Nyheter

  • 2025-05-16

    Ny professor studerar skolan som mötesplats i digitaliseringens tidevarv

    För Marie Nilsberth var läraryrket ett givet yrkesval, och hon tycker fortfarande att lärare har ett av samhällets viktigaste uppdrag. Efter en karriär som mellanstadielärare och specialpedagog, utbildar hon idag blivande lärare vid Karlstads universitet. Hon bedriver forskning om skola och undervisning, och blev i dagarna professor i pedagogiskt arbete vid lärosätet.

    Marie Nilsberths forskning handlar om interaktion, skriftspråkande och lärande i olika pedagogiska sammanhang, med ett särskilt intresse för betydelsen av skolans digitalisering i relation till frågor om likvärdighet och inkludering. 

  • 2025-05-15

    Så tränas framtidens förskollärare i att väcka teknikintresse och utmana könsnormer

    Hur väcker man barns intresse för teknik redan i förskolan? Blivande förskollärare fick nyligen praktisk träning i att planera och genomföra undervisning som kombinerar teknik och kreativitet, med målet att göra barn till aktiva upptäckare i en digital värld – och bana väg för fler tjejer inom teknikområdet.

    Under termin fyra i förskollärarprogrammet vid Karlstads universitet deltog studenterna i en större laboration där de fick utforma och testa undervisningsaktiviteter inom teknikområdet. Verktyg som Makey Makey, Blue-Bot och olika programmerbara enheter användes för att skapa lekfulla och lärorika moment där både analoga och digitala inslag kombinerades.

  • 2025-04-25

    Australienska förskollärarstudenter på VFU – för tredje året i rad

    Under vårterminen har Fredricelunds och Tallåsens förskola i Karlstad fått internationellt besök för tredje året i rad. Fem förskollärarstudenter från Victoria University i Melbourne, Australien, har genomfört 15 dagars verksamhetsförlagd utbildning (VFU) på förskolorna som en del av sin utbytestermin i förskollärarprogrammet vid Karlstads universitet.

    Under sin vistelse har studenterna fått en inblick i svensk förskolepedagogik och upplevt tydliga skillnader jämfört med hemlandet, inte minst vad gäller pedagogisk miljö och kultur. Här upplever de bland annat att miljön är lugnare och att lokalerna i högre grad är utformade utifrån barnens behov.

  • 2025-04-24

    Historiedidaktisk forskning i fokus

    Den 28–29 april hålls den 18:e årliga nationella konferensen för historiedidaktisk forskning vid Karlstads universitet. Syftet är att skapa en plattform för att diskutera den mångfald av teman som utforskas inom det historiedidaktiska fältet.

    Förra året var Uppsala universitet värd, och i år är det alltså Karlstads universitet som tagit över stafettpinnen. Både juniora och seniora forskare deltar, och de cirka 40 anmälda representerar bland annat universitet, högskolor, arkiv och gymnasier i Sverige, Norge och Danmark. Konferensens tema är historiedidaktikens teori och praktik i nya moderna tider.

  • 2025-04-14

    Hedersdoktorn Lise Iversen Kulbrandstad har avlidit

    Språkläraren Lise Iversen Kulbrandstad utsågs till hedersdoktor vid lärarutbildningen, Karlstads universitet 2017. Hon har också varit verksam som gästprofessor i forskargrupperna ROSE, Research on Subject-specific Education och CSL, Centrum för språk- och litteraturdidaktik. Som före detta rektor vid Universitetet i Innlandet har hon dessutom samverkat på många nivåer med Karlstads universitet och varit mycket betydelsefull både för samverkan mellan lärosätena och för att stötta forskningsmiljöer och enskilda forskare.

    Lise Iversen Kulbrandstad var utbildad lärare i nordiska språken, tyska, special- och migrationspedagogik. Som före detta rektor vid Universitetet i Innlandet blev hon delaktig i flera regeringsuppdrag för att utveckla den norska lärarutbildningen och lärarrollen. Karlstads universitet kom att bli Universitetet i Innlandets viktigaste samarbetspartners. 

  • 2025-04-09

    Brian Hudson ny hedersdoktor

    Karlstads universitet har utsett tre nya hedersdoktorer. En av dessa är Brian Hudson, Emeritus Professor of Education och tidigare rektor för The School of Education och Social work vid University of Sussex. Han har sedan 2015 varit delaktig i den lärarutbildningsanknutna forskningen på Karlstads universitet och framförallt till den flervetenskapliga forskarmiljön Rose. Hans breda vetenskapligt ämnesdidaktiska kompetens och långa erfarenhet har varit avgörande i utvecklingen av Rose.