PiF: Problemlösning i Förskoleklass
När elever inte kan läsa eller skriva, vilken matematik kan man arbeta med då? Att arbeta med problemlösning i förskoleklass kan vara utmanande, spännande, lärorik och givande för både elever och lärare. Projektet visar att det är önskvärt och roligt att låta förskoleklassens matematikundervisning ta sin utgångspunkt i problemlösning.
2014-2015 genomfördes en designstudie i åtta förskoleklasser med ca 150 elever. Syftet med interventionen var att studera vilka möjligheter till lärande i matematik problemlösning ger samt få inblick i hur eleverna upplever en matematikundervisning med utgångspunkt i problemlösning. Båda forskare testade olika uppgifter inom bland annat sannolikhet, kombinatorik, 2D, 3D i en rad olika förskoleklasser. Uppgifterna justerades efter behov och projektet gick in i nästa fas.
2015-2017 genomförs forskningscirklar med över 30 förskoleklasslärare med utgångspunkt i resultaten från designstudien, de testar uppgifterna i egna förskoleklasser och reflektera kring sitt förhållningssättet. Syftet med denna är att studera implementering av en matematikundervisning med utgångspunkt i problemlösning.
2017-2018 digitala versioner av uppgifterna framställs och testas som komplement till existerande uppgifterna.
2019- pågående Forskningscirklar genomförs där förskoleklasslärare implementerar uppgifterna ur designstudien och fortsättning på uppgifterna. Förskoleklasslärare genomför även elevintervjuer där vi tar reda på elevernas upplevelser när de arbetar med problemlösning. Några frågor som ställs: Är det svårt att lösa problem? Hur är det att göra egna problem?
Intresserad av att veta mer?
Vi kommer gärna till din skola för att föreläsa om projektet. Workshoppar kring uppgifterna eller boken är också möjliga. Kontaktuppgifter hittar du till höger.
Läs även följande inlägg i förskoletidningen.