Nyheter

  • 2022-09-23

    Klimatomställningen kräver ökat fokus på regional jämlikhet

    Ny artikel beskriver spänningarna mellan ökad ekologisk hållbarhet och strävan mot minskad regional ojämlikhet samt spänningar mellan samhälls- och företagsnivå i arbetet med dessa frågor.

    Ett alltför ensidigt fokus på regional ojämlikhet respektive ekologisk hållbarhet var för sig riskerar öka spänningen mellan de två dimensionerna och leda till att båda utvecklas i fel riktning. För att långsiktigt nå bättre resultat behöver balansen mellan dessa båda värden beaktas i större utsträckning. Det är en av slutsatserna i artikeln “The fair trade of environmental effects and regional disparities” av Ratio-professorn Christina Öberg, också vid Karlstad universitet, och Håkan Aronsson, Linköpings Universitet. Artikeln är publicerad i Industrial Marketing Management.

  • 2022-09-15

    Helén Williams och Fredrik Wikström på Bokmässan i Göteborg

    Bokmässan i Göteborg är tillbaka som mässa och bokfest. Den 22-25 september fylls Svenska Mässan av internationella och nationella författare och en kunskapstörstande och bokälskande publik. I år är Karlstads universitet en av arrangörerna hos Forskartorget och Helén Williams och Fredrik Wikström medverkar i programmet.

    Stoppa matsvinnet! – en förpackad lösning 

    Torsdag 22 september kl 14.50–15.05
    En tiondel av den mänskliga klimatpåverkan beror på mat som slängs. Helén Williams och Fredrik Wikström samtalar om varför mat slängs och vad konsumenter, företag och myndigheter bör tänka på om vi ska kunna halvera matsvinnet. När är det miljömässigt motiverat med små förpackningar och vilka förpackningar borde bort?

  • 2022-09-13

    Hallå där Anna Nilstomt …

    … du har nyligen varit i Bratislava och presenterat forskning på EHPS 2022. Kan du berätta om konferensen?

    – Det stämmer! Jag har varit på den internationella hälsopsykologikonferensen “36th Annual Conference of the European Health Psychology Society” som arrangerades i slutet av augusti. Bakom den årliga konferensen står European Health Psychology Society som arbetar för att främja forskning och tillämpning av hälsopsykologi. Året tema var “Charting New Territories in Health Psychology”.

  • 2022-09-13

    Emerald Literati Award till artikel om fikabrödets betydelse för destinationsmarknadsföring

    Mia Larson, professor i företagsekonomi, har fått utmärkelsen ”Outstanding paper 2022” av Emerald Publishing för artikeln ”The inevitability of essentializing culture in destination branding: the cases of fika and hygge”. Emerald Literati Awards delas årligen ut av förlaget Emerald som prisar de mest exceptionella artiklarna i olika tidskrifter.

    Artikeln publicerades 2021 i den vetenskapliga journalen ”Journal of Place Management and Development” och handlar om hur svenska och danska turistorganisationer använder de kulturella fenomenen fika och hygge i marknadsföring på sociala medier. 

    – Jag är mycket glad och hedrad för denna utmärkelse och för att vår artikel får uppmärksamhet, säger Mia Larson. Studien visar hur turistorganisationerna Visit Sweden och Visit Denmark använder fika och hygge i sina sociala mediekanaler för att skapa intresse och motivation att besöka Sverige och Danmark.

  • 2022-09-09

    Internationell utmärkelse till artikel om kontorslandskap

    Jörg Pareigis är en av forskarna bakom den vetenskapliga artikeln ”Office types and worker´s cognitive vs affective evaluations from a noise perspective” som utsetts till "Literati Awards Winners 2022".

    Jörg Pareigis, lektor i företagsekonomi, har tillsammans med forskarna Tobias Otterbring, Universitetet i Agder, och Christina Bodin Danielsson, KTH, tilldelats utmärkelsen "Outstanding paper 2022" för artikeln som är publicerad i Journal of Managerial Psychology. Artikeln handlar om anställdas upplevelser av olika kontorstyper med fokus på ljudnivå och dess påverkan på välbefinnandet.

  • 2022-09-07

    Blog: The complexity of green innovation

    To make our society more sustainable, we need to reduce the carbon footprint of scalable products. This means that it is not enough to invent a new “green” technology. We also need to create a market for it, know how to expand this market, help users of green technology and other important stakeholders to see the environmental, financial and societal benefits in this new market. If we fail, the new technology risks remaining an invention that is used by few, instead of being an innovation that can change our trajectory in broader context.

@CTFse

Ska du på @bokmassanGbg? Lyssna till @Hele_Williams och @fredwiks som medverkar i Forskartorgets program "Stoppa m… https://t.co/SMZC2iR5zt