Nyheter

  • 2020-03-30

    Boktips: Formad av Fröken Prysselius

    Jag har fått stora delar av min vår inställd. Konferenspresentationer, föreläsningar och datainsamling har skjutits på framtiden. Då gäller det att fundera på vilka fördelar denna situation för med sig. En uppenbar sådan för oss forskare är möjligheten att läsa ikapp den litteratur som alltid ligger i högar på skrivbordet. Många av er kommer säkert också att ha extra tid för läsning i vår. Därför kommer vi forskare att presentera litteratur som vi läser och som vi tror kan vara intressant för er. Jag fick äran att börja.

    "Tjänstemannen i skönlitteraturen: Bilder av goda och mindre goda byråkrater" är en antologi från 2017 där många bidragit till slutprodukten. Arbetet har hållits samman av Anders Björnsson, som är publicist och historiker, samt professor Björn Rombach vid Förvaltningshögskolan, Göteborgs universitet. Det var den senares medverkan som väckte mitt intresse. Han har i mitt tycke skrivit många läsvärda texter kring ledarskap.

  • 2020-03-26

    Årsrapport 2019

    Vad händer på CTF? Hur kan CTF:s forskning göra skillnad och bidra till en hållbar samhällsutveckling? Detta och mycket mer kan du läsa om i vår årsrapport.

    Året 2019 var ett händelserikt år som präglades av nya initiativ till forskning, samverkan och kunskapsspridning. Några av årets höjdpunkter var till exempel lanseringen av Svenskt innovationsindex, ett nytt sätt att mäta innovation inom svenskt näringsliv ur ett kundperspektiv. Flera av våra forskare var synliga i samhällsdebatten, främst med fokus på klimatet, transporter och handeln. Vi utvecklade och erbjöd kompetensutveckling till näringslivet i form av kurser för yrkesverksamma. Vi arrangerade flera events, publicerade i hög takt och välkomnade flera nya medarbetare.

  • 2020-03-25

    CTF blogg: Fear and reluctance in the face of Corona

    I vårt senaste blogginlägg skriver Charlotte Bäccman om hur vi människor reagerar på Coronaviruset ur ett socialpsykologiskt perspektiv.

    Corona or COVID-19, is the virus that singlehandedly has isolated countries, crashed the world economy, and reduced pollution; and you have been forced to (re-)act in some way to its rampage. Today’s reality is contradictory, on one hand we are urged to extreme precautions before an imminent threat. On the other hand, the threat feels distant, not many of us have experienced its devastating effects.

  • 2020-03-24

    Hallå där Johan Quist ...

    ... du är sedan årsskiftet ny vice föreståndare för CTF, hur känns det?

    - Tack, det känns utmärkt! Det finns få arbetsplatser med så mycket spännande på gång samtidigt, det är bara skoj att få finnas mitt i detta flöde.

  • 2020-03-19

    Lär känna dina kunder och digitalisera inte för sakens skull

    Digitala tjänster kan göra fysiska platser mer attraktiva och konkurrenskraftiga. Men att digitalisera enbart för att det är möjligt kan ge motsatt effekt. För att lyckas krävs kunskap och förståelse för kunderna menar forskare vid CTF, Centrum för tjänsteforskning på Karlstads universitet, som utvecklat en ny metod som kan ge företag och organisationer bättre underlag och ökad förståelse för hur digitala tjänster kan användas på bästa sätt.

    Ny teknik och ökad mobilanvändning har skapat helt nya kontaktytor mellan tjänsteleverantörer och kunder inom handel och besöksnäringen. Det har förändrat kundernas beteende och behov samt den fysiska platsens betydelse. Digitala tjänster kan vara ett sätt att göra fysiska platser, till exempel butiker eller turistparker, mer attraktiva och konkurrenskraftiga, men för att lyckas krävs en genuin kundförståelse.

  • 2020-03-18

    2019 Robert Johnston Award: Outstanding Paper of the year

    Josina Vink, Bo Edvardsson, Katarina Wetter-Edman och Bård Tronvoll har tilldelats utmärkelsen 2019 Robert Johnston Award: Outstanding Paper of the year för artikeln "Reshaping mental models – enabling innovation through service design" publicerad i Journal of Service Management.

    Utmärkelsen 2019 Robert Johnston Award ges till forskare som publicerat den bästa artikeln under året i tidskriften Journal of Service Management (JOSM). Det är ett stort antal forskare som fått rösta och då valt just denna artikel som konkurrerade med 42 andra som publicerats i tidskriften under 2019. Utmärkelsen delas årligen ut av JOSM som är en del av Emerald Group Publishing, en av världens främsta utgivare av vetenskapliga tidskrifter inom företagsekonomi.

@CTFse

Boktips! Under våren kommer våra forskare att tipsa om litteratur inom olika områden som vi tror kan vara intressan… https://t.co/AruBqBhhzZ