Nyheter

  • 2016-09-27

    Så påverkar lukt vårt köpbeteende

    När vi känner lukten av söta saker ägnar vi dubbelt så mycket uppmärksamhet åt skyltar med kaférelaterade produkter. Vår köpintention ökar med hela 40 procent, men bara när stimuli av dessa två sinnen kombineras. Det visar en ny eyetrackingstudie från CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, i samarbete med Tobii Pro och Löfbergs.

    – Vi ville titta närmare på samspelet mellan våra sinnen och ta reda på hur människors uppmärksamhet och köpbeteende påverkas av dofter. Vi rekryterade 100 personer på Kungsgatan i Stockholm. Deras ögonrörelser filmades med hjälp av eyetrackingglasögon samtidigt som de promenerade förbi Café Löfbergs Stockholm. Längs sträckan exponerades en del av deltagarna med doft från kaffe eller kaka, säger Poja Shams, lektor i företagsekonomi som tillsammans med professor Anders Gustafsson från CTF genomfört studien.

  • 2016-09-23

    Javier Reynoso from ITESM is one of the speakers at CTF 30th Anniversary

    We are proud to annouce Javier Reynoso, Professor of Service Management at EGADE Business School, Monterrey Institute of Technology (ITESM), Mexico, as one of the speakers at CTF 30th Anniversary.

    What will you talk about on October 6th?
    - I am going to talk about service research at the Base of the Pyramid – this means the need and relevance of service research in the huge segment of society who lives with less than 9 USD per day. This represents 67 percent of the planet, and yet we only have started to realize the importance to expand our research scope into it. There are many discoveries waiting for us to be found. What are we waiting for? It is already late!

  • 2016-09-21

    CTF firar 30-årsjubileum den 6 oktober

    I år är det 30 år sedan CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, grundandes och det vill vi fira tillsammans med er. Den 6 oktober bjuder vi in till ett framtidsorienterat heldagsevent med korta tillbakablickar från våra 30 år i forskningens tjänst. Välkommen att fira med oss!

    CTF har i år varit verksamt i trettio år och det vill vi fira tillsammans med alla som är intresserade av CTFs verksamhet och hur man kan skapa värde för användare genom tjänster. Den 6 oktober bjuder vi in till jubileumsfirande på Karlstads universitet. Tillsammans med inbjudna forskare och experter från akademin, näringsliv och offentlig förvaltning kommer vi att prata tjänster, design, upplevelser och andra aktuella ämnen inom tjänsteforskning.

  • 2016-09-21

    Dr Jochen Wirtz from NUS to speak at CTF 30th Anniversary

    Dr Jochen Wirtz, Professor of Marketing at National University of Singapore, is one of the speakers at CTF 30th Anniversary held on October 6th at Karlstad University in Sweden.

    What will you talk about on October 6th?
    - The talk will focus on how to turn around a failing service organization, something I call a ”Service Revolution”.  I will cover four important thrusts that have to be done right topics on (1) Service Leadership, and Values, Purpose and Vision; (2) Service Culture and Training; (3) Service Innovation & Differentiation; and (4) Measurement, Incentive & Feedback.

  • 2016-09-20

    Henrietta Huzell ny prodekan vid Karlstads universitet

    Henrietta Huzell, föreståndare för CTF och lektor i arbetsvetenskap vid Karlstads universitet, blir ny
    prodekan vid fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap vid Karlstads universitet.

    - Det är ett roligt och ansvarsfullt uppdrag som jag ser fram emot. Fyra fantastiska år på CTF har givit mig mod och lust att ta större ansvar. Jag är också glad att CTFs tidigare föreståndare Patrik Larsson är dekan. Vi har jobbat mycket bra ihop tidigare, så det känns tryggt.

  • 2016-09-20

    Hallå där Nina Löfberg…

    … forskare vid CTF, du är med och arrangerar en workshop på Valmet i Karlstad den 5 oktober. Vad handlar den om?

    - Det är en interaktiv workshop där vi träffas för att diskutera och dela erfarenheter kring fjärrstyrda tjänster inom tillverkningsindustrin. Tjänster baserade på IT-lösningar blir allt vanligare och öppnar för nya sätt att samverka. Men införandet av ny teknik är också en utmaning och många frågor kommer med det, till exempel hur kundrelationer påverkas och hur man skapar en lönsam affärsmodell.