Medverkande i projektet
Erica Sandlund, projektledare, är professor i engelska med språkvetenskaplig inriktning. I sin forskning intresserar hon sig för samtal (social interaktion) inom exempelvis skolor och andra organisationer. Genom ansatsen Conversation Analysis (CA) som särskilt fokuserar på hur samtal och socialt handlande byggs upp i sekvenser har hon exempelvis studerat hur människor uttrycker och förhåller sig till känslor, hur elever hanterar muntliga nationella prov i språk, hur chefer och anställda gemensamt genomför medarbetarsamtal och hur kommunikationen i flerspråkiga engelskklassrum i grundskolan ser ut.
Birgitta Ljung Egeland är universitetslektor i svenska språket. Hennes forskningsintressen rör narrativ forskning, språkdidaktik och tillämpad språkvetenskap, särskilt inom flerspråkighetsfältet, samt barns och ungas hälsa och utveckling. Elevers perspektiv och intervjuer med barn och ungdomar har hon särskilt intresserat sig för i sin forskning.
Siliva Kunitz är universitetslektor i engelska med språkvetenskaplig inriktning. I sin forskning tillämpar hon Conversation Analysis (CA) för att exempelvis studera interaktion och engagemang när muntliga uppgifter utformas och iscensätts i andraspråksundervisning samt social inkludering i språkcaféer för nyanlända.
Christina Olin-Scheller är professor i litteraturvetenskapens didaktik och i pedagogiskt arbete. Hon bedriver, med en tvärvetenskaplig ansats, forskning som berör villkor för lärande, utveckling och identitetsskapande i formella såväl som informella lärmiljöer. Hennes forskningsintresse har fortlöpande riktats mot frågor om villkor och förutsättningar för barns och ungas läsande och skrivande i det nya medielandskapet. Ett annat centralt forskningsområde för henne är läsutveckling och läsundervisning.
Stina Lindgren, projektassistent, är universitetsadjunkt i svenska som andraspråk. Hon undervisar i ämnet svenska som andraspråk på grundnivå och arbetar även i uppdragsutbildningar som rör nyanlända och flerspråkiga elevers lärande på olika sätt.