Värdeskapande samtal
Här möts akademi och praktik i ett samtal kring samhällsrelevanta frågor och forskningsresultat. För att sprida kunskap, dela insikter och bidra till en mer hållbar samhällsutveckling.

Värdeskapande samtal görs av Centrum för tjänsteforskning (CTF) i samverkan med The Hamrin Foundation och är en seminarieserie där forskare och praktiker möts i ett samtal kring ett aktuellt ämne för att presentera ny kunskap och dela insikter som kan användas för att möta vår tids samhällsutmaningar. Genom Värdeskapande samtal vill vi presentera och diskutera aktuella begrepp eller frågor, sprida samhällsviktiga forskningsresultat i ett vidare sammanhang och uppmuntra till samtal mellan forskare och andra som berörs av resultaten.
Formen för seminarierna är olika, ibland i studio och ibland på scen med en livepublik.
Kontakt
Har du frågor eller önskar mer information? Välkommen att kontakta
Per Kristensson, professor och föreståndare vid CTF, per.kristensson@kau.se eller 070-974 08 60
Linda Fridberg, kommunikatör, linda.fridberg@kau.se eller 054-7001555
Program 2023
Under 2023 kommer fyra samtal att arrangeras, spelas in och publiceras här. Avsnitten publiceras löpande.
Moderator: journalist Annika Lindqvist.
Värdeskapande samtal 1: Tjänstefiering i tillverkningsindustrin
Vad innebär tjänstefiering? Vad finns att vinna på ökad tjänstefiering? Behövs nya affärsmodeller? Vad är svårast i en omställning till tjänstelogik? Vad utmärker företag som lyckas? Vad innebär samarbete med akademin för svenskt näringsliv? Medverkande: Peter Santén, principal innovation manager på Volvo Group, och Maria Åkesson, forskare och lektor i företagsekonomi vid CTF och Handelshögskolan vid Karlstads universitet.
Värdeskapande samtal 2: Innovation och digital utveckling i handeln
Hur påverkar ny teknik kundupplevelsen inom handeln? Fysiska butiker och e-handel – vilken roll spelar dessa för kundupplevelsen? Lyko anses bäst på digitalisering enligt Svenskt innvovationsindex 2023 – vad beror det på? Vad säger forskningen? Medverkande: Erica Wredberg, chief retail officer Lyko, och Peter Samulesson, forskare och lektor i företagsekonomi vid CTF och Handelshögskolan vid Karlstads universitet.
