Nyhetsarkiv för Ctf

2021-07-09
… du är projektledare för DISCERN som är en av CTF:s stora forskningssatsningar. Vad handlar projektet om och vad har ni forskat om under det senaste året? - Våren 2020 startade vårt projekt som fokuserar på hur tjänstefiering och digitalisering påverkar kundupplevelsen. Fokus ligger på att förstå de förändringar som sker i företag och hur företagen kan utveckla sin verksamhet för att möta förändrade kundbehov och förändringar i samhället.
2021-07-07
Färre kunder i butiker, minskad efterfrågan och leveransproblem har varit vardag för många handlare under pandemin. Men också ökad efterfrågan på varor och tjänster och behov av att snabbt ställa om och anpassa verksamheten så att kunderna känner sig trygga.
2021-06-29
… TRUEdig är titeln på ett projekt som du driver, berätta - vad handlar det om? - Det handlar om digitala tjänster och personlig integritet. Syftet med projektet är att utveckla kunskap om hur konsumenter bättre kan skydda sin identitet på nätet samt hur företag kan hjälpa dem att göra detta. Forskningen inom TRUEdig är viktig och relevant både för företag och individer och ligger också i linje med lagstiftning inom EU som bland annat omfattar regelverk som GDPR.
2021-06-29
Inom offentlig sektor och social förvaltning upplevs det ibland som att medborgare och brukare kan vara svåra att nå ut till och involvera i utvecklingsarbeten. Det europeiska forskningsprojektet CoSIE, Co-creation of Service Innovation in Europe, visar att det är tvärt om.
2021-06-23
Vilken omställning! Sällan har väl vår forskning om beteendeförändring, tjänsteutveckling, ekosystem och offentliga tjänster varit så aktuell, relevant och tillämpbar som under det senaste året. Coronapandemin har påverkat alla våra liv rejält och ändrat många beteenden med konsekvenser för både företag och offentlig sektor, men också för samhälle och individer, som följd.
2021-06-22
Vi hör ofta hur viktigt det är att ha ett starkt varumärke, men hur påverkar egentligen ett varumärke upplevelsen av en tjänst? En nypublicerad studie visar hur kunders upplevelser av tjänstemöten påverkas av egenskaper hos varumärke, butik och kund.
2021-06-21
Genom ett anslag på cirka 10 miljoner kronor från KK-stiftelsen, kan forskare vid Karlstads universitet starta ett nytt forskningsprojekt för att studera hur modern digitaliseringsteknik kan bidra till kvalitetssäkring och utveckling av läkemedel. Den accelererade framtagningen av vaccin mot covid-19 har gjort att kraven på snabbare utveckling av andra läkemedel också ökat.
2021-06-18
Javaneh Mehran är lektor och forskare med en bakgrund inom tjänsteforskning. Hennes tvärvetenskapliga forskning fokuserar på områden som konsumentbeteende, hållbar marknadsföring och turism. Hej Javaneh, vad fick dig att söka till CTF och Karlstads universitet?- Mitt intresse för tjänsten grundar sig i att den matchar både min nuvarande forskningsinriktning och tidigare erfarenheter av forskning.
2021-06-17

New Professor of Marketing

Nyheter » 2021-06-17
We are pleased to welcome Christina Öberg, professor of marketing, to CTF and Karlstad Business School, where she is active in research and teaching. Christina started her new position at Karlstad University on January 1, and has been working full time since June 1. She is currently also a Visiting Professor at Leeds University in England and associated with the research institute Ratio. "I am happy to be a part of CTF and Karlstad Business School at Karlstad University.
2021-06-16

Ny professor i marknadsföring

Nyheter » 2021-06-16
Vi är glada över att välkomna Christina Öberg, professor i marknadsföring, till CTF och Handelshögskolan där hon är verksam inom forskning och undervisning. Christina började på Karlstads universitet den 1 januari och är verksam på heltid sedan den 1 juni. Hon är också Visiting Professor vid Leeds University i England och associerad till forskningsinstitutet Ratio.   - Jag är glad över att bli en del av CTF och Handelshögskolan vid Karlstads universitet.
2021-06-07
Nyligen släpptes en ny rapport inom ramen för samarbetet Hälsolabb. Rapporten innefattar upplevelser av hälso- och sjukvård och socialtjänster - vad som är viktigt och värdeskapande för patienter, brukare och närstående. - Vi har samverkat med nio kommuner, regioner och samordningsförbund som samlat in befintlig data kring invånares upplevelser av hälso- och sjuk- vård och socialtjänst. Det har även genomförts nya djupintervjuer och en enkätundersökning.
2021-06-04
Per Pettersson, professor i religionssociologi, har varit forskare och forskningsledare och studerat religion och samhällsförändringar i 26 år vid CTF. I dag är han senior professor och ser fram emot att träffa forskarkollegor runt om i världen så snart pandemin lättar. Per är religionssociologiforskare med ett tjänsteperspektiv. Han är uppväxt i Uppsala och flyttade till Karlstad i samband med prästvigning 1979.
2021-05-19
At least since the start of the Covid19 pandemic digitalization has reached most of us. By now we are all familiar with using digital platforms to meet and socialize. However, digitalization is much more than changing the way we connect and communicate; it also changes how information is gathered, analysed and used for decision making processes.
2021-05-04
Hur kan kollektivt resande under rådande pandemi förbättras? Hur skulle du vilja betala för kollektivtrafikresor år 2040? Detta söker forskare vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, svar på i en pågående studie där användarna bjuds in. Syftet med studien är att utveckla och testa en digital innovationsplattform där användare av kollektivtrafik kan bidra med idéer och utveckla nya lösningar för hur kollektivtrafiken kan förbättras.
2021-04-27
EU har tagit fram definitioner och pilotprojekt utifrån smart villages - ett begrepp som växt fram för att flytta fokus på utveckling från stad till landsbygd och småstad. Efterfrågan från aktörer i samhället är enorm. Smart cities har under det senaste decenniet alltmer framhållits som ideal för städers utveckling och lösning för att möta dagens och morgondagens miljö- och klimatutmaningar. Digitala system och data används för att skapa nya och effektiva tjänster.