Nyhetsarkiv för Kau.se

2024-09-19
När regeringen presenterade sin budgetproposition för 2025 aviseras bland annat neddragningar av takbelopp, men eftersom fjolårets satsningar i ingenjörspaketet fortsätter hamnar Karlstads universitet ändå på plus. I övrigt innehåller budgeten i huvudsak pris- och löneuppräkning.
2024-09-19
Fredag den 27 september är studenter och medarbetare och andra musikälskare välkomna till Aulafoajén! Fyra masterstudenter från Musikhögskolan Ingesund spelar i en musikalisk stafett som pågår mellan klockan 8 och 12 samt 13 och 14.
2024-09-18
Karlstads universitet tar ett stort steg framåt genom att erbjuda en ny möjlighet för studenter att påbörja högskoleingenjörsutbildningen redan under vårterminen 2025. Som ett av endast två lärosäten i Sverige öppnar Karlstads universitet upp dörrarna till ett vårintag för en högskoleingenjör inom energi- och miljöteknik.
2024-09-17
Samtliga åtta externa ledamöter i universitetsstyrelsen för Karlstads universitet får nytt förordnande. Regeringen har också beslutat att återigen förlänga mandatperioden. Det blev klart fredag 13 september. Senast regeringen beslutade om förordnande av externa ledamöter i styrelserna för de statliga lärosätena, våren 2023, förkortades mandatperioden från tre år till 17 månader.
2024-09-17
Mikael Bergenheim, överläkare på Centralsjukhuset i Karlstad, blir adjungerad professor i folkhälsovetenskap vid Karlstads universitet. Han kommer att arbeta 40 procent med forskning och undervisning från 1 december, vilket stärker samverkan mellan universitetet och Region Värmland. – Det här är ett nytt grepp som är jättespännande.

Konferens om hotade arter

Nyheter » 2024-09-17
Den 17–20 september hålls konferensen ”A worldwide exploration of freshwater mollusk study and conservation” vid Karlstads universitet, där ledande forskare samlas för att diskutera hotade arter.
2024-09-16
Läraren och musikern Georg Gulyás undervisar i gitarr, kammarmusik och gitarrmetodik vid Musikhögskolan Ingesund. Efter befordran kan han numera titulera sig professor. Georg Gulyás är född i Säffle och hans ungerska far arbetade på stadens bibliotek medan hans finska mor arbetade på kyrkans barntimmar. Hans grundläggande behörighet i klassisk gitarr har han från Musikhögskolan i Malmö.
2024-09-16
Sedan 2021 har Karlstads universitet och Believers Church Medical College Hospital i Indien samarbetat för att integrera förståelsen kring holistisk hälsa, i högre utbildning.
2024-09-16
– Det första halvåret har i princip genomförts enligt plan, säger Peter Bellström, projektledare och docent i informatik vid Handelshögskolan. Efter en mycket bra och givande kick-off i Arvika i mars har arbetet i projektet kommit igång riktigt bra. För att förbättra samhällets säkerhet och beredskap i relation till klimatkriser ska arbetsmetoder och verktyg med fokus på spel utvecklas för beredskapsaktörer på båda sidor om den svensk-norska gränsen.
2024-09-13

Materialforskning för framtiden

Nyheter » 2024-09-13
Materialforskning vid Karlstads universitet har en lång tradition som forskargrupp. Med stark extern finansiering och i nära samverkan med näringsliv och andra samhällsaktörer tar man nu ytterligare steg framåt för att genom forskningen bidra till en hållbar framtid inom sektorn. – Totalt finns det cirka 40 personer verksamma inom materialforskning, säger Ellen Moons, professor i fysik och en av forskargruppens koordinatorer.
2024-09-12
Sångaren och sångpedagogen Anne Margrethe Dahl har en bred repertoar och har gjort en internationell karriär med uppsättningar på de stora operascenerna som hon prisats för. Hon är ett aktat namn inom operavärlden och Musikhögskolan Ingesund har nu glädjen att välkomna henne som adjungerad professor.
2024-09-12
Det är sex år kvar till 2030, världen präglas av krig och konflikter och de flesta hållbarhetskurvor pekar i fel riktning. Under årets A Sustainable Tomorrow samlades 30 000 intresserade via 200 hubbar runt om i Norden.
2024-09-10
Vid en internationell konferens i Djerba Tunisien, fick vår gästdoktorand Jose Pablo De la Rosa Gutierrez ta emot pris för sitt konferensbidrag om programmeringsmetod för robotik. – Kollaborativa robotar kan användas inom många olika områden, säger Jorge Solis, docent i elektroteknik. Modern robotteknik, där samverkan mellan människor och maskiner styrs genom programmering och gest-igenkänning, kan tillämpas inom vård såväl som inom tillverkningsindustri.
2024-09-09
Mia Larson, professor i företagsekonomi vid Handelshögskolan och Centrum för tjänsteforskning (CTF), har tillsammans med Christina Öberg vid Linnéuniversitetet och Henrik Scander vid Örebro universitet skrivit artikeln ”In the interest of the nation: Swedish fika”. Mia, hur kom du på att forska om fika? – När jag jobbade på Lunds universitet handledde jag en masterstudent som skrev om fika och hygge i destinationsmarknadsföring.
2024-09-03
Sedan i början av sommaren är Henrik Rahm anställd som professor i svenska språket vid Karlstads universitet. – Som ny professor hoppas jag kunna inspirera till nya forskningsprojekt, både språkvetenskapliga och flervetenskapliga, och visa att expertis från språk är viktigt i många sammanhang, säger Henrik Rahm. Henrik Rahms är språkvetare och ursprungligen ämneslärare i tyska, svenska och svenska som andraspråk och kommer senast från Lunds universitet.
2024-09-02
Den 5 november är det presidentval i USA. Mycket står på spel, inte minst den amerikanska ekonomin. Mats Ekman, lektor i nationalekonomi vid Handelshögskolan, förklarar vad som skiljer amerikansk ekonomi från svensk och vilka olika effekter det kan bli beroende på om Donald Trump eller Kamala Harris vinner valet.