Nyheter
-
2025-05-21
Techjättar, Tiktok och journalistikens framtid i fokus under vårens Anderseminarie
Anderseminariet som hölls vid Karlstads universitet samlade forskare, journalister och medieintresserade för att diskutera hur plattformar som TikTok och Snapchat påverkar ungas nyhetskonsumtion.
I en tid där digitala plattformar dominerar medielandskapet, framstår tech-giganterna som både möjliggörare och utmanare för journalistiken. Anderseminariet inleddes med ett välkomnande från Maria Darpö från Anderstiftelsen, Carina Tenor från ämnet medie- och kommunikationsvetenskap samt frilansjournalisten Annika Lindqvist som också var moderator.
-
2025-05-21
Vårbal för alla avgångsstudenter
På fredag är det dags för vårbal på KCCC! För första gången arrangerar tre projektledningsstudenter en riktigt festlig avslutning för alla studenter som snart tar examen, oavsett utbildning.
Det har sedan länge funnits olika festligheter för studenter här på Karlstads universitet som närmar sig examen. Exempelvis har programföreningar arrangerat egna sittningar och Handelshögskolan har haft en egen vårbal. I år har de tre studenterna Cassandra Bjerge, Olof Guldbrandsson och Veronika Svanström som alla pluggar på magisterprogrammet i projektledning tagit på sig uppdraget att skapa en högtidlig fest för studenter som går sin sista termin, med bidrag från Karlstad studentkår.
-
2025-05-20
Quiet quitting - ett dolt symptom på digital arbetsstress
Begreppet Quiet quitting har blivit ett hett samtalsämne i arbetslivet. Enligt en ny studie handlar det inte bara om lata medarbetare eller krävande unga. Alexandre Sukhov, nybliven docent i företagsekonomi vid Handelshögskolan och forskare vid Centrum för tjänsteforskning (CTF), är en av studiens författare.
Quiet quitting innebär att anställda slutar engagera sig mer än nödvändigt - de gör sitt jobb men inget utöver det. Studien ”Exploring the role of information systems-induced depletion, boreout syndrome, social media use on quiet quitting among digital cohorts” visar att detta ofta är en reaktion på socio-teknisk stress i dagens digitaliserade arbetsmiljöer.
Studien visar att två faktorer sticker ut:
-
2025-05-19
Stipendium tilldelat ingenjörsstudent inom energi och miljö
Axel Gustafsson, student på civilingenjörsprogrammet i energi- och miljöteknik har mottagit stipendium från SERO, Sveriges Energiföreningars Riksorganisation.
– Jag är hedrad och väldigt tacksam över SERO-stipendiet och till Magnus och Jonas för nomineringen, säger Axel Gustafsson. Min tid som studentambassadör och jobbet med examensarbetet har varit både kul och lärorik, och jag är så glad och tacksam över alla kontakter med inblandade i olika sammanhang som det inneburit.
-
2025-05-16
Solcellsforskare i internationellt samarbete
Internationell mobilitet möjliggör ett värdefullt samarbete för forskare från Karlstads universitet och UMons, det belgiska universitetet i Mons. Samarbetet för forskningen inom materialvetenskap framåt genom kunskapsutbyte om metoder för att studera materialegenskaper på nanoskala.
– Mitt besök här på Karlstads universitet har varit berikande på många sätt, säger Philippe Leclere från UMons. Eftersom vi är verksamma inom samma forskningsområde, det vill säga material för organiska solceller, är det mycket intressant att utbyta erfarenheter. Det vi studerar är materialets egenskaper på molekylär nivå och hur molekylerna i det aktiva lagret organiserar sig. Det rör sig om materialets mekaniska egenskaper såväl som kemiska och elektriska egenskaper, som vi studerar med svepprobmikroskopi.
-
2025-05-16
Ny professor studerar skolan som mötesplats i digitaliseringens tidevarv
För Marie Nilsberth var läraryrket ett givet yrkesval, och hon tycker fortfarande att lärare har ett av samhällets viktigaste uppdrag. Efter en karriär som mellanstadielärare och specialpedagog, utbildar hon idag blivande lärare vid Karlstads universitet. Hon bedriver forskning om skola och undervisning, och blev i dagarna professor i pedagogiskt arbete vid lärosätet.
Marie Nilsberths forskning handlar om interaktion, skriftspråkande och lärande i olika pedagogiska sammanhang, med ett särskilt intresse för betydelsen av skolans digitalisering i relation till frågor om likvärdighet och inkludering.