LISA-PLOT 2020-2021
Svensklärare i åk 4–9 inbjuds nu tillsammans med sina rektorer till en unik satsning på kompetensutveckling i RUC:s regi med fokus på utveckling av skolans läsundervisning. Satsningen utgör ett kombinerat forsknings-och utvecklingsprojekt i samarbete mellan skolhuvudmännen i Värmlandsregionen och Karlstads universitet. Syftet med satsningen är att stärka svensklärares förmåga att identifiera undervisningskvaliteter och att ge konstruktiv återkoppling till varandra på genomförda lektioner. Fokusområde för satsningen är arbete med texter i klassrummet för att fördjupa elevers läsförståelse.
Bakgrund
Fokusområde: Samverkan för bättre läsundervisning
Det råder idag stor enighet om att kvaliteten på lärarnas undervisning utgör den enskilt viktigaste faktorn för elevers lärande i skolan. Detta visar forskningssammanställningar och rapporter från både Skolverket och Skolinspektionen. Förmågan att väcka elevers engagemang för ämnesinnehållet, att ge konstruktiv återkoppling på deras prestationer och att förse elever med effektiva strategier för att lösa uppgifter av olika slag hör till de viktigaste områdena. Därför, menar Skolverket, att det ekonomiskt mest effektiva sättet att höja kvaliteten i skolan är att satsa på lärares kompetensutveckling.
En viktig resurs för att bygga långsiktig kvalitetsutveckling av undervisningen är att låta lärare få konstruktiv återkoppling på det arbete de genomför. Sådan återkoppling bör ta utgångspunkt i vetenskapligt grundad kunskap om vad som kännetecknar framgångsrik undervisning. Det är också viktigt att förbättringsarbete på skolan byggs upp i förtroendefullt samarbete mellan lärarkollegor och skolledning.
Innehåll i professionssatsningen
Satsningen kallar vi Linking Instruction and Student Achievement – Professional Learning Observations of Teaching, förkortat LISA-PLOT. Det heter den därför att den bygger vidare på de kunskaper som samlats i forskningsprojektet LISA, i vilket vi videofilmat och analyserat nära trehundra lektioner i både svenska och matematik för att identifiera just kvalitetsfaktorer i undervisningen. LISA och LISA-PLOT ingår också i ett omfattande nordiskt samarbete, där vi tillsammans med forskarkollegor från de övriga nordiska länderna använder videomaterial för att stötta lärare i att utveckla sin undervisning.
I LISA-PLOT får du som lärare ta del av vårt analysinstrument, som kallas PLATO. Med hjälp av PLATO kommer du få analysera din egen och dina kollegors undervisning och träna dig i att ge feedback till kollegorna så att ni tillsammans utvecklar undervisningen. Ni kommer att jobba i lärgrupper, där ett antal lärare från samma kommun eller skola under ledning av en lärledare diskuterar och tar gemensamt ansvar för varandras utveckling. PLATO har utvecklats av amerikanska forskare vid Stanford University och har visat sig vara bra för att identifiera centrala utvecklingsområden i undervisningen. Under hösten 2019 kommer lärledare utbildas i att använda PLATO och träna sig i att ge återkoppling och leda det kollegiala lärandet genom olika samtalsverktyg. En del i lärledarutbildningen är att utveckla skolans förbättringskapacitet utifrån skolutvecklingsforskning.
Som rektor för deltagande lärare deltar du vid den första introducerande träffen för att bli förtrogen med det slags kompetensutveckling som lärarna ska genomgå. Därefter kommer du bjudas in till två ytterligare träffar som vänder sig specifikt till rektorer. Den första av dessa träffar har fokus på hur du som rektor kan stötta lärarna i sin kompetensutveckling. Den andra fokuserar på hur erfarenheterna från projektet kan tillvaratas och spridas för en långsiktig kompetensutveckling på skolan. Innehållet i PLATO liksom det slags observation och återkoppling som prövas i LISA-PLOT är också relevant för lärare i flera andra ämnen än svenska.
I samband med storträffar på Karlstads universitet introduceras PLATO och lärgrupperna får möjlighet att välja och fördjupa sig i de delar av instrumentet som bäst möter de behov som finns i lärgruppen. Mellan träffarna sker arbete i den lokala lärgruppen. Gruppen planerar gemensamt och genomför undervisning, som lärledaren eller någon annan i gruppen observerar och ger återkoppling på. Motorn i satsningen finns alltså i den lokala lärgruppen och de kollegiala samtalen kring undervisningsplanering och observationer.
Att ge konstruktiv feedback till en kollega som hjälper denne att utvecklas är en svår konst. Men i förhållande till andra kompetensutvecklingsinsatser är det en kostnadseffektiv och viktig resurs som vi ska lära oss att ta vara på. Detta är vad LISA-PLOT syftar till.
Utöver detta är LISA-PLOT också ett forskningsprojekt inom ramen för den gemensamma ULF-satsningen. Det betyder att samtidigt som kompetensutvecklingen pågår vill vi undersöka vetenskapligt vilka förutsättningar som finns för att en sådan här satsning ska bli lyckad och bidra till utvecklad undervisning, eller rentav till högre måluppfyllelse. I detta arbete behöver vi er hjälp som medforskande. När ni anmäler er till projektet går ni alltså också in i ett forskningsprojekt där ni som lärare respektive rektorer och vi som forskare tillsammans undersöker på vilket sätt undervisningen kan utvecklas och vilket slags stöd som är viktigast för att det ska fungera.
När och hur startar vi?
LISA-PLOT startar onsdagen den 8 januari 2020 och pågår till och med slutet av april 2021. Det är en långsiktig satsning. Ingen som arbetar i projektet tror nämligen att komplicerade saker som utvecklad undervisning är något man löser snabbt och enkelt.
Under den första träffen den 8 januari introduceras projektet. Vi introducerar också PLATO och beskriver de områden av undervisningen som PLATO sätter fokus på. Ni kommer att få fördjupa er i tre så kallade PLATO-element. Det gör vi genom att gemensamt studera videoinspelad undervisning och analysera den utifrån kvalitetskriterier. Detta är alltså ett sätt att bekanta sig med de områden, eller rättare sagt ett sätt att få på sig de glasögon, som det är meningen att ni sedan ska bära med er.
Under den andra träffen fortsätter vi att fördjupa oss i PLATO-element. Vi introducerar också området kamratrespons/kollegial återkoppling både teoretiskt och med hjälp av praktiska övningar.
De kommande träffarna ägnar vi dels åt att fortsätta fördjupa förmågan att använda PLATO som observationsredskap liksom åt själva ämnesområdet läsning och läsundervisning. Flera experter på området kommer att delta med föreläsningar och övningar. Vi kommer bland annat att fördjupa oss i olika modeller för textsamtal och i undervisning om lässtrategier.
Program för nätverksträffar
Närträffar och lärledarträffar
Vi kommer totalt att ha 7st närträffar här på universitetet utspritt över tre terminer. Tre träffar på våren, tre höstterminen och en avslutande vårterminen 2021. Dessa närträffar innebär heldagar mellan kl. 08.30-16.00.
Mellan varje närträff är det tänkt att lärledaren filmar sina kollegor vid ett lektionspass. Ett efterföljande samtal på ca 45 min/lärare, samt en lärgruppsträff där de lärare som filmats träffas och har erfarenhetsutbyte. Detta samtal tar ca en timme och vi har sagt att minimum är 5 deltagare och max är sju deltagare i grupperna.
Lärledarna ses vid 5 tillfällen och dessa träffar är mellan kl. 13.00-16.00 nedanstående datum.
Närträffar |
Lärledaträffar |
8/1 |
9/1 |
2/3 |
12/2 |
28/4 |
18/5 |
1/9 |
24/9 |
7/10 |
11/11 |
3/12 |
|
18/2 (2021) |
|