Nyhetsarkiv för Fouvalf

2024-02-23

Yrkesresan rullar vidare

Nyheter » 2024-02-23
Yrkesresan är det nationella konceptet för yrkesintroduktion och kompetensutveckling för socialtjänstens medarbetare. FoU Välfärd Värmland ansvarar för genomförandet i länet och har nu kickat i gång resan: Funktionshinder för utförare. Målgruppen för Yrkesresan: Funktionshinder för utförare är medarbetare som ger brukarnära stödinsatser inom exempelvis personlig assistans, daglig verksamhet och boendestöd.
2023-12-22
Nu nalkas jul och nyår och med det förhoppningsvis också lite välbehövd, välförtjänt och efterlängtad ledighet. Några av oss i kollegiet här på Karlstads universitet pratade häromdagen om att 2023 har varit ett kämpigt år – efterdyningar av covid, eller kanske nya omgångar av det snarare, som drabbat många, flera krig runtom i världen som pågår, inflationen med mera. Vi hoppas att 2024 blir ett bättre, lättare, år, men vi är så glada att ni ändå hängt med oss på våra olik
2023-11-16
Svenska Jämställdhetspriset delas ut till en aktör som aktivt bidragit till ett mer jämställt samhälle. En av semifinalisterna är FoU Välfärd Värmland som tillsammans med socialtjänster i regionen tagit fram ny kunskap som uppmärksammat ojämställdhet och ojämlikhet i insatser för våldsutsatta flickor och pojkar.
2023-02-23

Hallå där Markus Arvidson…

Nyheter » 2023-02-23
… docent och universitetslektor i sociologi vid Karlstads universitet. Du är ny vetenskaplig ledare på FoU Välfärd Värmland och tar över efter Birgitta Persdotter, lektor i socialt arbete vid Karlstads universitet, som tidigare var vetenskaplig ledare. Vad innebär ditt uppdrag? – Det innebär bland annat att handleda projekt och följa uppdrag.
2022-12-19

God jul och gott nytt år!

Nyheter » 2022-12-19
Vi vill rikta ett stort tack till alla som på olika sätt varit en del av FoU Välfärd Värmlands arbete under 2022. Är du nyfiken på vad vi arbetet med under året kan du läsa vårt nyhetsbrev. I nyhetsbrevet berättar vi om olika aktiviteter, bland annat kan du läsa mer Yrkesresan, Plattform Väld Värmland och kartläggningen av SEXIT. Vi önskar er en riktigt god jul och gott nytt år! Här hittar du FoU Välfärd Värmlands nyhetsbrev.
2022-10-21
Yrkesresan är ett nationellt koncept för yrkesintroduktion och kompetensutveckling för socialtjänstens medarbetare. Syftet är att ge kvalitet i varje möte mellan socialtjänstens medarbetare och invånare. FoU Välfärd Värmland ansvarar för genomförandet i länet.
2022-10-06
Nu är Plattform Våld Värmland lanserad. Platsen är ett avstamp för de som möter våldsutsatta. Här finns länkar till myndigheter, organisationer och andra som kan ge kunskap, råd och stöd. FoU Välfärd Värmland arbetar under 2021 – 2023 inom ramen för Sveriges kommuner och regioners, SKR:s, kvinnofridssatsning.
2022-06-23

FoU önskar trevlig sommar!

Nyheter » 2022-06-23
FoU Välfärd Värmland önskar trevlig sommar men vill också skicka med några datum inför en spännande höst. Fredag med FoU 9 september 2022 – Markus Arvidson, universitetslektor i sociologi, "Roll- och lojalitetskonflikter i vardags- och arbetslivet". Digital föreläsningsserie om missbruksproblematik och samsjuklighet – pågår från den  21 september 2022 till den 8 februari 2023. Digital informationsföreläsning 5 oktober 2022 eftermiddag om stärkt rätt till personlig assist
2022-06-22
FoU Välfärd Värmland bjuder in till en digital föreläsningsserie med verksamhetsnära fokus i syfte att kunskapshöja personal som arbetar med personer som har en missbruksproblematik och/eller psykisk ohälsa. Föreläsningsserien innehåller fyra temaområden med totalt sex digitala föreläsningar.
2022-05-03
Martina Magnusson är FoU Välfärd Värmlands nya administratör på 50 procent och på de andra 50 procenten kommer hon delta i några av de olika projekt som FoU jobbar med. Martina kommer till exempel vara administratör för ett projekt som heter Yrkesresan, som går ut på att personal inom socialtjänst får kompetensutveckling inom sitt yrke. Vad är din bakgrund och vad har du gjort förut?- Jag är född i Skåne, uppvuxen i Örebro och bott i Karlstad i snart 9 år.
2021-08-17
I samband med pandemin har verksamheter tvingats ställa om till hemarbete och ökat sin digitala kompetens. FoU Välfärd Värmland har inte bara ställt om alla nätverksträffar till digitala möten, vilket ökat möjligheten för många att delta, de har också utvecklat ett nytt digitalt koncept för lärande – FoU-fredagar. En fredagseftermiddag i månaden erbjuder FoU digitala föreläsningar med olika teman.
2021-06-01
Det har börjat en ny kollega på FoU Välfärd Värmland, Leigh Ann Loebs, och hon har en spännande bakgrund. Leigh Ann är uppvuxen i USA och hamnade senare i de värmländska skogarna. Efter att ha studerat till socionom och efter 10 års erfarenhet från arbete i olika kommuner, är nu Leigh Ann tillbaka på Karlstads universitet, mer motiverad än någonsin. - Jag ser fram emot en personlig utveckling och att få vara med och ta fram praktiknära forskning.
2021-01-27
I många år har FoU Välfärd Värmland stått som värdar för flertalet nätverk inom socialtjänsten samt andra välfärdsverksamheter i Värmland. Nätverken har träffats några gånger per år, oftast i Karlstads universitets lokaler, och har fått möjlighet att utbyta erfarenheter med kollegor från andra kommuner i länet. Under våren 2020 när pandemin bröt ut var det inte längre möjligt.
2020-12-14
SAVE (Support and protection Against Violence, on Equal terms for all children) är en studie om barn som utretts inom sociala barn- och ungdomsvården, efter misstanke om våldsutsatthet. Nu är första resultatrapporten klar. På länken www.kau.se/fou-valfard-varmland/verksamhetsutveckling/systematisk-uppfoljning-och-forskning hittar du mer information om projektet SAVE.