Bedriva forskning i företagsekonomi
15.0 HPKursen består av tre delkurser.
Delkurs 1: Teori och teoretisering (4,5 hp)
Delkursen syftar till att ge breddande och fördjupande kunskaper om vad en teori är och består av samt vad som utgör ett teoretiskt bidrag. I delkursen behandlas olika perspektiv på vad en teori, ett teoretiskt bidrag och teoriutveckling är samt modeller för att kunna beskriva, förstå och kritiskt värdera teori, formalisering av teori och teoretiska bidrag i vetenskapliga texter.
I delkursen behandlas även hur forskningsansatser som bygger på olika ontologiska och epistemologiska utgångspunkter bidrar på olika vis i en teoriutvecklingsprocess. Forskningsansatser diskuteras med utgångspunkt i de skillnader och den relation som finns mellan induktiv och deduktiv utveckling av vetenskapliga teorier inom företagsekonomi.
Ett särskilt fokus läggs på att utveckla förmågor i att beskriva samt kritiskt analysera och värdera huruvida en text kan anses utgöra teori och/eller ett teoretiskt bidrag. I delkursen kommer studenterna att producera egna texter och presentationer om olika vetenskapliga texter med utgångspunkt i etablerade modeller och perspektiv på teori och teoretisering. Studenterna kommer även att delta i seminariediskussioner relaterade till delkursens tematik.
Delkurs 2: Bedriva företagsekonomisk forskning med kvantitativa data (4,5 hp)
Delkursen syftar till att ge breddande och fördjupande kunskaper om hur deduktiv forskning med kvantitativa data bedrivs inom företagsekonomisk vetenskap. Särskild vikt läggs vid förståelsen av styrkor och svagheter avseende reliabilitet, validitet och generaliserbarhet i studiers slutsatser.
Tonvikten i delkursen ligger på olika tillvägagångssätt för att empiriskt testa teoretiska modeller och deras ingående hypoteser, inte minst operationalisering av teoretiska begrepp. Under delkursen ska studenterna identifiera, värdera, analysera, diskutera och motivera val av olika kvantitativa tillvägagångssätt.
Delkursen avslutas med att studenterna genomför ett självständigt arbete där de behandlar utmärkande egenskaper för att bedriva god företagsekonomisk forskning med kvantitativa data.
Delkurs 3: Bedriva företagsekonomisk forskning med kvalitativa data (6 hp)
Delkursen syftar till att ge breddande och fördjupande kunskaper om forskning med kvalitativa data och förhållningsätt inom företagsekonomi. Särskild vikt läggs vid förståelsen av styrkor och svagheter avseende kvalitativa studier och metoder, och vikt läggs även vid att kunna förstå dataanalysens betydelse.
Tonvikten i delkursen ligger på att studenten ska lära sig att tolka och förstå olika kvalitativa tillvägagångsätt, konstruera och designa studier utefter valda metodperspektiv samt att kunna genomföra passande dataanalyser. Under delkursen ska studenterna identifiera, förstå och kunna tolka olika typer av kvalitativa studier (eller olika former av kvalitativa data). Därefter ska de utvärdera och välja en eller ett par metoder och konstruera en kvalitativ studie samt ingående dataanalys för att kunna analysera ett fenomen utifrån valt/valda perspektiv.
Delkursen avslutas med att studenterna genomför ett självständigt arbete där de beskriver och analyserar styrkor och svagheter med olika kvalitativa tillvägagångssätt.
Delkurs 1: Teori och teoretisering (4,5 hp)
Delkursen syftar till att ge breddande och fördjupande kunskaper om vad en teori är och består av samt vad som utgör ett teoretiskt bidrag. I delkursen behandlas olika perspektiv på vad en teori, ett teoretiskt bidrag och teoriutveckling är samt modeller för att kunna beskriva, förstå och kritiskt värdera teori, formalisering av teori och teoretiska bidrag i vetenskapliga texter.
I delkursen behandlas även hur forskningsansatser som bygger på olika ontologiska och epistemologiska utgångspunkter bidrar på olika vis i en teoriutvecklingsprocess. Forskningsansatser diskuteras med utgångspunkt i de skillnader och den relation som finns mellan induktiv och deduktiv utveckling av vetenskapliga teorier inom företagsekonomi.
Ett särskilt fokus läggs på att utveckla förmågor i att beskriva samt kritiskt analysera och värdera huruvida en text kan anses utgöra teori och/eller ett teoretiskt bidrag. I delkursen kommer studenterna att producera egna texter och presentationer om olika vetenskapliga texter med utgångspunkt i etablerade modeller och perspektiv på teori och teoretisering. Studenterna kommer även att delta i seminariediskussioner relaterade till delkursens tematik.
Delkurs 2: Bedriva företagsekonomisk forskning med kvantitativa data (4,5 hp)
Delkursen syftar till att ge breddande och fördjupande kunskaper om hur deduktiv forskning med kvantitativa data bedrivs inom företagsekonomisk vetenskap. Särskild vikt läggs vid förståelsen av styrkor och svagheter avseende reliabilitet, validitet och generaliserbarhet i studiers slutsatser.
Tonvikten i delkursen ligger på olika tillvägagångssätt för att empiriskt testa teoretiska modeller och deras ingående hypoteser, inte minst operationalisering av teoretiska begrepp. Under delkursen ska studenterna identifiera, värdera, analysera, diskutera och motivera val av olika kvantitativa tillvägagångssätt.
Delkursen avslutas med att studenterna genomför ett självständigt arbete där de behandlar utmärkande egenskaper för att bedriva god företagsekonomisk forskning med kvantitativa data.
Delkurs 3: Bedriva företagsekonomisk forskning med kvalitativa data (6 hp)
Delkursen syftar till att ge breddande och fördjupande kunskaper om forskning med kvalitativa data och förhållningsätt inom företagsekonomi. Särskild vikt läggs vid förståelsen av styrkor och svagheter avseende kvalitativa studier och metoder, och vikt läggs även vid att kunna förstå dataanalysens betydelse.
Tonvikten i delkursen ligger på att studenten ska lära sig att tolka och förstå olika kvalitativa tillvägagångsätt, konstruera och designa studier utefter valda metodperspektiv samt att kunna genomföra passande dataanalyser. Under delkursen ska studenterna identifiera, förstå och kunna tolka olika typer av kvalitativa studier (eller olika former av kvalitativa data). Därefter ska de utvärdera och välja en eller ett par metoder och konstruera en kvalitativ studie samt ingående dataanalys för att kunna analysera ett fenomen utifrån valt/valda perspektiv.
Delkursen avslutas med att studenterna genomför ett självständigt arbete där de beskriver och analyserar styrkor och svagheter med olika kvalitativa tillvägagångssätt.
Fördjupningsnivå:
A1N (har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav:
Företagsekonomi 90 hp varav minst 30 hp på G2F-nivå eller högre. Statistik 15 hp på G1N-nivå eller högre. Gymnasiets Engelska 6. Motsvarandebedömning kan göras.
Kursen ingår i följande program
- Masterprogram i marknadsföring: Master (läses år 2)
- Masterprogram i redovisning och styrning: Master (läses år 2)
- Masterprogram i Service Management: Master (läses år 2)