Testing Talk
Prov, tester och bedömning är centrala i skolan, och för enskilda elever har vissa prov större betydelse än andra. Projektet Testing Talk, finansierat av Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté mellan 2013 och 2016 [Dnr 2012–4129] tar fasta på prov i muntlig färdighet i ett andra/främmande språk i grundskolan – i fallet med Testing Talk, engelska i Sverige. Projektets fallstudier bygger på det nationella provet i engelska (delprov A, Speaking) i årskurs nio i syfte att öka kunskapen om muntliga språkprov, dess genomförande och bedömning. Denna webbsida samlar forskningsaktiviteter och publikationer från projektperioden.
Projektbeskrivning
Under perioden januari 2013 till och med December 2016 finansierade Vetenskapsrådet projektet Testing Talk [Dnr. 2012-4129]. Vår forskning har handlat om social interaktion i muntliga språkprov och dess bedömning med det nationella provet i engelska i årskurs 9 som empirisk fallstudie. Testing Talk syftade till att öka kunskapen inom tre huvudområden: (1) interaktionsmönster under muntliga språkprov, (2) standardiserade muntliga prov och formell bedömning, och (3) lärares kompetensutveckling kring att genomföra och bedöma muntliga språkprov. Insamlade data består av 71 ljudinspelade muntliga prov (delprov A, Speaking) med totalt 161 elever och deras engelsklärare på fyra olika skolor. Därtill ingår en nationell webbaserad enkät bland engelsklärare samt fältobservationer och utvärderingar från forskningsbaserade workshoppar med lärare. En rad studier har genomförts och publicerats (se länken Publikationer och konferensföredrag för en fullständig lista), varav några beskrivs nedan.