”Tillsammans kan vi förändra”
2025-05-27Forskning handlar om att få nya insikter och kunskaper, men också om att hitta sätt att sprida dessa till andra.
– Om vi når ut med forskningen, då har vi också möjlighet att påverka människor. Tillsammans kan vi förändra, säger Peter Lampert, som forskar om biologisk mångfald och undervisning på Karlstads universitet.
Peter Lampert, forskare i biologididaktik, visar entusiastiskt upp modeller i plast och kartong. Stora färgglada blommor, insektshotell och modeller av hur pollinering går till. Spel där man genom att lösa kluriga uppgifter tar sig vidare.
– Här kan man testa hur olika typer av insekter kommer åt nektar i olika blommor. På så sätt kan man få förståelse för att det krävs en mångfald av växter för att också få en mångfald av insekter. Allt hänger ihop, säger han och demonstrerar hur olika insektssnablar ger olika förutsättningar.
Insekter finns över nästan hela jorden och spelar stor roll i ekosystemen. De hjälper till att bryta ner växtdelar och döda djur, och är viktiga som pollinerare. Dessutom fyller de en stor funktion som föda för fåglar och andra djur.
– Men det är viktigt att poängtera att arter har ett värde i sig också. Vi vet inte ens vilka funktioner vissa djur och växter spelar i sina ekosystem. Det är komplexa samband som vi inte alltid känner till i sin helhet. Så det finns många anledningar att bevara så många arter som möjligt, säger Peter.
Antalet insekter minskar
Runt om i världen minskar antalet insekter, och biologisk mångfald generellt, på grund av mänskliga handlingar. Till exempel storskaliga jord- och skogsbruk, gifter, bekämpningsmedel och den globala uppvärmningen påverkar.
I projektet Lära och leva med insekter samarbetar Peter Lampert och andra forskare på Karlstads universitet med bland annat Karlstads kommun, bostadsbolaget KBAB och flera skolor. Det har hittills lett till att skolgårdar planerats om för att skapa miljöer som dels gynnar den biologiska mångfalden konkret, dels ger undervisningsytor där elever själva kan utforska och lära sig mer. Men projektet har också lett till att kommunen anpassar parker för att ge insekter bättre förutsättningar, och att KBAB gör samma sak i sina bostadsområden. Totalt är det tusentals kvadratmeter som ställts om för att gynna växt- och djurliv.
Att konkret förändra miljöer är en del i projektet, den andra handlar om att dela med sig av vetenskapen. I skolorna möter Peter lärare och elever i främst högstadieålder. Han hjälper personalen att hitta sätt där de kan arbeta med ämnena utifrån sina förutsättningar. Undervisningen handlar både om ren kunskapsöverföring och om att ge ungdomarna chansen att se ljuset i tunneln.
– Jag hoppas att jag kan sprida hopp. Eleverna får kunskap, men de får också en känsla av att de kan förändra och bidra till en bättre framtid, säger Peter.
– Huvudfokus ligger på att ge eleverna nycklar till hur de själva kan gynna biologisk mångfald. Det handlar inte bara om teoretisk kunskap utan också om möjligheter att förändra.
Nyckeln för att nå fram med kunskap
Kombinationen av teori och praktik, säger Peter, är nyckeln för att nå fram med kunskap. Genom att aktivt jobba med att förbättra den biologiska mångfalden får skoleleverna något mer än lärdomar. Deras närmiljöer blir mer levande och varierade, vilket blir en viktig del av deras barndom.
– De perspektiv vi får som barn, det påverkar också hur vi upplever världen som vuxna. Och biologisk mångfald är viktigt av så många anledningar. Om vi upplever mångfald och variation, då mår vi också bättre. Vi mår psykiskt bättre och det uppmuntrar och inspirerar till fysisk aktivitet.
Vad är det bästa sättet man som enskild individ kan gynna biologisk mångfald?
– Jag brukar säga ”anlägg en äng, och berätta sen om det”. Det är det bästa du kan göra för att gynna biologisk mångfald. Men man får inte glömma det där andra ledet. Att berätta om det för andra, säger Peter Lampert.
På Peter Lamperts webbsida www.actionsforinsects.com kan du lära dig mer om insekter och biologisk mångfald.



