Detaljerat program
Gå in via Karlstads universitets huvudentré, därifrån är det skyltat.
Du hittar respektive paper om du klickar på rubrikerna nedan.
24 november
Konferencier Roger Renström
11.00-12.00 Registrering och lunch, aulafoajén och Transformum
12.00-13.00 Keynote 1: Evolution eller revolution: Vad krävs för en ingenjörsutbildning för hållbar utveckling? Ulrika Lundqvist och Anders Rosén, Aula Magna 1E 286
13.00-13.15 Paus
13.15-14.45 Parallella sessioner
Presentation 1-3, Sessionsordförande Christina Gabrielsson, Lagerlöfsalen 1A 305
1. Exploring Students’ use of Basic Scientific Concepts in Higher Education, Gunilla Åkesson Nilsson
2. Ett lärande skrivande – om att stötta ingenjörs- och teknikstudenters skrivande, Pedher Johansson
Presentation 4-6, Sessionsordförande Leo de Vin, Frödingsalen 1B 364
4. Introducing practical exercises in a mechanics course, Jesper Haglund
5. Combining engineering and teacher education – ideas and experiences from Chalmers University of Technology, Samuel Bengmark
6. Do Pre-recorded Lessons in Combination with Formative Assessments Fulfill the Learning Necessity of Engineering Students?, Anna Frost
Presentation 7-9, Sessionsordförande Lasse Jacobsson, Sjöströmsalen 1B 309
7. Virtual Reality and Zoom in combination to visualise chemical structures and develop students' spatial ability during Corona pandemic, Karolina Broman
8. An Assessment Review of Learning Performance when adopting Augmented Reality in Engineering Education, Anders Berglund
9. Implementing a Robotics Course in Virtual Learning Environments – challenges and opportunities, Sumeet Gajanan Satpute
Workshop 1, 1D236: Co-creation för att skapa en ny utbildning (under Covid-tider), Suzanne Brink
Workshop 2, 1D 237: Digitalisering av utbildningen bortom pandemin - vad vill vi behålla, när, varför och hur?, Magnus Andersson, Ninni Carlsund och Viggo Kann
14.45-15.15 Kaffe, Transformum
15.15-16.15 Parallella sessioner
Presentation 10-11, sessionsorförande Monica Jakobsson, Lagerlöfsalen 1A 305
10. Att ta upp jämställdhet, mångfald och likabehandling med datateknikstudenter på KTH 2015-2021, Viggo Kann
11. Comprehensive and practical method for integration of Equality, Diversity and Inclusion (EDI) into engineering education, Anna Grzelek
Presentation 12-13, sessionsordförande Per Hurtig, Frödingsalen 1B 364
12. Internationalization at home: An international interdisciplinary experience, Thomas Mejtoft
13. Towards a Fully Virtual Space Research Masters Program: A Multidisciplinary Micro-module Approach, Sumeet Gajanan Satpute
Presentation 14-15
14. Inställd
15. Inställd
Pågående arbete 1-3, sessionsordförande Marcus Berg, Fryxellsalen 1B 306
1. Anpassad vidareutbildning för yrkesverksamma ingenjörer och stödja ett livslångt lärande, Stefan Forsström
2. Får hen problem? Förändringar för mer inkluderande kurslitteratur i mekanik, Lisa Freyhult och Andreas Lindblad
3. A Plan for a 21st Century-oriented Transformative Educational Change for Anti-fragilizing Future (Safety) Engineers, Barbara Gallina
Pågående arbete 4-7, sessionsordförande Jesper Haglund, 1D 236
4. Inställd
5. Non-proctored home exams – is there a solution?, Magnus Andersson
6. Inställd
7. Inställd
Rundabordssamtal 1, 1D 237
Inställt
16.15-16.30 Paus
16.30-17.30 Keynote 2: Universities as Engines of Economic Development – Making Knowledge Exchange Work, Edward Crawley, Aula Magna 1E 286
19.00 Mingel på Karlstad CCC
19.30 Konferensmiddag på Karlstad CCC
25 november
Konferencier Roger Renström
9.00-10.00 Keynote 3: Kan du bygga din egen garageport? Genus och klass i ingenjörsutbildningar, Maria Berge, Aula Magna 1E 286
10.00-10.30 Kaffe, Aulafoajén
10.30-12.00 Parallella sessioner
Presentation 16-18, Sessionsordförande Anna Smedja Bäcklund, Lagerlöfsalen 1A 305
16. Distans- och hemlaborationer – vad säger den ämnesdidaktiska litteraturen?, Jonte Bernhard
17. Hinder och möjligheter i en digital undervisningsmiljö, Johan Lugnet
18. Hur får man balans i studierna? En rapport om studie- och karriärvägledningens retentionsarbete vid LTH, Ingrid Holmberg
Presentation 19-21, Sessionsordförande Björn Sjöstrand, Frödingsalen 1B 364
19. Ingenjörskompetens i fastighetsbranschen, Per Fagrell
20. Organisering av lärarteam för integrering av hållbar utveckling i ingenjörsutbildning, Jon-Erik Dahlin
21. KTH:s arenor för delaktighet i utbildningens utveckling, Anna-Karin Högfeldt
Presentation 22-24, Sessionsordförande Lena Brunzell, Sjöströmsalen 1B 309
22. A study of involuntary distance teachers’ experiences, Damiano Ognissanti
23. A Global Capstone project course in the age of coronavirus pandemic: learning from the ME310 ReGlove case, Christian Johansson
24. Using the sustainable development goals (SDGs) in automatic control courses, Svante Gunnarsson
Workshop 3: Inställd
Workshop 4: Inställd/cancelled
Workshop 5, 1D 237: Augmented Reality in Engineering Education - Providing students with industrial skills, Anders Berglund,
12.00-13.00 Lunch, Transformum
13.00-14.00 Parallella sessioner
Presentation 25-26, Sessionsordförande Roger Renström, Lagerlöfsalen 1A 305
25. Introducing an interactive digital exercise book, Mia Bondelind
26. Kursutveckling med integrerad och problemfokuserad undervisning i fokus, Lena Brunzell
Pågående arbete 8-11, Sessionsordförande, Malin Olin, Frödingsalen 1B 364
8. Förstärkt fysiklärande med hjälp av laborationslogg, Jonathan Weidow
9. Increased number of high-quality digital laboratories for building materials courses through inter-university collaboration across Sweden, Karin Habermehl-Cwirzen
10. Student generated quality-analytics as a tool for enhance learning, Gunnar Westman
11. Att stödja studenternas utveckling av akademiska färdigheter med koppling till ämneskunskaper, Bozena Guziana
Pågående arbete 12-15, Sessionsordförande Carina Rehnström, Sjöströmsalen 1B 309
12. WalkAbout – A net-based interactive multiuser 3D-environment for enhanced and engaging learning, Peter Parnes
13. Hur bedömde studenterna sin inlärning vid snabb övergång från salstentamen till digital Open Book examination?, Björn Sjöstrand och Gunilla Carlsson Kvarnlöf
14. Självvärderingsverktyg som stöd för både studenter och lärare, Mirela Vinerean, Lena Nässla
15. Förkunskapskrav – så tillämpar vi dem, Karl Pettersson
Pågående arbete 16-18, Sessionsordförande Stefan Kaasalainen, Fryxellsalen 1B 306
16. Digitala hjälpmedel och pedagogik för ökad interaktion i naturvetenskapliga kurser, Lisa Hed, Mats Johansson
17. Digitala verktyg för att stötta ingenjörsstudenters matematiska tänkande, Yosief Wondmagegne
18. Hur blir webbtillgänglighet en naturlig del av utbildningar med vitt skilda inriktningar?, Jimmy Åhlander
Rundabordssamtal 2, 1D 236
Rundabordssamtal om externa intressenters engagemang i ingenjörsutbildningar - för utveckling, kvalitetssäkring och stärkt relevans, Per Fagrell
14.00-14.30 Kaffe, Aulafoajén
14.30-15.30 Rektorsdialog, paneldiskussion, Aula Magna 1E 286
15.30-16.00 Avslutning, Aula Magna 1E 286