Nyheter

  • 2025-06-09

    Forum lärande 2025 samlar många

    Den 18 juni arrangeras Forum lärande 2025, mötesplatsen mellan forskning och praktik. Konferensen är fullbokad sedan länge, och cirka 1 900 personer välkomnas till Karlstads universitet. Restaurang Solsta Inn håller stängt under dagen. För övrig håller restauranger/caféer samt parkeringar vid universitetet öppet som vanligt, men tänk på att det kan vara svårare att få parkering samt längre kö till lunchmaten.

    Inbjudna till Forum lärande 2025 är skolans professioner på alla nivåer, huvudmän, forskare och lärarutbildare. Syftet med dagen är att skapa en mötesplats för erfarenhets- och kunskapsutbyte kring lärande och utveckling av förskolan och skolan samt att stärka professionen.

  • 2025-06-05

    Marie Nilsberth blir ny vice ordförande för Lärarutbildningsnämnden

    Rektor har beslutat att utse Marie Nilsberth, professor i pedagogiskt arbete, till ny vice ordförande för Lärarutbildningsnämnden vid Karlstads universitet. Hon tillträder uppdraget den 11 augusti 2025.

    Rekryteringsprocessen har pågått under våren och Marie Nilsberth efterträder Maria Hjalmarsson, som tidigare haft uppdraget. Uppdraget utförs inom ramen för Maries anställning vid universitetet och omfattar upp till 50 procent av hennes tjänst.

  • 2025-05-28

    Första kullen grundlärare i fritidshem tar examen och är eftertraktade på arbetsmarknaden

    I juni tar den första kullen studenter från grundlärarprogrammet med inriktning mot fritidshem vid Karlstads universitet examen. Det är en viktig milstolpe både för universitetet och för fritidshemmen i regionen, där behovet av utbildade pedagoger är stort. Bland de nyutexaminerade finns Emma Lind och Alexander Olsson, som redan säkrat sina första anställningar.
    – Nästan alla i klassen har fått jobb redan innan examen, säger Emma.

    Emma börjar sin tjänst som grundlärare i fritidshem på Vålbergsskolan i Karlstad veckan efter examen. Alexander påbörjar i augusti sitt nya arbete på Götetorps skola i Hammarö, där han kommer att arbeta både inom fritidshemmet och som idrottslärare.

    – Det känns riktigt bra. Jag är peppad inför hösten och ser fram emot att använda det vi lärt oss i praktiken, och att få lön istället för CSN, säger Alexander med ett skratt.

  • 2025-05-16

    Ny professor studerar skolan som mötesplats i digitaliseringens tidevarv

    För Marie Nilsberth var läraryrket ett givet yrkesval, och hon tycker fortfarande att lärare har ett av samhällets viktigaste uppdrag. Efter en karriär som mellanstadielärare och specialpedagog, utbildar hon idag blivande lärare vid Karlstads universitet. Hon bedriver forskning om skola och undervisning, och blev i dagarna professor i pedagogiskt arbete vid lärosätet.

    Marie Nilsberths forskning handlar om interaktion, skriftspråkande och lärande i olika pedagogiska sammanhang, med ett särskilt intresse för betydelsen av skolans digitalisering i relation till frågor om likvärdighet och inkludering. 

  • 2025-05-15

    Så tränas framtidens förskollärare i att väcka teknikintresse och utmana könsnormer

    Hur väcker man barns intresse för teknik redan i förskolan? Blivande förskollärare fick nyligen praktisk träning i att planera och genomföra undervisning som kombinerar teknik och kreativitet, med målet att göra barn till aktiva upptäckare i en digital värld – och bana väg för fler tjejer inom teknikområdet.

    Under termin fyra i förskollärarprogrammet vid Karlstads universitet deltog studenterna i en större laboration där de fick utforma och testa undervisningsaktiviteter inom teknikområdet. Verktyg som Makey Makey, Blue-Bot och olika programmerbara enheter användes för att skapa lekfulla och lärorika moment där både analoga och digitala inslag kombinerades.

  • 2025-04-25

    Australienska förskollärarstudenter på VFU – för tredje året i rad

    Under vårterminen har Fredricelunds och Tallåsens förskola i Karlstad fått internationellt besök för tredje året i rad. Fem förskollärarstudenter från Victoria University i Melbourne, Australien, har genomfört 15 dagars verksamhetsförlagd utbildning (VFU) på förskolorna som en del av sin utbytestermin i förskollärarprogrammet vid Karlstads universitet.

    Under sin vistelse har studenterna fått en inblick i svensk förskolepedagogik och upplevt tydliga skillnader jämfört med hemlandet, inte minst vad gäller pedagogisk miljö och kultur. Här upplever de bland annat att miljön är lugnare och att lokalerna i högre grad är utformade utifrån barnens behov.