Nyheter

  • 2025-04-25

    Australienska förskollärarstudenter på VFU – för tredje året i rad

    Under vårterminen har Fredricelunds och Tallåsens förskola i Karlstad fått internationellt besök för tredje året i rad. Fem förskollärarstudenter från Victoria University i Melbourne, Australien, har genomfört 15 dagars verksamhetsförlagd utbildning (VFU) på förskolorna som en del av sin utbytestermin i förskollärarprogrammet vid Karlstads universitet.

    Under sin vistelse har studenterna fått en inblick i svensk förskolepedagogik och upplevt tydliga skillnader jämfört med hemlandet, inte minst vad gäller pedagogisk miljö och kultur. Här upplever de bland annat att miljön är lugnare och att lokalerna i högre grad är utformade utifrån barnens behov.

  • 2025-04-24

    Historiedidaktisk forskning i fokus

    Den 28–29 april hålls den 18:e årliga nationella konferensen för historiedidaktisk forskning vid Karlstads universitet. Syftet är att skapa en plattform för att diskutera den mångfald av teman som utforskas inom det historiedidaktiska fältet.

    Förra året var Uppsala universitet värd, och i år är det alltså Karlstads universitet som tagit över stafettpinnen. Både juniora och seniora forskare deltar, och de cirka 40 anmälda representerar bland annat universitet, högskolor, arkiv och gymnasier i Sverige, Norge och Danmark. Konferensens tema är historiedidaktikens teori och praktik i nya moderna tider.

  • 2025-04-14

    Hedersdoktorn Lise Iversen Kulbrandstad har avlidit

    Språkläraren Lise Iversen Kulbrandstad utsågs till hedersdoktor vid lärarutbildningen, Karlstads universitet 2017. Hon har också varit verksam som gästprofessor i forskargrupperna ROSE, Research on Subject-specific Education och CSL, Centrum för språk- och litteraturdidaktik. Som före detta rektor vid Universitetet i Innlandet har hon dessutom samverkat på många nivåer med Karlstads universitet och varit mycket betydelsefull både för samverkan mellan lärosätena och för att stötta forskningsmiljöer och enskilda forskare.

    Lise Iversen Kulbrandstad var utbildad lärare i nordiska språken, tyska, special- och migrationspedagogik. Som före detta rektor vid Universitetet i Innlandet blev hon delaktig i flera regeringsuppdrag för att utveckla den norska lärarutbildningen och lärarrollen. Karlstads universitet kom att bli Universitetet i Innlandets viktigaste samarbetspartners. 

  • 2025-04-09

    Brian Hudson ny hedersdoktor

    Karlstads universitet har utsett tre nya hedersdoktorer. En av dessa är Brian Hudson, Emeritus Professor of Education och tidigare rektor för The School of Education och Social work vid University of Sussex. Han har sedan 2015 varit delaktig i den lärarutbildningsanknutna forskningen på Karlstads universitet och framförallt till den flervetenskapliga forskarmiljön Rose. Hans breda vetenskapligt ämnesdidaktiska kompetens och långa erfarenhet har varit avgörande i utvecklingen av Rose.

  • 2025-04-04

    Lärarstudenter träffade framtida arbetsgivare

    Den 3 april arrangerades Lärardagen vid Karlstads universitet, ett ypperligt tillfälle för såväl studenter som arbetsgivare att marknadsföra sig själva.

    – Lärardagen är ett jättebra initiativ för oss som snart är färdiga lärare, säger Alma Nystrand, ämneslärarstudent som läser sista terminen. Här får vi möjlighet att prata med olika kommuner och höra om det finns särskilda argument för att vi ska vilja arbeta just där.

    Annika Nguyen, även hon ämneslärarstudent håller med. 
    – Det här är som arbetsmarknadsmässan Hot Spot fast för bara oss. Det har varit särskilt intressant att höra om det finns erbjudanden som passar mina ämneskombinationer i naturkunskap och idrott och hälsa.

  • 2025-02-11

    Elevers och lärares röster viktiga i skolans digitaliseringsprocess

    Forskningsrapporten Utmaningar i det uppkopplade klassrummet sammanfattar en högstadieskolas digitaliseringsprocess under 2018-2022. Forskarna har kartlagt vilka utmaningar som elever och lärare stått inför, hur dessa har hanterats och vilka möjligheter som öppnats.

    – En viktig slutsats är att involvera även elevers röster och förstå deras perspektiv på undervisningens digitalisering, säger Marie Nilsberth, docent i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet och den som lett forskningsstudien. De har bidragit med viktig kunskap som skulle kunna utgöra en resurs såväl i forskning och som i skolors utvecklingsarbete framöver.