Nyhetsarkiv för "Lun"

2020-10-12

Hur kan elever lära bättre?

Nyheter » 2020-10-12
Forskarskolan Käkk, Kunskap, ämnen och kvalitet i lärarutbildning och klassrum, vänder sig till lärarutbildare med ett ämnesdidaktiskt intresse.
2020-09-30
Universitetskanslersämbetet, UKÄ, ger det samlade omdömet hög kvalitet för den utbildning som leder till förskollärarexamen vid Karlstads universitet. För drygt ett år sedan kritiserade UKÄ utbildningen och ett utvecklingsarbete inleddes.
2020-09-17

Nyfiken på förskola och skola?

Nyheter » 2020-09-17
Vårterminen 2021 startar Karlstads universitet kursen Nyfiken på förskola och skola. Det är ett unikt tillfälle att läsa en fristående distanskurs som innehåller teoretiska studier inom pedagogiskt arbete och samtidigt ger en inblick i förskolans och skolans praktiska verksamhet. Kursen Nyfiken på förskola och skola är på 7,5 högskolepoäng och ges på halvfart under tio veckor.
2020-08-31
Rektor Johan Sterte välkomnar dig till Karlstads universitet och berättar hur vi tillsammans kan göra en säker terminsstart. Jag vill hälsa alla studenter välkomna till ett nytt läsår vid Karlstads universitet! Höstens terminsstart blir dock inte som vanligt. Coronapandemin pågår fortfarande och därför har vi anpassat vår undervisning.
2020-05-27
”Lärares observation av, och återkoppling till, varandra är en av de allra viktigaste men också mest outnyttjade resurserna för skolutveckling.” Det säger Michael Tengberg, professor i pedagogiskt arbete och projektledare för forsknings- och utvecklingsprojektet LISA-PLOT. Forsknings- och utvecklingsprojektet LISA-PLOT, Linking Instruction and Student Achievement – Professional Learning Observations of Teaching, är ett samarbete mellan skolhuvudmännen i Värmlandsregionen
2020-05-26
Utbildningen i svensk skola ska vila på vetenskaplig grund. Det står i skollagen. Men vad händer när förutsättningarna saknas? Tid för kollegialt samarbete är betydelsefullt för arbetsmiljön och undervisningens kvalitet, men det finns sällan en genomarbetad organisation som stöder ett samarbete runt planering och efterarbete.
2020-05-11
”Att samtala är så lättillgängligt att vi nästan glömmer bort att det är ett starkt och verkningsfullt verktyg för att bedriva skolutveckling”. Det säger Monica Evermark, föreståndare för Regionalt utvecklingscentrum, RUC, och Mia-Marie Sternudd-Groth, lektor i pedagogiskt arbete, båda verksamma vid Karlstads universitet och redaktörer för antologin Skolutveckling genom samtal. Nu är det förstås inte så enkelt som att bara prata på.
2020-05-05
Studenter vid Karlstads universitet erbjuds att genomföra studier i olika delar av världen, bland annat i indiska Varanasi, eller Banaras som det också är känt som.
2020-03-26
Kent Fredholm har varit verksam som lärare från årskurs 6 upp till gymnasiet och inom vuxenutbildning i ungefär tjugo år, men arbetar sedan tre år tillbaka på lärarutbildningen som adjunkt och doktorand, och med en enstaka gymnasiegrupp.
2020-03-17
Karlstads universitet har skickat in en ansökan till Universitetskanslersämbetet, UKÄ, om tillstånd att få utfärda grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem. Karlstads universitet bedriver idag grundlärarutbildning inom inriktningarna mot arbete i förskoleklass och årskurs 1 – 3 respektive arbete i årskurs 4 – 6. Båda dessa inriktningar har nyligen granskats av UKÄ och håller hög kvalitet. Tidigare har universitetet även haft fritidspedagogutbildning.
2020-02-26

Skolan som demokratiprojekt

Nyheter » 2020-02-26
Den svenska skolans demokratiuppdrag innebär att skolan ska ge eleverna kunskap om och förtrogenhet med det demokratiska systemet, att den ska utformas enligt demokratiska principer samt att den ska fostra demokratiska samhällsmedborgare. Men hur beskrivs och konstrueras demokratiuppdraget i lagar, förordningar, styrdokument och andra policytexter?
2020-02-19
Hösten 2018 startade Universitetskanslersämbetet, UKÄ, utvärderingen av alla ämneslärarutbildningar i landet. Nu har beslutet kommit. Drygt hälften av utbildningarna får omdömet hög kvalitet och knappt hälften ifrågasatt kvalitet.
2020-02-07
Lektorer inom lärarutbildningen vid Karlstads universitet ska tillbringa en dag i veckan ute på skolor i Karlstads kommun. Syftet är att stärka lärarutbildningen genom att öka förståelsen för lärarnas arbete och utveckla kontakten med skolor på fältet. Kompetensutvecklingen för lektorer är ett samarbete mellan Karlstads universitet och Karlstads kommun. – Vi arbetar ständigt med att utveckla kvaliteten på våra lärarutbildningar.
2019-12-30
Karlstads universitet beviljas 3 000 000 kr för fortsatt deltagande i satsningen på arbetsintegrerad lärarutbildning. Karlstads universitet var ett av de lärosäten som i höstas lämnande in en intresseanmälan för att delta i satsningen på arbetsintegrerad lärarutbildning. Uppdraget innebär att utveckla ett regionalt samarbete som möjliggör en arbetsintegrerad lärarutbildning där man kan studera till lärare samtidigt som man arbetar på en skola.
2019-12-20
...Din avhandling "Flerspråkiga elevers läsförståelse på svenska. Om lässtrategier och läsutveckling på mellanstadiet" har valts till Skolportens favorit. Grattis! – Tack, jag blev väldigt glad. Det är lätt att själv bli uppslukad av det man skriver, men det här blir en bekräftelse på att fler läst och tyckt att det var intressant. Vad innebär det att bli utsedd till Skolportens favorit? – Skolporten har en läsarpanel som läser avhandlingar från de senaste månaderna.
2019-12-18
Peter Williamson, Director, Stanford Teacher Education Program for Secondary Teachers vid Stanford University, har besökt lärarutbildningen vid Karlstads universitet. Bland annat höll han föreläsningen: Core Values as Principles for Deeper Learning in Teacher Education: Promises and Pitfalls.
2019-12-13
Nytt projekt med forskare från Karlstads universitet och från Globala gymnasiet som i samverkan med lärare i Stockholms stad kommer att undersöka en elevaktiv och undersökande metod som i den engelskspråkiga litteraturen benämns ”enquiry”.
2019-12-05
En grupp från Centrum för språk- och litteraturdidaktik, CSL, vid Karlstads universitet har besökt Dharamsala i Indien. Syftet var att utveckla lärarstudenters möjligheter att utföra verksamhetsförlagd utbildning, VFU, och examensarbete i området samt att samla in material i ett pågående forskningsprojekt kring den tibetanska argumentationstekniken. Redan i slutet av 1980-talet startades ett samarbete mellan Karlstads universitet och Indien.
Prenumerera på Nyhetsarkiv för "Lun"