Marie Wejrum

Forskning
Jag disputerade i september 2024 med avhandlingen Läsa bredvid raderna: Högstadieelevers kritiska läsning av digitala multimodala argumenterande texter. Mitt forskningsintresse handlar om läsförståelse och läsundervisning med ett särskilt fokus på hur barn/ungdomar läser och förstår olika typer av texter som försöker påverka dem. I mitt doktorandprojekt har jag undersökt hur elever i högstadieålder läser och förstår multimodal argumenterande text och hur de gör för att skapa sig förståelse.
Jag har arbetat som forskningsassistent i följande projekt:
Undervisning
Jag har arbetat på avdelningen för svenska språket sedan 2013 och undervisar främst på ämneslärarprogrammet i kurser som har med läsforskning och läsundervisning att göra samt i magister-/masterprogrammet i ämnesdidaktik.
Därutöver har jag arbetat med uppdragsutbildning med kompetensutveckling av yrkesverksamma lärare med fokus på språk-, läs- och skrivutveckling i kombination med handledning.
Samverkan
Jag ingår i forskargruppen UNDIG, "Undervisningens digitalisering". Se webbsida: https://www.kau.se/pedagogiskt-arbete/forskning/undervisningens-digitalisering
Jag är aktiv i CSL, Centrum för språk- och litteraturdidaktik vid Karlstads universitet. Se webbsida: https://www.kau.se/csl
Jag är aktiv i VIDA-gruppen, Videoanalys i forskning, vid Karlstads universitet. Se webbsida: https://www.kau.se/fakulteten-humaniora-och-samhallsvetenskap/om-fakulteten/institutioner-och-amnen/institutionen-1
Jag är aktiv i ARLE SIG-TALE (International Association for Reserach in L1 Education, Special Interest Group: Technology and Literacy Education). Se webbsida: https://www.arle.be/sigTale.html
Utvalda publikationer
Publikationer
- Marie Wejrum - 2024
- Tengberg, Forssten Seiser, Marie Wejrum, Monica Evermark, Marie Pilfalk - 2022
- Tengberg, Marie Wejrum - 2021
- Marie Wejrum, Byman Frisén, Johansson, Olin-Scheller, Grönvall - 2021
