Konsten att lära sig svetsa – en studie om undervisning och lärande på industritekniska programmet
Återkommande frågor i utbildningssammanhang är relationen mellan undervisning och lärande och om elever lär sig det de förväntas lära. Det saknas dock studier som fokuserar detta inom yrkesutbildning med fokus på tekniska lärandeobjekt. I projektet Konsten att lära sig svetsa – en studie om undervisning och lärande på industritekniska programmet har därför fokus varit att i samarbete mellan svetslärare och forskare systematiskt pröva och utveckla svetsundervisning på vetenskaplig grund för att öka förutsättningarna för elever att lära sig det de förväntas lära sig i svetsundervisningen. Undervisningen har skett i iterativa cykler inspirerad av Learning study metoden, baserad på CAVTA (Conversation Analysis and Variation Theory Approach) som didaktisk teori. Projektet har möjliggjort en (yrkes-)ämnesdidaktisk professionsutveckling riktad mot hur man kan skapa förutsättningar för undervisning och elevers lärande i specifika undervisningsinnehåll inom svetsundervisningen. Resultaten kan bidra till att utveckla yrkesämnesundervisning på vetenskaplig grund.
Projektet finansierades av Skolforskningsinstitutet mellan 2018-2020 (2017-00056) och mer information om projektet finns att läsa på Skolforskningsinstitutets hemsida eller att lyssna på i Skolforskningspoddens avsnitt 3:
- https://www.skolfi.se/forskningsfinansiering/finansierade-forskningsprojekt-2017/konsten-att-lara-sig-svetsa/
- https://www.skolfi.se/skolforskningspodden/konsten-att-lara-sig-svetsa-ett-praktiknara-skolforskningsprojekt/
Några resultat från projektet återfinns också i:
Kilbrink, N., Axelsson, J. & Asplund, S-B. (2022). Defining Critical Aspects in interaction: Examples from A learning study on welding based on CAVTA. International Journal for Lesson and Learning Studies. https://doi.org/10.1108/IJLLS-12-2021-0113
Kilbrink, N., & Asplund, S-B. (2020). Att lägga en TIG-svets: En learning study baserad på CAVTA. Forskning om undervisning och lärande, vol 8, nr 1, ss. 29-54. (http://forskul.se/wp-content/uploads/2020/06/ForskUL_vol_8_nr_1_s_29-54.pdf)
Asplund, S., Kilbrink, N. (2020). Lessons from the welding booth: theories in practice in vocational education. Empirical Res Voc Ed Train 12(1). doi: 10.1186/s40461-020-0087-x (https://ervet-journal.springeropen.com/articles/10.1186/s40461-020-0087-x)
Kilbrink, N., Asplund, S.-B., & Axelsson, J. (2021). To Teach and Learn Technical Vocational Content: Ongoing Research in Swedish Upper Secondary Education. Techne serien - Forskning i slöjdpedagogik och slöjdvetenskap, 28(2), 287–293. PATT38, Rauma [online], 27-30 April, 2021 https://journals.oslomet.no/index.php/techneA/article/view/4316,
Asplund, S-B., Kilbrink, N. & Axelsson, J. (2021). Being a Researching Teacher in an Action-Oriented School Research Project on Welding: Perspectives, Positions and Ethical Dilemmas. I L. Sarroub & C. Nicholas (Ed.) Doing Fieldwork at Home: The Ethnography of Education in Familiar Contexts. Lanham, Maryland: Rowman & Littlefield. https://rowman.com/ISBN/9781475857443/Doing-Home-Field-Work-Ethnography-in-Familiar-Contexts