Nyheter

  • 2024-10-23

    Välkommen Siri Jakobsson Störe, ny forskare vid CTF

    Vi är glada över att välkomna Siri Jakobsson Störe till CTF. Hennes forskningsintressen ligger främst inom klinisk psykologi, hälsopsykologi och utvecklingspsykologi, vilket knyter an till hennes bakgrund som psykolog.

    Siri, berätta om din bakgrund!

  • 2024-10-22

    Hallå där Per Skålén, professor i företagsekonomi ...

    ... Du har nyligen, tillsammans med Jakob Trischler, publicerat en studie som introducerar ett ramverk med fokus på offentliga tjänster. Kan du berätta kort om studien och resultaten?

    – Studien bygger vidare på min tidigare forskning om tjänster som värdeskapande praktiker. Förenklat handlar det om att skapa en referensram för att förstå att tjänster består av konkreta värdeskapande aktiviteter som vi människor faktiskt deltar i. Ett exempel kan vara ett restaurangbesök, där värdeskapande praktiker inkluderar att välkomna gästerna, presentera menyn, servera maten, äta och betala för maten.

  • 2024-10-21

    Studie visar att data från möte med patienter och brukare inte alltid representerar deras behov

    Petter Falk, nybliven doktor i statsvetenskap vid Karlstads universitet och Centrum för tjänsteforskning (CTF), har i avhandlingen ”Assemble Care // Align Data” belyst förutsättningar och premisser för det vi kallar datafiering.
    – Det som förvånade mig mest var att datafikation accepteras intuitivt, trots att det finns ett slags intellektuellt motstånd, säger Petter Falk.

    "Big data" är ett uttryck som ofta används idag, men i din studie fokuserar du istället på de små detaljerna. Varför?

  • 2024-10-11

    Handelshögskolan presenterade doktorandkurs vid årets IAQUIS-konferens

    Samuel Petros, lektor i företagsekonomi vid Handelshögskolan, berätta om doktorandkursen Theory and Research in Service Management som presenterades vid årets IAQUIS-konferens.

    – Kursen anordnas genom ett samarbete mellan Handelshögskolan och Centrum för tjänsteforskning (CTF) vid Karlstads universitet och Roma Tre University i Rom, Italien och fokuserar på sociala, miljömässiga och hållbarhetsaspekter av Service Management.

  • 2024-10-11

    Hallå där Hans Lind, ny industridoktorand vid Centrum för tjänsteforskning (CTF)

    Hans Lind, berätta om vad du ska forska om?
    – Området jag ska dyka djupare i handlar om tjänstefiering, eller servitization på engelska.

    – Tjänstefiering är ett område som har stor betydelse för europeisk och svensk industri när konkurrensen för den tillverkande industrin möts av produkter eller produktion från lågkostnadsländer. Tjänster har också en stark koppling till kundlojalitet och varumärke, något jag arbetat med under en period som ansvarig för strategisk marknadsföring.

  • 2024-10-07

    Blogg: Strategiskt verktyg för nya affärsmöjligheter

    I en tid där många branscher genomgår stora förändringar står företag inför utmaningen att integrera tjänstefiering i sin affärsstrategi. Om ditt företag har en lång tradition av att fokusera på produkter har ni kanske märkt att det är lättare sagt än gjort att implementera tjänster. Men det är här framtiden ligger – i att erbjuda värde bortom själva produkten.