Nyhetsarkiv för Hnt

2024-03-28
I en unik satsning samarbetar Karlstads universitet och företag för att bättre ta vara på industriers sidoströmmar och byta ut ändliga resurser mot förnybara. Målet är att utveckla ett nytt gödningsmedel, som sluter skogens kretslopp och skapar värden för både marknad och miljö. Det mineralgödsel som vanligtvis används för skogsmarker består av ändliga resurser och kräver mycket energi att framställa.
2024-03-27
Stephen De Lisle, biologiforskare vid Karlstads universitet, är en av de fyra mottagarna av Swedish Foundations Starting Grant, SFSG, ett initiativ samordnat av sju forskningsfinansiärer för att stödja framstående forskare vid svenska lärosäten.
2024-03-26
Den 18 april kommer astronauten Marcus Wandt till Karlstad för att dela med sig av sina erfarenheter från rymden. Marcus, den tredje svensken i rymden, tillbringade 22 dygn ombord på den internationella rymdstationen ISS i januari. Under dagen kommer han att göra studiebesök på Embracer Group och det nybyggda Kronoteket på Kronoparken för att möta elever och berätta om sina rymderfarenheter.
2024-03-26
Mikael Grehk, professor i materialteknik, är från 1 april ny prefekt på institutionen för ingenjörsvetenskaper och fysik. - Jag ser fram mot det nya uppdraget som prefekt för institutionen, säger Mikael Grehk. Institutionens verksamhet omfattar undervisning och forskning som syftar till att utveckla våra förmågor att möta framtidens utmaningar. På institutionen kombineras grund- med tillämpad forskning inom elektroteknik, fysik, material och maskinteknik.
2024-03-25
Under förra veckan lystes aulafoajén på Karlstads universitet upp med en inspirerande posterutställning, skapad av studenterna inom folkhälsovetenskap. Den gav en inblick i studenternas praktikperioder och hur de har arbetat för att främja hälsa, förebygga ohälsa och förstå de komplexa faktorer som påverkar vårt välbefinnande.
2024-03-13
Nu är det avgjort. Karlstad Studentkår har utsett Bästa lärare 2023 och han heter Tommy Gustavsson! Tommy är lärare i fysik och programledare för Tekniskt-naturvetenskapligt basår och han fick motta sitt diplom i Gläntan idag.
2024-02-29
Studenterna, som går på civilingenjörsprogrammet i kemiteknik mot skoglig bioekonomi, fick bland annat se den enorma kartongmaskinen KM7 samt träffa anställda och fördjupa sina kunskaper inom pappers- och kartongtillverkning. - Det var i samband med kursen biobaserade material och produkter som vi anordnade detta studiebesök, säger Beko Mesic, docent i kemiteknik.
2024-02-29
Forskning visar att rasifierade sociala kategorier inte har biologisk eller genetisk grund. Resultaten uppmanar till förändringar i genetikundervisningen för att motverka rasism. En artikel i Science, med forskare från olika delar av världen, betonar problemet med att använda begreppet ras i genetisk forskning och undervisning om människan.
2024-02-21
På alla hjärtans dag samlades experter och forskningsentusiaster på Karlstad CCC för konferensen Forum Värmland, som firade sitt 10-årsjubileum.
2024-02-12
Ett av problemen med pappersåtervinning är att fibern blir stelare vid avvattning och torkning vilket kallas förhorning. Detsamma händer också exempelvis disktrasor, vilka blir stelare med tiden.
2024-02-07
I uppgiften "Valvet" har maskiningenjörsstudenter samarbetat för att tackla komplexa konstruktionsutmaningar och främja gemensam utveckling som problemlösare och konstruktörer.   - Målet är att forma grupper av studenter som arbetar tillsammans för att senare i kursen bättre kunna lösa en större konstruktionsuppgift, säger Adam Fjaestad, adjunkt i maskinteknik.
2024-02-06
Ingenjörsstudenterna erbjöds en eftermiddag om hållbarhet och cirkularitet där sju inbjudna företag pratade om sitt arbete med att bidra till en mer hållbar framtid. - Kul att få representera Björneborg Steel och vara en del av detta evenemang som var både intressant och lärorikt, säger Håkan Dedorsson, VD på Björneborg Steel.
2024-01-23
Ali Mohammadi har ägnat sig åt forskning om hållbarhetsutvärdering av biosystem sedan han disputerade. Under sin forskarutbildning, vid University of New England i Australien, studerade han ekonomiska och miljömässiga effekter av biokol och bioenergiproduktion från jordbruksrester.
2024-01-22
Nu har startskottet gått för energiprojektet LOKEN - Lokal Energiledning Värmland, där Karlstads universitet ska samverka med Glava Energy Center och ett 30-tal partners i Värmland inklusive kommunala bolag. Forskare och andra aktörer kopplade till projektet samlades under tisdagen för en möjlighet att träffas och ta del av en introduktion till LOKEN som hölls av Glava Energy Centers VD Magnus Nilsson.
2024-01-17
En grupp studenter på högskoleingenjörsprogrammen maskinteknik samt innovation och design har tillbringat en innehållsrik vecka i södra Tyskland. Där har de tillsammans med studenter från många andra länder varvat undervisning på värdsuniversitetet med studiebesök hos näringslivet. - Blended intensive program är en utbytesvecka med många intressanta programpunkter, säger Adam, student på högskoleingenjörsprogrammet i maskinteknik.
2024-01-16
I en värld där över två tredjedelar av befolkningen förväntas bo i städer år 2050 står stadsborna i Majoritetsvärlden inför omfattande utmaningar när det gäller grundläggande bekvämligheter som arbete, bostäder och sjukvård. Ett nytt projekt på Karlstads universitet ska föreslå en ram för att bättre förstå urban fattigdom och dess sårbarheter. Utmaningarna i städerna resulterar ofta i bildandet av så kallade "slumområden" eller utsatta stadsområden.
2024-01-09
KLARA kemikaliehanteringssystem är Karlstads universitets webbaserade system för förteckning, sammanställning och uppföljning av märkningspliktiga kemiska produkter. Systemet används för inventering, riskbedömning och informationssökning av kemiska produkter. - I de arbetsmoment vi använder kemiska produkter med faropiktogram ska vi göra riskbedömningar, säger Pia Eriksson, arbetsmiljöingenjör.