Plattformspedagogik
Plattformspedagogik är ett forskningsprojekt som sätter fokus på lärplattformars användning i gymnasieskolan.
Plattformarnas utbredning är stor och undervisning som tidigare skedde genom muntliga instruktioner och genomgångar, görs nu istället tillgänglig digitalt för elever via lärplattformar i form av uppgifter, inspelade föreläsningar och inlämningsuppgifter. När undervisning organiseras via lärplattformar innebär det att elever och lärare kan kommunicera och arbeta tillsammans på nya sätt såväl under lektionstid som utanför klassrummets väggar. Elevers och lärares arbetet förflyttas därigenom från klassrummet som fysisk plats, till nya och i klassrummet mindre synliga rum på skärmen. Dessutom sker en förflyttning från kollektiva arbetsformer till en ökad grad av individualisering.
Detta forskningsprojekt sätter fokus på dessa förändrade villkor för undervisning. Syfte är att, med särskilt fokus på ämnena svenska, matematik och historia, fördjupa kunskapen om lärplattformars betydelse för hur undervisning och lärande tar form i uppkopplade klassrum.
Covid-19 pandemin
Våren 2020 drabbades vårt land av covid-19 pandemin, vilket förändrade många saker i hela vårt samhälle. Även vi behövde justera våra planer, då vi inte kunde få tillträde till några skolor och genomföra vår undersökning i. Vi såg det samtidigt som en möjlighet att studera hur elever och lärare hanterade studier och undervisning i matematik, historia och svenska under dessa specifika förhållanden, där digitala verktyg och plattformar blir grundläggande för undervisningens genomförande.
Under 2020 genomförde vi därför en intervjuserie med lärare och elever i elva gymnasieskolor. Undersökningen mynnade ut i artikeln ”Svenska gymnasielärares erfarenheter från distansundervisning med anledning av Covid-19 pandemin”. En längre och mer utförlig artikel av undersökningen "Digital teaching as the new normal? Swedish upper secondary teachers’ experiences of emergency remote teaching during the COVID-19 crisis" är också publicerad i EERJ (European Educational Research Journal). Det finns även ett inlägg "Med huvudet som en stor fotboll – lärares mobilisering när pandemin slog till" publicerat på CSL, Centrum för språk- och litteraturdidaktik, blogg. Samtliga artiklar finns som länkar under rubriken ”Publikationer”.