Undervisningens digitalisering

UNDIG är en forskargrupp som samlar ett trettiotal forskare och doktorander med intresse för undervisningens digitalisering ur olika aspekter. Det är ett brett fält som berör många olika ämnesområden – från ämnesdidaktik till skolutveckling – och som spänner över alla stadier i skola och högskola. Flera av projekten arbetar med praktiknära forskningsfrågor i samarbete med lärare och elever i regionens skolor, och det finns en nära koppling till lärarutbildningens behov. Vi intresserar oss också för övergripande frågor i en större samhällskontext med fokus på digitaliseringens betydelse i förhållande till frågor om likvärdighet och medborgarskap, liksom frågor om hur skolans behov möter en växande ed-tech-marknad. På Karlstads universitet har vi inom området en samlad kompetens som ger oss en unik bredd men också spetskompetens när det gäller digitaliseringens möjligheter och effekter inom allt från förskola till högre utbildning inklusive specialpedagogik och skolledning.
I marginalen till höger finns länkar till såväl projekt som till enskilda forskare knutna till UNDIG.
GEMENSAMMA AKTIVITETER HÖSTEN 2023
12 sep, kl 10:45–11:30 via Zoom och i sal 3C 410
UNDIG-fika.
4 okt, kl 13-15, 3D 512a
UNDIG-seminarium. Professor Marte Blikstad Balas, Oslo universitet, presenterar sitt arbete med att leda en statlig utredning om digital lärandeanalys och dess betydelse för skola och utbildning. Seminariet ingår i högre seminarier på IPS, alla intresserade varmt välkomna. Läs mer i rapporten Læring, hvor ble det av deg i alt mylderet? — Bruk av elev- og studentdata for å fremme læring.
9 nov, kl 10:00–10:45 via Zoom och i sal 3C 410
UNDIG-fika.
Anmäl dig till gruppens e-post-lista för ytterligare information och Zoomlänkar (mejla Ann-Britt)
