ability - muntligt berättande som livskunskap och interaktionell kompetens i andraspråksundervisning (Vetenskapsrådet).
Nätverk och forskargrupper
Jag tillhör den tvärvetenskapliga forskargruppen ROSE där jag bedriver forskning om språkdidaktik och bedömning.
Jag är engagerad i Centrum för språk- och litteraturdidaktik (CSL) där jag också är styrelsemedlem.
Under 2018-2019 arbetade jag också vid Uppsala universitet som lektor i pedagogik med inriktning mot arbetslivet.
Besök gärna min engelskspråkiga profilsida för mer fördjupad information om publikationer och pågående forskningsprojekt!
Utvalda forskningsprojekt
-
Tell-ability: Storytelling as life skill and interactional competence in L2 education (Vetenskapsrådet, Dnr 2022-02920) 2023-2025
-
Ursäkt eller icke-ursäkt? Om offentliga ursäkters reception i medierad diskurs efter #MeToo (Riksbankens Jubileumsfond, Dnr. P19-0213:1, 2020-2022)
-
STAGE - Starting Age and Extramural English (project manager: Pia Sundqvist, University of Oslo)
- Flerspråkiga praktiker: en resurs i engelskundervisningen? (Vetenskapsrådet 2016-03469, 2017-2020)
- Studies in Workplace Interaction and Professional Learning Environments (Uppsala universitet, institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier (2018 – 2019)
- Testing Talk (Vetenskapsrådet Dnr. 2012-4129, 2013 – 2016)
- Likvärdig bedömning i språk (Centrum för språk- och litteraturdidaktik, 2016-2018)
- JämVäxt (Karlstads universitet, Europeiska fonden för regional utveckling, Region Värmland Dnr 147243, 2008-2011)
Undervisning
Jag undervisar främst olika kurser i tillämpad lingvistik på grund- och avancerad nivå, samt handleder studentuppsatser och doktorander i engelsk lingvistik och pedagogiskt arbete. Jag har även undervisat kurser inom psykologiämnet samt kurser i internationella forskarskolor.
Samverkan
Inom min forskning samverkar jag främst med skolor, lärare och olika utbildningsorganisationer, och håller regelbundet populärvetenskapliga föreläsningar och fortbildningar för exempelvis språklärare.
Biografi
Utbildning
Doktorsexamen, engelsk språkvetenskap, Karlstads universitet (2004)
Magisterexamen, engelska och psykologi, Karlstads universitet (1999)
Anställningar
Professor i engelska, Karlstads universitet (2023-pågående)
Lektor i pedagogik med inriktning arbetsliv, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet (2018-2019)
Affilierad forskare, Centrum för genusforskning, Karlstads universitet (2010-2015)
Relaterad information
Utvalda publikationer
Monographs
Sundqvist, P. & Sandlund, E. (2024). Testing Talk. Ways to assess second language oral proficiency. London: Bloomsbury Academic.
Sandlund, E. (2004). Feeling by Doing: The Social Organization of Everyday Emotions in Academic Talk-in-Interaction. (Diss.). Karlstad University Studies, 2004:36.
Contracted monographs
Sandlund, E. & Sundqvist, P. (forthcoming). Muntlig färdighet i engelska. Lund: Studentlitteratur.
Publications
Källkvist, M., Sandlund, E., Sundqvist, P., & Gyllstad, H. (2024). Translanguaging in multilingual EFL classrooms: Practices and beliefs among experienced teachers in Sweden. The European Journal of Applied Linguistics and TEFL. ISSN 2192-1032.
Byman-Frisén, L. , Sandlund, E. & Sundqvist, P. (2023). Vad kan en elev som kan prata engelska? Didaktisk transposition av muntlig färdighet i lärares matriser för bedömning av det nationella provet. Utbildning & Lärande, 17 (2), 11-38. https://doi.org/10.58714/ul.v17i2.15844
Sundqvist, P., Sandlund, E., Källkvist, M., & Gyllstad, H. (Eds.). (2022). Language practices in English classrooms – from priry school to higher education [Special issue]. Languages 7(4), 291. https://www.mdpi.com/journal/languages/special_issues/language_practices
Sundqvist, P., Sandlund, E., Källkvist, M., & Gyllstad, H. (2022). Language practices in English classrooms: Guest editors’ introduction to the special issue [Editorial]. Languages, 7(4), 291. https://doi.org/10.3390/languages7040291
Gyllstad, H., Sundqvist, P., Sandlund, E. and Källkvist, M. (2023). Effects of Word Definitions on Meaning Recall: A Multisite Intervention in Language-Diverse Second Language English Classrooms. Language Learning. https://doi.org/10.1111/lang.12527
Sandlund, E. (2022). Telling in a Test: Storytelling and task accomplishment in L2 oral proficiency assessment. In Filipi, A., Ta, B. T. & Theobald, M. (Eds). Storytelling Practices in Home and Educational Contexts: Perspectives from Conversation Analysis (pp.175-200). Springer.
Källkvist, M., Gyllstad, H., Sandlund, E. & Sundqvist, P. (2022). Språkpraktiker som didaktiskt kontrakt i skolämnet engelska. I A. Nordin & M. Uljens. (Red.), Didaktikens språk: om skolundervisningens mål, innehåll och form (s. 103-120). Gleerups.
Källkvist, M., Sandlund, E., Sundqvist, P. & Gyllstad, H. (2022). Interaction in the multilingual classroom. In Kecskes, I. (ed). The Cambridge Handbook of Intercultural Pragmatics (pp. 00-00). Cambridge University Press.
Källkvist, M., Gyllstad, H., Sandlund, E. & Sundqvist, P. (2022). Towards an in-depth understanding of English-Swedish translanguaging pedagogy in multilingual EFL classrooms. HumaNetten, 48(1), 138-167.
Byman Frisén, L., Sundqvist, P., & Sandlund, E. (2021). Policy in Practice: Teachers’ Conceptualizations of L2 English Oral Proficiency as Operationalized in High-Stakes Test Assessment. Languages 6(4), 204. https://doi.org/10.3390/languages6040204
Sandlund, E., & Sundqvist, P. (2021). Rating and reflecting: Displaying rater identities in collegial L2 English oral assessment. In M. R. Salaberry & A. R. Burch (Eds.), Assessing speaking in context – Expanding the construct and its applications. Multilingual Matters.
Nilsberth, M. & Sandlund, E. (2021). On the interactional challenges of revealing summative assessments: Collaborative scoring talk among teachers and students in Swedish national tests. Linguistics and Education, 61(2).
Sandlund, E. & Greer, T. (2020). How do raters understand rubrics for assessing L2 interactional engagement? A comparative study of CA- and non-CA-formulated performance descriptors. Papers in Language Testing and Assessment, 9 (1), 128-163.
Sundqvist, P., Sandlund, E., Skar, G. B., & Tengberg, M. (2020). Effects of rater training on the assessment of L2 English oral proficiency. Nordic Journal of Modern Language Methodology, 8 (1), 3-29.
Sandlund, E., & Sundqvist, P. (2019). Doing versus assessing interaction competence. In R. Salaberry & S. Kunitz (Eds.), Teaching and testing L2 interactional competence: Bridging theory and practice (pp. 357-396). Oxon and New York, NY: Routledge.
Sundqvist, P., Sandlund, E., Källkvist, M., Fredholm, K., & Dahlberg, M. (2019). Ömsesidighet i framtidens praktiknära språkklassrumsforskning: ASLA-symposiets panelsamtal med forskare, lärare och elever. In Ljung Egeland, B., Roberts, T., Sandlund, E, & Sundqvist, P. (2019). Klassrumsforskning och språk(ande): Rapport från ASLA-symposiet i Karlstad, 12-13 april, 2018. [Classroom research and language/languaging: Report from the ASLA symposium in Karlstad, 12-13 April, 2018.] ASLA:s skriftserie 27. Karlstad: Karlstad University Press.
Melander Bowden, H. & Sandlund, E. (2019). Knowledge talk in performance appraisal interviews. Learning, Culture, and Social Interaction, 21, 278-292.
Sundqvist, P., Wikström, P., Sandlund, E., & Nyroos, L. (2018). The teacher as examiner of L2 oral tests: A challenge to standardization. Language Testing, 35(2), 217-238. doi:10.1177/0265532217690782
Nyroos, L., Sandlund, E., & Sundqvist, P. (2017). Code-switched repair initiation: The case of Swedish eller in L2 English test interaction. Journal of Pragmatics, 120, 1-16. doi: https://doi.org/10.1016/j.pragma.2017.08.008
Sandlund, E., & Sundqvist, P. (2016). Equity in L2 English oral assessment: Criterion-based facts or works of fiction? Nordic Journal of English Studies, 15(2), 113–131. PDF
Sandlund, E., Sundqvist, P. & Nyroos, L. (2016). Research-based professional development workshops: Focus on oral test interaction and assessment. Nordic Journal of Modern Language Methodology, 4 (1), 24-48. PDF
Sandlund, E., Sundqvist, P. & Nyroos, L. (2016). Testing L2 talk: A review of empirical studies on second language oral proficiency testing. Language and Linguistics Compass, 10(1), 14-29. PDF
Sundqvist, P., Sandlund, E. & Nyroos, L. (2015). Speaking about Speaking: English Teachers' Practices and Views regarding Part A of the English National Test. LMS Lingua, 3, 16-23.
Sundqvist, P., Sandlund, E. & Nyroos, L. (2014). National speaking tests in English - does group size matter? LMS Lingua, 3, 29-31.
Sandlund, E. (2014). Prescribing conduct: Enactments of talk or thought in advice-giving sequences. Discourse Studies, 16 (5), 645-666.
Sandlund, E. (2014). Book review: Födandets sociala utformning. Språkliga och kroppsliga praktiker i förlossningsrummet. (Author: Näslund, Shirley). Tidskrift för Genusvetenskap, 1-2, 124-130.
Nyroos, L. & Sandlund, E. (2014). From paper to practice: Asking and responding to a standardized question item in performance appraisal interviews. Pragmatics & Society, 5 (2), 165-190.
Sundqvist, P., Sandlund, E., Nyroos, L. & Wikström, P. (2013). Genomförande och bedömning av muntliga nationella prov i engelska: en pilotstudie. KAPET, 9(1), 24-45. PDF
Sandlund, E. & Sundqvist, P. (2013). Provuppgiftshantering som social praktik - en jämförelse mellan interaktionsanalys och bedömardata för muntligt prov i engelska. I C. Rosén, P. Simfors & A-K Sundberg (Eds). Språk i undervisning. Rapport från ASLA:s vårsymposium, Linköping 11-12 maj, 2012. Papers from the ASLA symposium, Linköping University, May 11-12, (pp. 125-138). Linköping/Växjö: ASLA, Svenska föreningen för språkvetenskap.
Gonäs, L. & Sandlund, E. (2013). Capturing change: Approaching gender relations in working life. Editorial introduction. Economic and Industrial Democracy, 34 (3), 471-482. Online access: http://eid.sagepub.com/content/34/3.toc
Sandlund, E. & Sundqvist, P. (2013). Diverging task orientations in L2 oral proficiency tests - a conversation analytic approach to participant understandings of pre-set discussion tasks. Nordic Journal of Modern Language Methodology, 2(1), 1-21. PDF
Sandlund, E. & Sundqvist, P. (2013). Att tala under test och testa tal – prov i
muntlig språkfärdighet är en komplex historia. LMS Lingua, 2, 21-25. PDF
Sandlund, E. & Sundqvist, P. (2012). ”But what can we learn from history” – om konsten att diskutera ”rätt” under det muntliga nationella provet i engelska. Kapet – Karlstads universitets Pedagogiska Tidskrift, 8 (1), 45-66. PDF
Lindgren, G. & Sandlund, E. (2012). Jämställd hållbar tillväxt - från ord till handling. Arbetsmarknad & Arbetsliv, 2, 2012.
Jansson, U., Sandlund, E., Olin-Scheller, C. & Jakobsen, L. (2012). Diskursiv och könad normering kring stress i ett föränderligt arbetsliv. Arbetsmarknad & Arbetsliv, 2, 2012. PDF
Sandlund, E. & Sundqvist, P. (2012). ”It was hard. Let’s skip it!” Funderingar kring bedömning av muntlig färdighet i språk”. LMS Lingua, 1, 2012. PDF
Sandlund, E., Olin-Scheller, C., Nyroos, L., Jakobsen, L. & Nahnfeldt, C. (2011). The performance appraisal interview – an arena for the reinforcement of norms for ideal employeeship. Nordic Journal of Working Life Studies, 1 (2),59-75. Online access: http://www.nordicwl.com/?p=619
Sandlund, E. & Sundqvist, P. (2011). Managing Task-Related Trouble in L2 Oral Proficiency Tests: Contrasting Interaction Data and Rater Assessment. Novitas-ROYAL - Research on Youth and Language, 5 (1), 91-120. Open Access PDF: http://www.novitasroyal.org/archives/vol-5-issue-1
Jakobsen, L., Nahnfeldt, C., Nyroos, L., Olin-Scheller, C. & Sandlund, E. (2010). Medarbetarsamtal som arena för att befästa normer kring medarbetarskap. Arbetsmarknad & Arbetsliv, 16 (3), 39-54.PDF
Sandlund, E. (2005). On Words and their Interactional Power: How to Accomplish Social Goals with ’Mock’ States-of-Being. I S. Granath, J. Miliander & E. Wennö (Eds.). The Power of Words. Studies in honour of Moira Linnarud. Karlstad: Karlstad University Press.
Sandlund, E. (2004). Feeling by Doing: The Social Organization of Everyday Emotions in Academic Talk-in-Interaction. Doktorsavhandling. Karlstad University Studies, 2004:36.
Sandlund, E.S. (2004). Embarrassment as an Interactional Accomplishment. In B. Starrin (Ed). Emotionssociologiska uppsatser. Papers från forskarutbildningskurs i emotionernas sociologi. Karlstad University Studies, 2004:1, 123-140.
Johansson-Hidén, B., Friman, Y. & Sandlund, E. (2003). Personal- och politikergruppers perspektiv på räddningstjänstens strategiska utveckling. Karlstad University Studies, 2003:37.
Linnarud, M. & E. Sandlund (2003). Language and Learning. Introduction to M. Linnarud & E. Sandlund (Eds). Språk och Lärande. Conference Proceedings from ASLA 2002. Edsbruk: Akademitryck, 9-21.
Sandlund, E.S. (2003). Doing feedback - Some features of managing critical response in academic seminars. In M. Linnarud & E. Sandlund (Eds). Språk och Lärande. Conference Proceedings from ASLA 2002. Edsbruk: Akademitryck, 297-311.
Johansson-Hidén, B., Sandlund, E. & Friman, Y. (2002). En grupp brandmäns interaktion om prioriteringar i räddningsaktioner. Karlstad University Studies, 2002:2.
Sandlund, E.S..; Linnarud, M.; & Norlander, T. (2001): Effects of Stress versus Flotation-REST Relaxation on Creativity and Literacy Skills in Advanced English as a Second Language (ESL) Composition. International Journal of Language and Communication, 15, 95-113.
Sandlund, E & Norlander, T. (2000): The Effects of Tai Chi Chuan Relaxation and Exercise on Stress Responses and Well being - an Overview of Research. International Journal of Stress Management, 7, 139-149.
Övrigt
Databasen AcademiaNet
https://www.academia-net.org/profile/erica-sandlund/86663
Publikationer
- M. Källkvist, Erica Sandlund, Pia Sundqvist, H. Gyllstad, 2024
- Marie Källkvist, Henrik Gyllstad, Erica Sandlund, Pia Sundqvist, 2023
- Liliann Byman Frisén, Erica Sandlund, Pia Sundqvist, 2023
- Henrik Gyllstad, Pia Sundqvist, Erica Sandlund, Marie Källkvist, 2022
- Liliann Byman Frisén, Pia Sundqvist, Erica Sandlund, 2022
- Marie Källkvist, Erica Sandlund, Pia Sundqvist, Henrik Gyllstad, 2022
- Redaktör, 2022
- Pia Sundqvist, Erica Sandlund, Marie Källkvist, Henrik Gyllstad, 2022
- Marie Källkvist, Henrik Gyllstad, Erica Sandlund, Pia Sundqvist, 2022
- Erica Sandlund, 2022
- Marie Källkvist, Henrik Gyllstad, Erica Sandlund, Pia Sundqvist, 2022
- Pia Sundqvist, Henrik Gyllstad, Marie Källkvist, Erica Sandlund, 2021
- Marie Nilsberth, Erica Sandlund, 2021
- Liliann Byman Frisén, Pia Sundqvist, Erica Sandlund, 2021
- Erica Sandlund, Pia Sundqvist, 2021
- Pia Sundqvist, Erica Sandlund, Gustaf Berhard Uno Skar, Michael Tengberg, 2020
- Erica Sandlund, Tim Greer, 2020
- Erica Sandlund, Pia Sundqvist, 2019
- Redaktör, 2019
- Helen Melander Bowden, Erica Sandlund, 2019
- Pia Sundqvist, Erica Sandlund, Marie Källkvist, Kent Fredholm, Maria Dahlberg, 2019
- Pia Sundqvist, Peter Wikström, Erica Sandlund, Lina Nyroos, 2018
- D. O'Reilly, Pia Sundqvist, Peter Wikström, Erica Sandlund, Lina Nyroos, 2018
- Peter Wikström, Erica Sandlund, 2018
- Lina Nyroos, Erica Sandlund, Pia Sundqvist, 2017
- Marie Källkvist, Henrik Gyllstad, Erica Sandlund, Pia Sundqvist, 2017
- Michael Tengberg, Eric Borgström, Lena Lötmarker, Erica Sandlund, Gustaf B. Skar, Pia Sundqvist, Michael Walkert, Kristina Wikberg, 2017
- Erica Sandlund, Pia Sundqvist, 2016
- Erica Sandlund, Pia Sundqvist, Lina Nyroos, 2016
- Erica Sandlund, Pia Sundqvist, Lina Nyroos, 2016
- Pia Sundqvist, Erica Sandlund, Lina Nyroos, 2015
- Lina Nyroos, Erica Sandlund, 2014
- Pia Sundqvist, Erica Sandlund, Lina Nyroos, 2014
- Erica Sandlund, 2014
- Erica Sandlund, 2014
- Erica Sandlund, Pia Sundqvist, 2013
- Lena Gonäs, Erica Sandlund, 2013
- Erica Sandlund, Pia Sundqvist, 2013
- Erica Sandlund, Pia Sundqvist, 2013
- Pia Sundqvist, Erica Sandlund, Lina Nyroos, Peter Wikström, 2013
- Erica Sandlund, Pia Sundqvist, 2013
- Erica Sandlund, 2012
- Erica Sandlund, Pia Sundqvist, 2012
- Ulrika Jansson, Erica Sandlund, Liselotte Jakobsen, Christina Olin-Scheller, 2012
- Erica Sandlund, 2012
- Erica Sandlund, Pia Sundqvist, 2012
- Erica Sandlund, Pia Sundqvist, 2012
- Lena Gonäs, 2012
- Gerd Lindgren, Erica Sandlund, Lena Gonäs, 2012
- Erica Sandlund, 2012
- Erica Sandlund, Pia Sundqvist, 2011
- Erica Sandlund, Christina Olin-Scheller, Lina Nyroos, Liselotte Jakobsen, Cecilia Nahnfeldt, 2011
- Liselotte Jakobsen, Cecilia Nahnfeldt, Lina Nyroos, Christina Olin-Scheller, Erica Sandlund, 2010
- Christina Olin-Scheller, Cecilia Nahnfeldt, Erica Sandlund, Liselotte Jacobsen, Lina Nyroos, 2009
- Erica Sandlund, 2007
- Erica Sandlund, 2006
- Erica Sandlund, 2006
- Erica Sandlund, 2005
- Erica Sandlund, 2004
- Erica Sandlund, 2003
- Moira Linnarud, Erica Sandlund, 2003
- Erica Sandlund, 2003
- Birgitta Johansson-Hidén, Yvonne Friman, Erica Sandlund, 2003
- Redaktör, 2003
- Birgitta Johansson-Hidén, Erica Sandlund, Y. Friman, 2002
- N. Townsley, Erica Sandlund, 2002
- Erica Sandlund, Moira Linnarud, Torsten Norlander, 2001
- Erica Sandlund, P. Geist-Martin, 2001
- Erica Sandlund, Torsten Norlander, 2000
- Moira Linnarud, Erica Sandlund, 1998