Musikindustrin och utbildning för gatubarn i ny forskning om tjänster
2025-08-26Muhammad Murtaza Ali har lagt fram sin licentiatavhandling i ämnet företagsekonomi och ser kopplingar mellan digitaliseringen av musikindustrin och utbildningsinitiativ för gatubarn.
– Tjänster formar mänskliga förmågor och välbefinnande och det är ofta de praktiska detaljerna som avgör om en tjänst verkligen blir inkluderande, säger Muhammad.
Varför blev det just kombinationen musikindustri och utbildning för gatubarn?
– Jag har alltid varit intresserad av hur tjänster kan göra skillnad i människors liv – inte bara som en marknadsprodukt, utan som något som kan skapa möjligheter eller stänga dörrar. Det här intresset växte fram både ur min bakgrund inom tjänsteforskning och min vilja att förstå frågor om inkludering och välbefinnande. När jag såg hur både musikindustrins digitalisering och utbildningsinitiativ för gatubarn handlade om tillgång till möjligheter kände jag att det här var områden där jag kunde bidra.
Vad är viktigt i den del av din forskning som handlar om digitaliseringen av musikindustrin?
– Den är ett tydligt exempel på hur en tjänst kan förändra tillgången till kultur och upplevelser. Det handlar inte bara om teknik i sig utan om hur digitala tjänster kan skapa nya möjligheter för människor att ta del av musik på sätt som tidigare inte var möjliga. Exempelvis genom ökad flexibilitet och större tillgänglighet.
Vad visar dina resultat?
– Digitaliseringen har förändrat människors möjligheter att skapa, distribuera och lyssna på musik. För många har det bidragit till ett ökat vardagligt välbefinnande men för andra har effekten varit mindre eller uteblivit. Detta beror på att de digitala tjänsterna skapar möjligheter som inte är helt jämlikt fördelade. Faktorer som digital kompetens påverkar fortfarande vem som kan ta del av musikens fulla potential.
Berätta om den del av din forskning som handlar om digitaliseringen av musikindustrin
– Här blir kontrasten tydlig. Det handlar inte om underhållning utan om en grundläggande mänsklig möjlighet - att kunna gå i skolan. Viktigt i den här delen av min forskning är att förstå hur tjänster kan utformas så att de verkligen når de mest utsatta och hur små förändringar i tjänstedesign kan skapa stora skillnader.
Vad visar resultaten här?
– När skolan i Pakistan erbjöd gratis undervisning, flexibel schemaläggning och mentorskap så ökade barnens möjligheter dramatiskt. Det var inte bara att de fick undervisning - de fick också en känsla av att ha valmöjligheter och framtidstro. Det stärkte deras självkänsla och i flera fall ledde vidare till arbete eller återgång till det formella skolsystemet.
På vilket sätt är de här två olika ingångarna sammanflätade i din forskning?
– De visar att samma ramverk kan användas i väldigt olika sammanhang. Oavsett om det gäller kultur i Sverige eller grundläggande utbildning i Pakistan så handlar det om samma sak: vilka faktiska möjligheter människor har och hur tjänster kan påverka dem. Det gör att resultaten inte stannar i en enskild bransch utan blir relevanta för att förstå tjänster och välbefinnande i bred mening.
Var det något i din forskning som överraskade dig?
– Det var hur starkt små designval i tjänster kan påverka människors känsla av egenmakt. Till exempel att ett flexibelt schema eller en låg månadsavgift kan vara skillnaden mellan att någon faktiskt har ett val eller inte. Det påminner om att det ofta är de praktiska detaljerna som avgör om en tjänst verkligen blir inkluderande.
Muhammad hoppas att forskningen kommer att bidra till att utveckla tjänster som är mer inkluderande och stärkande. För företag kan det handla om att förstå att tillgång inte bara är en teknisk fråga, det är också en fråga om pris, användarvänlighet och sociala normer. För utbildning och sociala projekt handlar det om att designa tjänster som tar hänsyn till människors faktiska livssituationer, så att de får riktiga valmöjligheter, inte bara symboliska.
Fortsatt forskning
– Jag skulle gärna vilja forska vidare om hur tjänster kan utformas i olika kontexter för att verkligen skapa möjligheter och inkludering för människor, inom viktiga aspekter i livet som hälsa, utbildning och social delaktighet. Jag är särskilt intresserad av att arbeta tillsammans med företag och andra aktörer för att analysera och utveckla tjänster på ett mer praktiskt sätt, där målet är att de faktiskt möjliggör val och förbättrar människors livssituation.

