Nyheter

  • 2025-11-05

    Ny gästprofessor inom forskargruppen SOL

    Anette Olin Almqvist, professor i didaktik med inriktning mot samproducerad skolforskning vid Mälardalens universitet samt affilierad professor i pedagogik vid Göteborgs universitet, är från och med hösten 2025 gästprofessor inom forskargruppen SOL, Skolutveckling, Organisation och Ledarskap, vid Karlstads universitet.
    – Jag hoppas kunna bidra med mina kunskaper och erfarenheter för att bygga vidare på det arbete som redan pågår, men också finna gemensamma intressen kring skolutveckling och ledarskap för att påbörja nya forskningsstudier tillsammans.

    Kan du berätta lite kort om din bakgrund?

    – Jag är en mellanstadielärare ifrån Göteborg som startade en freinetinspirerad friskola 1994. 2003 kom jag in på en forskarutbildning med aktionsforskning som grund vid Göteborgs universitet. Jag studerade då skolutveckling på den friskola som jag startat med ett gäng kollegor. Sedan fortsatte jag att handleda lärare, förskollärare och skolledare i aktionsforskning och att arbeta i praktiknära forskningsprojekt. 

  • 2025-10-30

    VFU i Japan gav nya insikter om läraryrket

    Lärarstudenterna Filip Fjälltorp och Jonathan Tello Münster tillbringade sommaren i Japan, där de genomförde sin verksamhetsförlagda utbildning (VFU). Erfarenheten gav dem nya perspektiv på läraryrket, kulturen och undervisningens roll i olika delar av världen – och en klarare bild av hur de själva vill vara som lärare.

    Tillsammans med två andra lärarstudenter vid Karlstads universitet undervisade de engelska på en gymnasieskola i Osaka, Japans näst största stad.

    – Det var både nervöst och spännande första gången vi stod framför en japansk klass, berättar Jonathan. Eleverna var artiga, nyfikna och visade stor respekt, men de var också ganska försiktiga i början.

  • 2025-10-29

    Ämnesspecifik kunskap blir undervisning i fritidshem

    ”Undervisning i fritidshem erbjuder stora möjligheter att koppla kunskap om lekar, fysiska aktiviteter och utevistelse till elevernas egna erfarenheter, men också utmana dessa erfarenheter. Samtidigt upplever lärare i fritidshem stora utmaningar i hur de ska undervisa på ett sätt som både uppfyller de specifika målen i styrdokumenten, och innebär respekt för elevernas fritid och tar till vara deras bidrag.” Det säger Birgitta Ljung Egeland, lektor i svenska språket vid Karlstads universitet.

    Tillsammans med forskarkollegerna Maria Hjalmarsson, professor i pedagogiskt arbete, och Peter Carlman, lektor i pedagogiskt arbete, båda från Karlstads universitet, har Birgitta Ljung Egeland fokuserat på hur ämnesspecifik kunskap väljs ut och omformas till undervisning kring det centrala innehållet i fritidshem: lekar, fysiska aktiviteter och utevistelse. 

  • 2025-10-16

    Hedersdoktor Brian Hudson föreläste om kunskapsbaserad lärarutbildning

    Den 15 oktober gästades Karlstads universitet av Brian Hudson, nyutnämnd hedersdoktor för lärarutbildningen. Brian är Emeritus Professor of Education och tidigare rektor för The School of Education and Social Work vid University of Sussex. Vid sitt besök höll han en föreläsning med titeln “A critical knowledge-led approach to curriculum research and teacher education across school subjects”, följt av ett mingel där deltagarna fick möjlighet att samtala vidare om hans forskning och erfarenheter.

    Brian Hudson har sedan 2015 varit engagerad i forskningen kring lärarutbildning vid Karlstads universitet, särskilt inom den flervetenskapliga forskarmiljön Rose. Hans breda ämnesdidaktiska kompetens och långa internationella erfarenhet har haft stor betydelse för miljöns utveckling. Forskningen har främst fokuserat på matematikundervisning och användningen av digitala verktyg, samt hur dessa påverkar läroplaner, lärarutbildning och lärares kompetensutveckling.

  • 2025-10-14

    Professor från universitetet i Skolverkets vetenskapliga råd

    Michael Tengberg, professor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet, är en av ledamöterna i Skolverkets vetenskapliga råd. Rådet ska verka för att Skolverkets arbete vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet

    – Nu stärker Skolverket arbetet med bred vetenskaplig grund. Det blir en viktig pusselbit i att kunna erbjuda skolväsendet ett ännu mer relevant och ändamålsenligt stöd, säger Skolverkets generaldirektör Joakim Malmström i ett pressmeddelande. 

  • 2025-10-10

    Skolbibliotek och läsfrämjande i fokus

    Under tre år har ett utvecklingsarbete kring skolbibliotek och läsfrämjande pågått. Syftet har varit att bidra till att skolbibliotekens verksamhet ska användas som en del i undervisningen och på så vis stärka elevernas språkliga förmåga och digitala kompetens. Mycket lärdomar har dragits och intresset var stort när det var dags för några kommuner samt en debattör att berätta om sitt arbete.

    Drygt 100 skolledare, skolbibliotekarier och pedagoger besökte den 7 oktober Karlstads universitet för ett symposium om utvecklingsarbetet kring skolbibliotek och läsfrämjande. Bakom satsningen står Regionalt utvecklingscentrum, Ruc, vid Karlstads universitet, samt SOL i Värmland, ett regionalt nätverk för språk-, läs- och skrivutvecklare. 

    Kommuner berättade om sitt utvecklingsarbete 

    Vid symposiet redogjorde representanter från sex kommuner (Hagfors, Kil, Hammarö, Filipstad, Torsby och Årjäng) för sitt arbete med skolbibliotek och läsfrämjande.