Nyheter

  • 2025-02-10

    Tyst minut klockan 12 tisdag 11 februari

    Tisdag 11 februari klockan 12 hålls en tyst minut över hela landet för att hedra offren för våldsdådet i Örebro. Karlstads universitet deltar.

    Initiativet till den tysta minuten kommer från regeringen som också uppmanar till flaggning på halv stång från morgonen klockan 09.00 fram till dess att den tysta minuten har avslutats.

    – Den 4 februari 2025 kommer för alltid markera en mörk dag i svensk historia. För att hedra offren som aldrig kom hem till sina nära vill jag bjuda in alla över hela vårt land att samlas i en tyst minut, säger statsminister Ulf Kristersson i ett pressmeddelande.

  • 2025-02-07

    Internationellt samverkansprojekt ska främja digitala hälsolösningar i Nordsjöregionen

    Karlstads universitet är en av aktörerna i DigiH4A (Digital Health for All), ett EU-finansierat projekt som ska möta vårdens systemutmaningar på internationell nivå. Målet är att påskynda den digitala omställningen av vårdsystemen och ge medborgarna bättre tillgång till avancerade digitala hälsolösningar.

    Projektet, som startade i oktober 2024 och finansieras av EU genom Interreg North Sea-programmet, samlar akademi, vårdgivare och innovationsaktörer i Nordsjöregionen.

    – Syftet med det treåriga samverkansprojektet är att förbättra vården samt hantera centrala utmaningar inom regionens hälsosystem genom att underlätta en bred spridning av digitala hälsolösningar med särskilt fokus på små och medelstora företag (SMF), säger projektledare Erik Wästlund, professor i psykologi vid Centrum för tjänsteforskning (CTF) vid Karlstads universitet, som leder forskningen.

  • 2025-02-05

    Internationellt projekt ska träna lärare och lärarutbildare i AI

    Hur ska AI användas i skolan? Projektet SmartStart Teacher Academy har som mål att etablera ett internationellt lärarutbildningsprogram som tränar lärare och lärarstudenter i att med kritiskt förhållningssätt integrera AI-baserade verktyg i undervisningen. För att hantera språkbarriärer kommer ett AI-baserat översättningsverktyg att utvecklas för att underlätta ett professionellt utbyte och stödja flerspråkiga klassrum.

    Projektet leds av professor Klaudia Schultheis vid Katolische Universität Eichstätt-Ingolstadt i södra Tyskland. Karlstads universitet kommer att leda ett av åtta work packages i projektet tillsammans med NLA Høgskolen i Oslo. Vid Karlstads universitet är Kent Fredholm, studierektor för forskarutbildningen i pedagogiskt arbete, Work package-ledare. Totalt medverkar tolv lärosäten och flera grundskolor i sju europeiska länder.

  • 2025-02-05

    Idébanken matchar studenter med innovationsprojekt

    Idébanken är ett initiativ där studenter får möjlighet att testa på och hjälpa universitetets forskare i deras innovationsprojekt.

    Sedan 2023 finns modellen där studenter matchas med forskningsidéer och innovationer. Via Grants and Innovation Office och Drivhuset ges studenter möjlighet, att med ersättning, få arbeta parallellt med sina studier.

    Mai Truong studerar till civilingenjör inom teknisk fysik och fick möjlighet att tillsammans med Maria Sandberg, docent i miljö- och energisystem, arbeta i laboratoriet där det forskas på biologisk nedbrytbar plast.  

  • 2025-02-05

    Här finns stöd för dig som behöver prata

    Med anledning av tisdagens händelser i Örebro flaggar Karlstads universitet på halv stång. Vi känner stor sorg och deltagande med alla drabbade. På universitetet finns stöd för den som behöver prata.

    Universitetskyrkan har med anledning av händelserna ställt om under onsdagen, för att kunna ta emot berörda studenter. Om möjligt, så ordnar Universitetskyrkan även med ljuständning i 3C304, under dagen eller delar av dagen och te och kaffe för dem bara vill sitta tysta där en stund.

    Studenter som känner oro, ångest, nedstämdhet och stress som påverkar studierna kan alltid vända sig till Studenthälsan för kurativt stöd. 

    Här kan du kontakta Studenthälsan:

  • 2025-02-04

    Ny professor med fokus på pojkars och mäns läsning

    Det finns en förutfattad mening om att arbetarpojkar och arbetarmän på landsbygden läser mindre och sämre än många andra. Genom sin forskning visar Stig-Börje Asplund, numera professor i pedagogiskt arbete, att denna bild kan nyanseras.

    Stig-Börje Asplunds forskning är tvärvetenskaplig och han intresserar sig bland annat för pojkar och män som bor på landsbygden och deras relation till läsning. Han disputerade 2010 med en studie om fordonspojkars litteratursamtal och har sedan dess fördjupat sitt intresse för hur pojkar och män som studerat på yrkesprogram använder läsning i sina liv. Asplund blev docent i pedagogiskt arbete 2017 och har i sin forskning studerat pojkar och män på landsbygden och deras relation till läsning utifrån en livshistorieansats och med ett ekologiskt perspektiv på läsning.