2024-10-22
... Du har nyligen, tillsammans med Jakob Trischler, publicerat en studie som introducerar ett ramverk med fokus på offentliga tjänster. Kan du berätta kort om studien och resultaten? – Studien bygger vidare på min tidigare forskning om tjänster som värdeskapande praktiker. Förenklat handlar det om att skapa en referensram för att förstå att tjänster består av konkreta värdeskapande aktiviteter som vi människor faktiskt deltar i.
2024-10-22
2024-10-21
Petter Falk, nybliven doktor i statsvetenskap vid Karlstads universitet och Centrum för tjänsteforskning (CTF), har i avhandlingen ”Assemble Care // Align Data” belyst förutsättningar och premisser för det vi kallar datafiering. – Det som förvånade mig mest var att datafikation accepteras intuitivt, trots att det finns ett slags intellektuellt motstånd, säger Petter Falk. "Big data" är ett uttryck som ofta används idag, men i din studie fokuserar du istället på de små det

Tillsammans på Akademisk högtid

Nyheter » 2024-10-21
Tillsammans var temat för Akademisk högtid 2024. Något som uppmärksammades såväl i förmiddagens program på Karlstad CCC som i eftermiddagens ceremoni i Aula Magna. Ceremonin går att se i efterhand via universitetets Youtube-kanal. Högtidsdagen fredag 18 oktober inleddes på Karlstad CCC där 13 nya professorer presenterade sin forskning i Lerinsalen, som var nästintill fullsatt.
2024-10-17
Fyra högstadieskolor i Karlstad har i år omvandlat sina grönytor för att främja biologisk mångfald. Förändringarna bygger på elevers egna idéer, med stöd från forskare vid Karlstads universitet och Karlstads kommun.
2024-10-16
Antalet sökande till program och fristående kurser vid Karlstads universitet minskar med 4,7 procent inför vårterminen 2025. När det gäller sökande till program är det dock positiva siffror för högskoleingenjör i energi- och miljöteknik, som för första gången har vårintag 2025. Denna utbildning har 65 sökande, varav 21 i första hand. Även för magisterprogrammet i projektledning är det positiva siffror. Det är fortsatt populärt med 576 sökande, varav 321 i första hand.
2024-10-16
Karlstads universitet bjuder in teknikinnovatörer att delta i den första Open Call inom EU-projektet 6G-PATH. Denna satsning erbjuder en unik möjlighet för startups och forskningsinstitutioner att utveckla och testa nästa generations Beyond-5G (B5G) och 6G-teknologier. Open Call innehåller ett spår för "Infrastrukturutvidgningar" och riktar sig till aktörer som vill integrera förbättrade teknologier i en av 6G-PATH-infrastrukturerna.
2024-10-16
Nu är industriforskarskolan Exact i full gång och Absolent, ett av de medverkande företagen, har tagit emot doktorander och företagsmentorer på studiebesök i Lidköping.
2024-10-15
Svenska elever behöver hjälp att fullt ut förstå vad de läser på nätet. De har ofta stora kunskaper och förmågor, men måste få verktyg för hur de kan tolka texter i en digital miljö. Det framkommer i ny forskning vid Karlstads universitet. – Att läsa en tryckt text och att läsa en text på nätet medför olika typer av utmaningar, eleverna måste få jobba med båda delarna.
2024-10-15