Begreppet "kund" kan traditionellt ses som den som köper något - men i en modern kontext omfattar det alla aktörer som skapar värde tillsammans för varandra. I Interreg-projektet Interregional Circularity in Central Scandinavia vill forskare vid Karlstads universitet bredda perspektivet genom att även utforska cirkularitet som värdeskapande i samverkan.
Inom tjänsteforskning uppfattas tjänster som relationer snarare än enbart transaktioner.
Hej Linda och grattis till din nya titel som docent! Kan du berätta om din forskning?
– Tack! Min forskning handlar om systematisk och användarcentrerad digitalisering med fokus på att öka kunskapen om hur organisationer kan tillvarata digitaliseringens möjligheter på ett hållbart och värdeskapande sätt. Jag undersöker bland annat hur digital teknik kan användas i samspel med organisationer och individer för att skapa värdeskapande tjänster, produkter och processer.
Under jul- och nyårshelgerna, liksom vid andra stora högtider, står maten i centrum och svenska hushåll tenderar att köpa och laga stora mängder mat. Trots att stora summor spenderas på julmaten hamnar en stor del i soporna.
– Reflektera, planera och köp smart!
– Företag som proaktivt organiserar sig i den gröna omställningen inom byggindustrin behöver systemomfattande affärsmodellinnovation, säger Andrey Abadzhiev nybliven doktor i företagsekonomi.
Andrey Abadzhiev, du har nyss disputerat i företagsekonomi med avhandlingen Managing business model innovation for sustainability transitions: Towards a theory-based typology – berätta om att leda affärsmodellsinnovation i omställningen till mer hållbara lösningar som du presenterar
Det nalkas jul och nyår, och kanske lite ledighet. Snart kan vi lägga CTF:s 38:e år bakom oss och blicka fram mot nya spännande möjligheter inom forskning och utbildning.
När jag ser tillbaka på det gångna året känner jag stolthet över flera viktiga prestationer och glädjeämnen. Främst, och viktigast av allt, är allas insatser under denna utmanande tid.
Årets evenemang bjöd på inspirerande föreläsningar och engagerande samtal om tre aktuella delar av den omställning vi alla är en del av.
Återbruksgallerian Rundgång i Karlstad har utmanat synen på second hand och cirkulärt tänkande. Emma Sundh, cirkulär entreprenör och projektledare, beskrev vikten av att göra återbruk attraktivt.
– Det handlar om skills, säger Emma Sundh. Vi ger gamla saker nytt liv genom att göra dem snygga igen och det gör Rundgång intressant.
Henryk, berätta kort om din bakgrund innan du började på Handelshögskolan och Centrum för tjänsteforskning.
– Jag har över 20 års arbetslivserfarenhet från Lodz i Polen, New York, Stockholm och London, med över tio år dedikerat till servicedesign.
Olle, berätta om din bakgrund innan du började på Handelshögskolan och Centrum för tjänsteforskning
– Jag har en civilingenjörsexamen i industriell ekonomi från Handelshögskolan, där jag läste masterprogrammet i innovation och tjänsteutveckling. Under min tid på Handelshögskolan undervisade jag även matematik för förstaårsstudenter, vilket var både roligt och lärorikt.
Nu står det klart att forskarutbildningsämnet Industriell ekonomi förstärks med två doktorander finansierade av KK-stiftelsen.
KK-stiftelsen fyller 30 år och det firar stiftelsen genom att finansiera ”jubileumsdoktorander” på 22 lärosäten.
Är du intresserad av ledarskap, samhällsutveckling, och hållbarhet? Då är Handelshögskolans nya masterprogram Management: Hållbart värdeskapande perfekt för dig.
Svaret på de frågorna och många fler får du under årets Sustainability Day som arrangeras på Karlstads universitet för tionde året den 10 december. Välkommen till att bli bättre på hållbarhet i samhället.
Att få till en hållbar omställning är en utmaning för alla branscher idag. Inom transportsektorn är till exempel omställningen till elkraft en utmaning och modeindustrin har länge kämpat mot höga utsläpp och slit- och slängkonsumtion.
Arbetsrelaterad stress är ett allvarligt problem för medarbetares välbefinnande och arbetsgivaren effektivitet.
– Vi använder banbrytande deep tech-lösningar vilket ger objektiva och omedelbara insikter, säger Poja Shams, lektor i företagsekonomi vid Handelshögskolan och Centrum för tjänsteforskning (CTF).
IVA:s årliga 100-lista sätter ljuset på aktuell forskning med potential att skapa nytta genom kommersialisering, affärs- och metodutveckling eller samhällspåverkan.
Vi är glada över att välkomna Siri Jakobsson Störe till CTF. Hennes forskningsintressen ligger främst inom klinisk psykologi, hälsopsykologi och utvecklingspsykologi, vilket knyter an till hennes bakgrund som psykolog.
Siri, berätta om din bakgrund!
– Jag tog min psykologexamen i Oslo innan jag flyttade till Karlstad i 2013 och började arbeta inom barn-och ungdomspsykiatrin. Under mina sju år på BUP specialiserade jag mig inom klinisk psykologi.
... Du har nyligen, tillsammans med Jakob Trischler, publicerat en studie som introducerar ett ramverk med fokus på offentliga tjänster. Kan du berätta kort om studien och resultaten?
– Studien bygger vidare på min tidigare forskning om tjänster som värdeskapande praktiker. Förenklat handlar det om att skapa en referensram för att förstå att tjänster består av konkreta värdeskapande aktiviteter som vi människor faktiskt deltar i.
Petter Falk, nybliven doktor i statsvetenskap vid Karlstads universitet och Centrum för tjänsteforskning (CTF), har i avhandlingen ”Assemble Care // Align Data” belyst förutsättningar och premisser för det vi kallar datafiering.
– Det som förvånade mig mest var att datafikation accepteras intuitivt, trots att det finns ett slags intellektuellt motstånd, säger Petter Falk.
"Big data" är ett uttryck som ofta används idag, men i din studie fokuserar du istället på de små de
Samuel Petros, lektor i företagsekonomi vid Handelshögskolan, berätta om doktorandkursen Theory and Research in Service Management som presenterades vid årets IAQUIS-konferens.
– Kursen anordnas genom ett samarbete mellan Handelshögskolan och Centrum för tjänsteforskning (CTF) vid Karlstads universitet och Roma Tre University i Rom, Italien och fokuserar på sociala, miljömässiga och hållbarhetsaspekter av Service Management.
– Det här ger doktorander som arbetar inom tjä
Hans Lind, berätta om vad du ska forska om?
– Området jag ska dyka djupare i handlar om tjänstefiering, eller servitization på engelska.
– Tjänstefiering är ett område som har stor betydelse för europeisk och svensk industri när konkurrensen för den tillverkande industrin möts av produkter eller produktion från lågkostnadsländer.