Praktiknära skolforskning
ULF är en nationell försöksverksamhet som genomförs på uppdrag av regeringen mellan år 2017 och 2021, och som nu förlängs till 2024 som en övergång till permanent verksamhet. Karlstads universitet har tillsammans med Göteborgs universitet, Uppsala universitet och Umeå universitet uppdraget att bedriva verksamheten kring praktiknära forskning för att bidra till en stärkt vetenskaplig grund i lärar- och förskollärarutbildningarna samt i skolväsendet. Verksamheten ska utveckla och pröva hållbara samverkansmodeller mellan akademi och skola vad gäller forskning, skolverksamhet och lärarutbildning. Till varje universitet finns ett antal lärosäten kopplade. Dessa bildar tillsammans en samverkansnod. I Karlstads-noden ingår Högskolan i Halmstad, Högskolan Väst och Linköpings universitet.

ULF har en ny webbplats. Välkommen att besöka den!
Forskningsprojekt inom ULF-avtalet:
- Linking Instruction and Student Achievement – Professional Learning Observations of Teaching, förkortat LISA-PLOT (avslutat)
- Lärares planering och efterarbete av lektioner: Infrastrukturer för kollegialt samarbete och forskningssamverkan
- Digital teknik som brygga mellan lärarutbildning, yrkesutbildning samt arbetsplatsförlagt lärande
- Förskollärares ansvars- och ledarskapsuppdrag
- Lekar, fysiska aktiviteter och utevistelse i fritidshemmets undervisning
- Utmaningar i det uppkopplade klassrummet. Rum för lärande i en digitaliserad skola
Forskningsprojektet LISA-PLOT är nu avslutat. Projektet har prövat modeller för samverkan mellan universitet och skolhuvudmän och samtidigt stöttat lärare i att utveckla sin undervisning. Fokus har legat på skolans läsundervisning. I studien videofilmades lektioner och lärarna fick träna sig i att observera och ge återkoppling till varandra. Forskning och kompetensutveckling har löpt sida vid sida och lärarna deltog i analysen av vad som skedde i deras klassrum.
- Läs mer i artikeln: Långsiktig samverkan för att utveckla undervisningen
- Läs rapporten Linking Instruction and Student Achievement – Professional Learning Observations of Teaching.
Tidigare information om LISA-PLOT:
- Läs mer i artikeln: Samverkan för bättre undervisning
- Läs mer i artikeln: Observation och återkoppling – en resurs för skolutveckling
- Läs mer om LISA-PLOT på Regionalt utvecklingscentrums, RUC:s, sida
- Läs mer om LISA-PLOT på Quality in Nordic Teaching, QUINT:s, sida
Forskningsprojektet Lärares planering och efterarbete av lektioner: Infrastrukturer för kollegialt samarbete och forskningssamverkan genomfördes som en enkätstudie bland 2 200 lärare i grundskolan och på gymnasiet. Studien kom fram till att det idag saknas viktiga förutsättningar för en skola på vetenskaplig grund i Sverige.
- Läs mer i artikeln: Förutsättningar för en skola på vetenskaplig grund saknas
-
Läs mer i rapporten: Lärares planering och efterarbete av lektioner – Infrastrukturer för kollegialt samarbete och forskningssamverkan
Forskningsprojektet Lärares planering och efterarbete av lektioner: Infrastrukturer för kollegialt samarbete och forskningssamverkan har nu gått vidare med en enkätstudie bland rektorer. Samtidigt pågår en försöksverksamhet där gymnasielärare i Karlstad och Säffle regelbundet träffar kollegor för att planera och efterarbeta sin undervisning.
Rapporten från studien riktad till rektorer är nu publicerad.
- Läs mer i artikeln: Skolan ska utvecklas genom samarbete – men rektorer och lärare är inte överens om förutsättningarna
- Läs rapporten från studien riktad till rektorer: Rektorers uppfattningar om undervisningens villkor och en skola på vetenskaplig grund
Forskningsprojektet Digital teknik som brygga mellan lärarutbildning, yrkesutbildning samt arbetsplatsförlagt lärande studerar i ett pilotprojekt om digitala multimodala loggböcker kan fungera som en bro mellan skola och arbetsplatsförlagt lärande, APL.
Forskningsprojektet Förskollärares ansvars- och ledarskapsuppdrag utforskar förskollärares ansvars- och ledarskapsuppdrag. Deltar gör sex förskollärare och det är deras frågor och idéer som styr innehållet.
Forskningsprojektet är nu avslutat och en rapport är publicerad. Projektet har haft två syften: Att bidra med kunskap om förskollärares egen syn på sitt uppdrag samt att utveckla en modell för hur ledarskapet skulle kunna se ut i praktiken.
Forskningsprojektet Lekar, fysiska aktiviteter och utevistelse i fritidshemmets undervisning studerar vad som händer i mötet mellan fritidshemmets tradition av upplevelsebaserad verksamhet och ett förtydligat undervisnings- och kunskapsuppdrag.
Projektet har nu mynnat ut i nya studier, varav en behandlar de dilemman grundlärare i fritidshem ställs inför.
Forskningsprojektet Utmaningar i det uppkopplade klassrummet. Rum för lärande i en digitaliserad skola prövar en samverkansmodell där forskare, lärare och elever tillsammans kartlägger de utmaningar som uppstår i samband med klassrummens digitalisering.
Även kombinationstjänster prövas:
Kombinationstjänster vänder sig till lektorer, eller motsvarande anställd med utvecklingsuppdrag, i förskola/skola, och de anställda får tid och resurser att bedriva praktikutvecklande forskning.
Skolledarens roll:
Skolledaren har en viktig roll i praktiknära forskning. För att forskningen ska få fäste behövs en ledning som stödjer och stärker det nya.
För att stärka den vetenskapliga grunden och det vetenskapliga förhållningssättet i skolan behövs långsiktigt hållbara samverkansmodeller mellan forskare och skolledare. Men den här typen av samarbete uppstår inte bara, det finns ett antal kritiska aspekter att ta hänsyn till.
