Nyheter

  • 2022-09-26

    Framtidens innovativa konsertupplevelser

    Musikindustrin lägger enorma summor på att skapa innovativa konsertupplevelser och relationer mellan artist och fans. Med showen ABBA Voyage tas ett jättekliv framåt i att utveckla och transformera en redan digital bransch. En projektgrupp från Karlstads universitet har varit i London och tittat närmare på en hybridupplevelse.

    Linda Ryan Bengtsson, Jessica Edlom och Jenny Karlsson, alla vid Karlstads universitet, har forskat kring så kallad fandom inom musikbranschen i projektet Music Ecosystems Inner Scandinavia (MECO). Resultatet har visat att streamingplattformar och sociala medier spelar en stor roll i hur artister kommunicerar med sina fans. Digitala medieformat är idag en nödvändighet.

  • 2022-09-26

    Nytt perspektiv på marknadsföring ger vägledning

    Per Skålén, professor i företagsekonomi, är en av författarna bakom artikeln “Marketing-as-practice: A framework and research agenda for value-creating marketing activity” som nyligen publicerats i Marketing Theory. I artikeln närmar sig forskarna marknadsföring på ett nytt sätt.

    – Marknadsföring har traditionellt fokuserat på företags resurser och hur dessa kan skapa värde. Här zoomar vi in på vad marknadsförare faktiskt gör, vilka aktiviteter de utför för att skapa värde, berättar Per Skålén. 

  • 2022-09-23

    Klimatomställningen kräver ökat fokus på regional jämlikhet

    Ny artikel beskriver spänningarna mellan ökad ekologisk hållbarhet och strävan mot minskad regional ojämlikhet samt spänningar mellan samhälls- och företagsnivå i arbetet med dessa frågor.

    Ett alltför ensidigt fokus på regional ojämlikhet respektive ekologisk hållbarhet var för sig riskerar öka spänningen mellan de två dimensionerna och leda till att båda utvecklas i fel riktning. För att långsiktigt nå bättre resultat behöver balansen mellan dessa båda värden beaktas i större utsträckning. Det är en av slutsatserna i artikeln “The fair trade of environmental effects and regional disparities” av Ratio-professorn Christina Öberg, också vid Karlstad universitet, och Håkan Aronsson, Linköpings Universitet. Artikeln är publicerad i Industrial Marketing Management.

  • 2022-09-15

    Helén Williams och Fredrik Wikström på Bokmässan i Göteborg

    Bokmässan i Göteborg är tillbaka som mässa och bokfest. Den 22-25 september fylls Svenska Mässan av internationella och nationella författare och en kunskapstörstande och bokälskande publik. I år är Karlstads universitet en av arrangörerna hos Forskartorget och Helén Williams och Fredrik Wikström medverkar i programmet.

    Stoppa matsvinnet! – en förpackad lösning 

    Torsdag 22 september kl 14.50–15.05
    En tiondel av den mänskliga klimatpåverkan beror på mat som slängs. Helén Williams och Fredrik Wikström samtalar om varför mat slängs och vad konsumenter, företag och myndigheter bör tänka på om vi ska kunna halvera matsvinnet. När är det miljömässigt motiverat med små förpackningar och vilka förpackningar borde bort?

  • 2022-09-13

    Hallå där Anna Nilstomt …

    … du har nyligen varit i Bratislava och presenterat forskning på EHPS 2022. Kan du berätta om konferensen?

    – Det stämmer! Jag har varit på den internationella hälsopsykologikonferensen “36th Annual Conference of the European Health Psychology Society” som arrangerades i slutet av augusti. Bakom den årliga konferensen står European Health Psychology Society som arbetar för att främja forskning och tillämpning av hälsopsykologi. Året tema var “Charting New Territories in Health Psychology”.

  • 2022-09-13

    Emerald Literati Award till artikel om fikabrödets betydelse för destinationsmarknadsföring

    Mia Larson, professor i företagsekonomi, har fått utmärkelsen ”Outstanding paper 2022” av Emerald Publishing för artikeln ”The inevitability of essentializing culture in destination branding: the cases of fika and hygge”. Emerald Literati Awards delas årligen ut av förlaget Emerald som prisar de mest exceptionella artiklarna i olika tidskrifter.

    Artikeln publicerades 2021 i den vetenskapliga journalen ”Journal of Place Management and Development” och handlar om hur svenska och danska turistorganisationer använder de kulturella fenomenen fika och hygge i marknadsföring på sociala medier. 

    – Jag är mycket glad och hedrad för denna utmärkelse och för att vår artikel får uppmärksamhet, säger Mia Larson. Studien visar hur turistorganisationerna Visit Sweden och Visit Denmark använder fika och hygge i sina sociala mediekanaler för att skapa intresse och motivation att besöka Sverige och Danmark.

@CTFse

Framtidens innovativa konsertupplevelser. Läs om aktuell forskning med fokus på #digitalisering och hybridupplevels… https://t.co/x7tuyouuYp