Marie Wejrum
Forskning
Jag påbörjade mina doktorandstudier januari 2019. Mitt forskningsintresse handlar om läsförståelse och läsundervisning med ett särskilt fokus på hur barn/ungdomar läser och förstår olika typer av texter som försöker påverka dem. I mitt doktorandprojekt undersöker jag hur elever i högstadieålder läser och förstår multimodal argumenterande text och hur de gör för att skapa sig förståelse.
Jag arbetar också som forskningsassistent i projektet "Utmanande och fördjupande textsamtal".
Jag har tidigare arbetat som forskningsassistent i följande projekt:
- LISA-PLOT - Linking Instruction and Student Achievement-Professional Learning Observations of Teaching
- LISA - Linking Instruction and Student Achievement
- Utmaningar i det uppkoppplade klassrummet
Undervisning
Jag har arbetat på avdelningen för svenska språket sedan 2013 och undervisar där främst på ämneslärarprogrammet i kurser som har med läsforskning och läsundervisning att göra samt i magister-/masterprogrammet i ämnesdidaktik.
Därutöver har jag arbetat med uppdragsutbildning med kompetensutveckling av yrkesverksamma lärare med fokus på språk-, läs- och skrivutveckling i kombination med handledning.
Samverkan
Jag ingår i forskargruppen UNDIG, "Undervisningens digitalisering". Se webbsida: https://www.kau.se/pedagogiskt-arbete/forskning/undervisningens-digitalisering
Jag är aktiv i CSL, Centrum för språk- och litteraturdidaktik vid Karlstads universitet. Se webbsida: https://www.kau.se/csl
Övrigt
Jag är sedan januari 2020 doktorandrepresentant i forskningsetiska kommittén vid Karlstads universitet.
Publikationer
- Marie Wejrum, 2024
- Michael Tengberg, Anette Forssten Seiser, Marie Wejrum, Monica Evermark, Marie Pilfalk, 2022
- Michael Tengberg, Marie Wejrum, 2021
- Marie Wejrum, Liliann Byman Frisén, Annelie K. Johansson, Christina Olin-Scheller, Camilla Grönvall, 2021