Masterprogram i marknadsföring: Master
120 HP

Om utbildningen
Siktar du mot en karriär inom marknadsföringsområdet, t ex som marknadschef, försäljningschef eller marknadskonsult ger en utbildning med inriktning marknadsföring goda förutsättningar. En utbildning på avancerad nivå i marknadsföring ger även förutsättningar för att arbeta med olika företagsstrategiska frågeställningar. Med en masterexamen i företagsekonomi får du en utbildning som motsvarar internationella krav.
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav
Examen på grundnivå om minst 180 hp med huvudområde Företagsekonomi innefattande kandidatuppsats 15 hp. Gymnasiets Engelska kurs 6 eller B eller motsvarande.
Alternativt
Examen från programmet IT-design, inriktning affärssystem och ekonomi SGITD-AFEK 180 hp, enligt utbildningsplaner gällande från HT2012.
Under utbildningen
Utbildning
Programmet ger dig möjlighet att skapa en egen utbildningsprofil inom marknadsföring. Under studiernas gång läser du fördjupningar inom det valda ämnesområdet, som tillsammans med uppsatsen ger en fördjupad kunskap inom området. Vid studier till masterexamen läser du 15 hp i marknadsföring, 15 hp i hållbara affärer och ledarskap, en metodkurs på 15 hp, 15 hp valfria kurser, 15 hp valbara företagsekonomiska kurser, 15 hp obligatorisk kurs i företagsekonomi och ett examensarbete om 30 hp.Kontakt med arbetslivet
Du kommer under utbildningen att ha kontakt med arbetslivet genom gästföreläsare och kontaktföretag. Examensarbetet genomförs normalt i samarbete med ett eller flera företag eller andra organisationer.Programmets studiegång
Termin 1 | HP |
---|---|
Business Marketing (Obligatorisk) | 15 |
Hållbara affärer och ledarskap (Obligatorisk) | 15 |
Poängsumma:
30
Termin 2 | HP |
---|---|
Ledarskap och personlighet (Valfri) | 7.5 |
Grundläggande statistik och regressionsanalys (Obligatorisk) | 15 |
Interkulturell affärskommunikation (Valfri) | 15 |
Poängsumma:
30*
Termin 3 | HP |
---|---|
International Financial Accounting (Valbar) | 7.5 |
Redovisning och styrning (Valbar) | 7.5 |
Aktuell forskning i företagsekonomi (Obligatorisk) | 15 |
Advanced service management (Valbar) | 15 |
Poängsumma:
30*
Termin 4 | HP |
---|---|
Företagsekonomi - masteruppsats (Obligatorisk) | 30 |
Poängsumma:
30
**Poängsumma per termin är alltid 30 hp.
Valbar kurs: Du väljer mellan vissa bestämda kurser, ofta beroende på val av inriktning.
Valfri kurs: Du väljer fritt bland kurser som ges hos oss eller andra lärosäten. Namngivna kurser är exempel på vanliga val inom programmet.
Läsårs- och programvärderingar
Starttermin HT 2014
Starttermin HT 2015
Starttermin HT 2018
Efter utbildningen
Arbetsmarknad
Du kan få en utbildning som är anpassad för olika arbetsuppgifter inom företag och offentlig förvaltning. Masterexamen innebär en total studietid vid universitetet på fem år. Det är en studieomfattning som sedan länge varit standard för ekonomutbildningar och kan därför vara en förutsättning för att vara konkurrenskraftig på arbetsmarknaden. I internationella företag kan en masterexamen vara ett krav för vissa befattningar.Examen
Utbildningen leder till masterexamen 120 hp. I utbildningsplanen under rubriken "Utbildningens mål" beskrivs kraven för att nå en examen. När du har avslutat utbildningen finns möjlighet att ansöka om forskarstudier, främst inom företagsekonomi. Vilket ämne du tar din doktorsexamen i beror på vilken inriktning du valt på dina tidigare studier. Du måste också uppfylla de särskilda behörighetskrav som finns på ämnet.Vidare studier
När du har avslutat utbildningen kan du gå vidare till forskarstudier, främst inom företagsekonomi. Vilket ämne du kan ansöka om forskarstudier i beror på vilken inriktning du valt på dina tidigare studier. Du måste också uppfylla de särskilda behörighetskrav som finns i ämnet.- Start Hösttermin 2021
- Studieform Campus
- Språk Engelska
- Anmälningskod KAU-70327
- Studietakt 100% (Dag)