Värmland (Re)imagined. Platsbaserad litteratur- och historieundervisning för en hållbar framtid
Syftet med forskningsprojektet är att, med utgångspunkt i ämnena svenska och historia på gymnasiet, utveckla en didaktisk modell för att med hjälp av regional skönlitteratur öka elevers kunskap och förståelse för samspelet mellan människa och plats och i termer av hållbarhet. I antropocen behöver skolan hitta nya sätt att förhålla sig till miljö och klimatfrågor, och här menar vi att humaniora kan ha en mycket viktig funktion. Detta projekt kommer att bidra med empiriskt grundad kunskap om skönlitteraturens potential i undervisningen om plats i detta sammanhang.
Den värmländska regionens litteratur, platser och historia används som exempel, och skolor på tre orter med skiftande näringslivsstrukturer och narrativa traditioner medverkar. Våra centrala frågeställningar är:
- Vilka transformationer gör lärare i samband med läsning av skönlitteratur utifrån frågor om människans relation till plats?
- Vilka didaktiska möjligheter och utmaningar framträder i undervisning i litteratur och historia där regional skönlitteratur används i relation till plats och hållbarhet?
- På vilket sätt kan den didaktiska modellen utgöra en utgångspunkt för elevers handlingskompetens i frågor om hållbarhet?
I en praktiknära interventionsstudie genomförs forskningscirklar där nio lärare tillsammans med oss forskare utvecklar ett platsbaserat undervisningsupplägg, som sedan prövas i klassrummet. Utprövningen analyseras gemensamt av lärare och forskare och på basis av dessa analyser konstrueras den didaktisk modellen.
Projektet finansieras av Skolforskningsinstitutet och pågår 2025–2027