Företagsekonomi - masteruppsats
30.0 HPKursen handlar om att författa en uppsats baserat på ett självständigt vetenskapligt arbete inom företagsekonomi.
Arbetet sker individuellt eller i grupp om två studenter. I samråd med handledare väljer studenterna syften för sina uppsatsarbeten.
Det vetenskapliga arbetet omfattar, utöver själva författande av uppsatsen, planering och genomförande av relevanta litteraturstudier, empiriska undersökningar, analys av undersökningsresultat och presentation av slutsatser inom ett företagsekonomiskt område.
Som stöd för det vetenskapliga arbetet och uppsatsskrivandet deltar studenterna i såväl seminarier som handledning. Vid ett inledande planeringsseminarium ska studenterna presentera och diskutera planer för sina egna och andras uppsatsarbeten. Vid ett mellanlägesseminarium ska studenterna presentera och diskutera resultaten av sina egna och andras litteraturstudier och val av undersöknings- samt analysmetoder. Vid ett slutseminarium ska studenterna försvara egen uppsats och opponera på en annan uppsats samt agera som pålästa åhörare.
Handledning erbjuds i anslutning till seminarierna fram till och med slutseminarium. Vid omregistrering under en senare termin erbjuds handledning i mån av plats och resurser.
Arbetet sker individuellt eller i grupp om två studenter. I samråd med handledare väljer studenterna syften för sina uppsatsarbeten.
Det vetenskapliga arbetet omfattar, utöver själva författande av uppsatsen, planering och genomförande av relevanta litteraturstudier, empiriska undersökningar, analys av undersökningsresultat och presentation av slutsatser inom ett företagsekonomiskt område.
Som stöd för det vetenskapliga arbetet och uppsatsskrivandet deltar studenterna i såväl seminarier som handledning. Vid ett inledande planeringsseminarium ska studenterna presentera och diskutera planer för sina egna och andras uppsatsarbeten. Vid ett mellanlägesseminarium ska studenterna presentera och diskutera resultaten av sina egna och andras litteraturstudier och val av undersöknings- samt analysmetoder. Vid ett slutseminarium ska studenterna försvara egen uppsats och opponera på en annan uppsats samt agera som pålästa åhörare.
Handledning erbjuds i anslutning till seminarierna fram till och med slutseminarium. Vid omregistrering under en senare termin erbjuds handledning i mån av plats och resurser.
Fördjupningsnivå:
A2E (innehåller examensarbete för masterexamen)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav:
Examen på grundnivå om minst 180 hp med huvudområde Företagsekonomi samt minst 30 hp Företagsekonomi på A1N-nivå eller högre och 15 hp Företagsekonomi på A1F-nivå eller högre. Gymnasiets Engelska 6. Motsvarandebedömning kan göras.
Urval:
Programförtur/högskolepoäng
Kursen ingår i följande program
- Masterprogram i marknadsföring: Master (läses år 2)
- Masterprogram i redovisning och styrning: Master (läses år 2)
- Masterprogram i Service Management: Master (läses år 2)