Bedömning och betygssättning av VFU
VFU, verksamhetsförlagd utbildning, utgörs av flera kurser på lärarprogrammen. De har kursplaner med fastställda lärandemål och examinationsformer. VFU bedöms och betygsätts som övriga kurser i utbildningen med en tregradig betygsskala (VG, G och U) efter varje avslutad kurs.
Vissa av lärandemålen bedöms av den lokala lärarutbildaren (LLU) i förskolan/skolan och vissa lärandemål bedöms av universitetets lärarutbildare, i samband med VFU-kursens slut. Det är alltid VFU-kursens examinator som beslutar om betyget utifrån underlag från LLU och universitetets lärarutbildare. Matriser med lärandemål för programmens samtliga VFU-kurser finns i högerkolumnen.
Vid VFU-periodens början ska studenten och LLU tillsammans gå igenom de aktuella lärandemålen och i de fall studenten gjort tidigare VFU även studentens utvecklingsområden. Vid frågor kring detta kontaktas universitetets lärarutbildare. Under VFU-perioden ska studenten tillsammans med LLU kontinuerligt gå igenom lärandemålen, bedöma hur långt studenten har kommit i sin måluppfyllelse samt planera den fortsatta VFU-perioden utifrån detta så att studenten får möjlighet att utvecklas för att vid avslutad VFU-period kunna nå lärandemålen. Vid avslutad VFU-period gör LLU en bedömning av i vilken utsträckning studenten uppnått målen. Bedömningen ligger sedan till grund för examinators betygssättning.