Forskningsnyheter
Nyheter
-
2025-11-12
Siri Jakobsson Störe får nationellt forskarpris för banbrytande sömnforskning
Siri Jakobsson Störe har tilldelats Svenska Nationalkommitténs pris för yngre forskare i psykologi 2025. Hon får priset för sin forskning om insomni och hur sömnsvårigheter kan förstås och behandlas.
– Det känns väldigt hedrande, säger Siri Jakobsson Störe, lektor i psykologi vid Karlstads universitet. Att bli uppmärksammad i nationell konkurrens och i ett sammanhang där lärosäten nominerar sina mest lovande forskare betyder mycket både personligen och professionellt. Jag är också glad över att få representera Karlstads universitet i denna krets för första gången.
-
2025-11-11
Nytt forskningsprojekt ska öka kunskapen om psykisk ohälsa bland utlandsadopterade
Forte satsar på forskning om psykisk ohälsa bland utlandsadopterade. Ett nytt projekt ska ge svar och förbättra stödet från vården.
– Projektet är det första i sitt slag och syftar till att stärka forskningen och förbättra det suicidpreventiva stödet inom hälso- och sjukvårdssektorn, säger Tobias Hübinette, docent i interkulturell pedagogik och lektor i interkulturella studier vid Karlstads universitet, som leder projektet.
Forskargruppen inkluderar även Mattias Strand vid Karolinska institutet och Clara Iversen vid Uppsala universitet.
-
2025-11-11
Nytt forskningsprojekt ska utforska litteraturens osynliga rötter i Nairobi
Forskaren Nicklas Hållén ska kartlägga litteraturens osynliga vägar i Nairobi i ett nytt forskningsprojekt.
Projektet undersöker hur litterära uttryck formas av människors rörelser mellan olika kulturformer – till exempel från muntlig poesi, teater eller musik till skönlitterär publicering. Fokus ligger på hur "osynliga" kulturpraktiker, som slam poetry i Nairobis mindre rika områden, påverkar den "synliga" litteraturen som når tidskrifter, bokaffärer och scener. Målet är att förstå hur stil och form sprids mellan olika delar av staden och olika kulturella sammanhang.
-
2025-11-05
Ny gästprofessor inom forskargruppen SOL
Anette Olin Almqvist, professor i didaktik med inriktning mot samproducerad skolforskning vid Mälardalens universitet samt affilierad professor i pedagogik vid Göteborgs universitet, är från och med hösten 2025 gästprofessor inom forskargruppen SOL, Skolutveckling, Organisation och Ledarskap, vid Karlstads universitet.
– Jag hoppas kunna bidra med mina kunskaper och erfarenheter för att bygga vidare på det arbete som redan pågår, men också finna gemensamma intressen kring skolutveckling och ledarskap för att påbörja nya forskningsstudier tillsammans.Kan du berätta lite kort om din bakgrund?
– Jag är en mellanstadielärare ifrån Göteborg som startade en freinetinspirerad friskola 1994. 2003 kom jag in på en forskarutbildning med aktionsforskning som grund vid Göteborgs universitet. Jag studerade då skolutveckling på den friskola som jag startat med ett gäng kollegor. Sedan fortsatte jag att handleda lärare, förskollärare och skolledare i aktionsforskning och att arbeta i praktiknära forskningsprojekt.
-
2025-10-30
Forskningsfestival om skolvärlden
Vad forskas det om inom förskola, fritidshem, särskild begåvning och specialpedagogik på Karlstads universitet? Det kan man få veta mer om 6 november när forskningscentrumet Utbildningsvetenskapliga och idrottsvetenskapliga studier av barn och barndom, UBB bjuder in till en forskningsfestival där forskarkollegor samt yrkesverksamma och studenter inom förskola och skola kan ta del av deras olika forskningsprojekt.
Dagen är uppdelad i olika teman och UBB:s forskare presenterar delar av sin forskning i korta framträdanden. Detta gör det möjligt för åhörare att komma och lyssna, stanna hela eftermiddagen eller stanna en kortare stund. Festivalen kommer dessutom att sändas live på Youtube och finns sen också tillgänglig där efteråt.
-
2025-10-29
Ämnesspecifik kunskap blir undervisning i fritidshem
”Undervisning i fritidshem erbjuder stora möjligheter att koppla kunskap om lekar, fysiska aktiviteter och utevistelse till elevernas egna erfarenheter, men också utmana dessa erfarenheter. Samtidigt upplever lärare i fritidshem stora utmaningar i hur de ska undervisa på ett sätt som både uppfyller de specifika målen i styrdokumenten, och innebär respekt för elevernas fritid och tar till vara deras bidrag.” Det säger Birgitta Ljung Egeland, lektor i svenska språket vid Karlstads universitet.
Tillsammans med forskarkollegerna Maria Hjalmarsson, professor i pedagogiskt arbete, och Peter Carlman, lektor i pedagogiskt arbete, båda från Karlstads universitet, har Birgitta Ljung Egeland fokuserat på hur ämnesspecifik kunskap väljs ut och omformas till undervisning kring det centrala innehållet i fritidshem: lekar, fysiska aktiviteter och utevistelse.