Marie Nilsberth

Forskning
Min forskning utgår från ett intresse för lärares och elevers sociala samspel i klassrummet. För närvarande intersserar jag mig i flera projekt för frågor om vad samhällets och skolans digitalisering betyder för lärares och elevers interaktion och lärande, liksom hur skriftspråkliga praktiker förändras i takt med att såväl informationsteknologier som människors socialitet blir allt mer uppkopplad. Mitt forskningsintresse riktar sig även mot frågor som handlar om hur olika policyinitiativ tar sig uttryck i klassrummets interaktion, där jag bland annat studerat bedömningspraktiker ur elevers perspektiv liksom hur elevers deltagande i literacypraktiker formas i olika sammanhang.
Pågående forskningsprojekt:
Nordiska grundskolor som dåtida, samtida och framtida mötesplatser för kunskap och inkludering (Nordic basic schools as past, present and future sites for solving the challenges of making diverse inclusive knowledge-based societies). Projektet handlar om vilken roll som efterkrigstidens nordiska utbildningsmodell har och har haft som sammanhållande kraft i det framväxande välfärdssamhället över en tidsperiod om 50 år. Denna modell baserades på en idé och ett ideal om en gemensam grundskola för alla elever, ibland beskrivet med devisen ”en skola för alla”, där skolan var tänkt att utgöra en mötesplats för barn och ungdomar med olika bakgrunder. Sedan dess har nya samhällsutmaningar tillkommit, i till exempel Sverige har ökade möjligheter till individuella skolval införts och inte minst har samhällets digitalisering medfört nya villkor för ungdomars socialisering. Mot bakgrund av detta är projektets syfte att fördjupa kunskapen om vilken betydelse som grundskolor har haft, har och kan komma att få i relation till samhälleliga utmaningar när det gäller inkluderande och kunskapsbaserade samhällsutveckling i de nordiska länderna. Tillsammans med Fritjof Sahlström (projektledare), Stig-Börje Asplund, Héctor Pérez Prieto, Johan Samuelsson, Fredrik Rusk, Tuuli From, Nikolaj Elf, Jens Hansen, Petteri Laihoinen (projektet finansierias inom utlysningen Future Challenges in the Nordics, Home | Future Challenges in the Nordics (futurenordics.org) )
Lärare och influencer? Sociala medier som arena för yrkesutövning. Projektet handlar om lärares undervisning som läggs ut på digitala arenor som till exempel Youtube, Instagram och TikTok, vilket kan ses som en form av e-professionalism. För att förstå denna nya yrkespraktik riktar vi i projektet ljuset mot tre teman: lärarrollen, rollen som representant för en profession samt rollen som makthavare i ett digitaliserat utbildningslandskap. Tillsammans med Ann-Christine Randahl, Göteborgs universitet (projektledare) och Christina Olin-Scheller. (UVK 2021-03948).
Plattformspedagogik. En studie om att synliggöra rum för lärande i det digitala klassrummet. Projektets syfte är att, med särskilt fokus på ämnena svenska, matematik och historia, fördjupa kunskapen om lärplattformars betydelse för hur undervisning och lärande tar form i klassrummets interaktion. Jag är projektledare och genomför projektet tillsammans med Christina Olin-Scheller, Yvonne Liljekvist, Johan Samuelsson och Claes Hallqvist. Projetet finansieras av Vetenskapsrådet (UVK 2019/03760).
Utmaningar i det uppkopplade klassrummet. Rum för lärande i en digitaliserad skola. I projektet följer vi två högstadieklassers undervisning i olika ämnen i en digitaliserad högstadieskola. Det övergripande syftet med projektet är att att, utifrån ett rikt videomaterial, utveckla modeller tillsammans med lärare och elever om de utmaningar som uppstår i samband med klassrummens digitalisering och hur kvalitet i nya lärande- och undervisningsstrategier kan se ut i relation till digitalt rika undervisningsmiljöer. Jag är projektledare och genomför projektet tillsammans med Christina Olin-Scheller, Annelie Johansson och Eva Tarander. Projektet finansieras 2020-2021 av satsningen ULF (Utveckling, lärande, forskning).
Connected Classroom Nordic Inom det nordiska excellencentret QUINT leder jag tillsammans med Anna Slotte det nordiska samarbetsprojektet Connected Classroom Nordic. Detta projekt är ett samarbete mellan lärosäten i de fem nordiska länderna, där vi genomför parallella videostudier av undervisning i klassrum som utrustats med digitala resurser, där projektet Utmaningar i det uppkopplade klassrummet utgör den svenska delstudien (se ovan). Det övergripande syftet med projektet är att att i samverkan mellan forskare, lärare och elever utforska vad som utgör kvalitetsaspekter i de förändrade undervisningspraktiker som tar form i en digitaliserad skola.
Tidigare forskningsprojekt:
LISA Sweden. Undervisningsstrategiers betydelse för elevers kunskapsutveckling. Syftet med den här studien är att ta reda på vilken betydelse lärares undervisningsstrategier har för högstadieelevers kunskapsutveckling. Mer specifikt undersöker vi sambandet mellan lärares bruk av olika undervisningsstrategier och elevers kunskapsutveckling i matematik och läsning över en ettårsperiod. Studien genomförs som en delstudie i och utbyggnad av ett större och redan pågående forskningsprojekt vid Universitet i Oslo där man redan samlat motsvarande data från ett stort antal norska och finska klassrum med elever i samma åldrar. Tillsammans med Michael Tengberg (projektledare), Jorryt van Bommel och Michael Walkert. Projektet finansieras av Vetenskapsrådet (UVK 2017/03544).
Uppkopplade klassrum. Nya literacypraktiker bland gymnasielever i de smarta telefonernas tidevarv. Syftet är att fördjupa kunskapen om hur och för vilka syften som gymnasieelever använder sig av smarta telefoner i klassrummet. Vi utforskar de smarta telefonernas roll, både pedagogiskt och socialt, i ett klassrum där gamla och nya textpraktiker kring läsande, skrivande och samtalande flätas samman. Tillsammans med Christina Olin-Scheller. Projektet finansieras av Vetenskapsrådet (UVK 2015/01044).
Elevers berättelser om att göra nationella prov och få betyg. I projektet studeras mellanstadieelevers erfarenheter av att göra nationella prov och få betyg i årskurs sex. Mitt bidrag utgjordes av en videoetnografisk studie där två mellanstadieklassers arbete med att genomföra de nationella proven i SO och NO följdes under ett års tid.Internfinansierad projektmedarbetare, projektet drevs av Héctor Pérez Prieto, Håkan Löfgren, Ragnhild Löfgren, Johan Samuelsson och Viveca Lindberg (VR 2013/1668).
Läsa mellan raderna. Projektet Läsa mellan raderna bygger på en serie interventionsstudier där forskare tillsammans med deltagande lärare utvecklar undervisningsuppläggen utifrån modellen dialogisk strategiundervisning (DSU) som går ut på att kombinera texttolkande samtal med successiv introduktion av ett urval tidigare prövade lässtrategier samt återkommande skrivuppgifter avsedda att uppmuntra eleverna till att tänka analytiskt och tolkande om texterna som de läser. Mitt bidrag utgjordes av en videoetnografisk delstudie där undervisningen i en niondeklass följdes under åtta lektioner i svenska. Internfinansierad projektmedarbetare, projektet drevs av Christina Olin-Scheller och Michael Tengberg. Se även https://www.kau.se/csl/forskning/var-forskning/forskningsprojekt/lasa-mellan-raderna .
Lärarens väg genom klassrummet. I min avhandling Lärarens väg genom klassrummet: Lärande och skriftspråkande i bänkinteraktioner på mellanstadiet utforskade jag lärares och elevers sociala samspel i klassrummet i samband med skriftspråkligt arbete i olika ämnen, mot bakgrund av en allt högre grad av individualisering i skolan.
Undervisning
Jag undervisar i olika kurser på Institutionen för pedagogiska studier, främst inom Speciallärarprogrammet. Jag är kursansvarig för examensarbeten inom Speciallärarprogrammet. Jag har även undervisat i kursen ”Digitala lärandemiljöer”, samt undervisat om om videoetnografisk forskning och analys av videodata i kurser på forskarutbildningsnivå.
Samverkan
ROSE. Research on subject-specific education, https://www.kau.se/rose
QUINT. Quality in Nordic Teaching, https://www.uv.uio.no/quint/
CSL. Centrum för språk och litteraturdidaktik, https://www.kau.se/csl
VIDA seminariet. Videoanalys i forskning, https://www.kau.se/fakulteten-humaniora-och-samhallsvetenskap/om-fakulteten/institutioner-och-amnen/institutionen-1 .
Nationella nätverket för literacyforskning, http://www.literacynatverket.se .
NNMF. Nordiska nätverket för modersmålsdidaktisk forskning.
SMDI, Svenska med didaktisk inriktning. https://liu.se/artikel/nationella-natverket-for-svenska-med-didaktisk-inriktning .
Biografi
Jag har en bakgrund som mellanstadielärare och som specialpedagog i grundskolan. Jag har tidigare arbetat med skolutvecklingsfrågor och handledning till lärare och skolledare. För närvarande arbetar jag som universitetslektor vid institutionen för pedagogiska studier.
Publikationer
- Marie Nilsberth, Stig-Börje Asplund, 2023
- Marie Nilsberth, Christina Olin-Scheller, Eva Tarander, Annelie Johansson, 2023
- Marie Nilsberth, 2022
- Peter Wikström, Marie Nilsberth, 2022
- Susanne Duek, Marie Nilsberth, 2022
- Marie Nilsberth, 2022
- Peter Wikström, Susanne Duek, Marie Nilsberth, Christina Olin-Scheller, 2022
- Marie Nilsberth, Christina Olin-Scheller, Martin Kristiansson, 2022
- Michael Tengberg, Jorryt van Bommel, Marie Nilsberth, Michael Walkert, Anna Nissen, 2022
- Marie Nilsberth, Michael Tengberg, Jorryt van Bommel, Anna Nissen, Michael Walkert, 2022
- Jorryt van Bommel, Marie Nilsberth, Michael Tengberg, Michael Walkert, 2022
- Marie Nilsberth, Anna Slotte, Tina Høegh, Sólveig Zophoníasdóttir, Jenny Högström, Annelie Johansson, Christina Olin-Scheller, Eva Tarander, 2021
- Marie Nilsberth, Yvonne Liljekvist, Christina Olin-Scheller, Johan Samuelsson, Claes Hallquist, 2021
- Marie Nilsberth, Erica Sandlund, 2021
- Jorryt van Bommel, Michael Tengberg, Marie Tanner, Michael Walkert, 2021
- Anna Slotte, Marie Tanner, Christina Olin-Scheller, 2021
- Christina Olin-Scheller, Marie Tanner, Stig-Börje Asplund, Janne Kontio, Peter Wikström, 2021
- Riitta Juvonen, Marie Tanner, 2021
- Ann-Christin Randahl, Christina Olin-Scheller, Marie Tanner, 2020
- Marie Nilsberth, Yvonne Liljekvist, Christina Olin-Scheller, Johan Samuelsson, Claes Hallquist, 2020
- Marie Tanner, Héctor Pérez Prieto, 2020
- Riitta Juvonen, Marie Tanner, Christina Olin-Scheller, Liisa Tainio, Anna Slotte, 2019
- Fritjof Sahlstrom, Marie Tanner, Verneri Valasmo, 2019
- Fritjof Sahlström, Marie Tanner, Christina Olin-Scheller, 2019
- Anna Slotte, Christina Olin-Scheller, Marie Tanner, 2019
- Redaktör, 2018
- Christina Olin-Scheller, Marie Tanner, 2018
- Kirsti Klette, Fritjof Sahlström, Marte Blikstad-Balas, Jennifer Luoto, Marie Tanner, Michael Tengberg, Astrid Roe, Anna Slotte, 2018
- Christina Olin-Scheller, Marie Tanner, 2018
- Marie Tanner, Fritjof Sahlström, 2018
- Stig-Börje Asplund, Christina Olin-Scheller, Marie Tanner, 2018
- Marie Tanner, 2017
- Håkan Löfgren, Héctor Pérez Prieto, Marie Tanner, Ragnhild Löfgren, Johan Samuelsson, Viveca Lindberg, 2017
- Anna Öhman, Marie Tanner, 2017
- Ulf Buskqvist, Christina Olin-Scheller, Marie Tanner, 2017
- Marie Tanner, Héctor Pérez Prieto, 2017
- Marie Tanner, Christina Olin-Scheller, Ulf Buskqvist, Dan Åkerlund, 2017
- Marie Tanner, Christina Olin-Scheller, Michael Tengberg, 2017
- Marie Tanner, Johan Samuelsson, Héctor Pérez Prieto, 2017
- Marie Tanner, 2017
- Carina Hermansson, Eva Hultin, Marie Tanner, 2017
- Redaktör, 2017
- Marie Tanner, Carin Roos, 2017
- Marie Tanner, 2016
- Christina Olin-Scheller, Marie Tanner, Dan Åkerlund, Ulf Buskqvist, 2016
- Marie Tanner, Héctor Pérez Prieto, 2016
- Stig-Börje Asplund, Marie Tanner, 2016
- Marie Tanner, 2016
- Stig-Börje Asplund, Christina Olin-Scheller, Marie Tanner, Magnus Åberg, 2016
- Fritjof Sahlström, Marie Tanner, 2015
- Marie Tanner, 2015
- Redaktör, 2015
- Héctor Pérez Prieto, Marie Tanner, 2015
- Christina Olin-Scheller, Marie Tanner, 2015
- Marie Tanner, Héctor Pérez Prieto, 2015
- Marie Tanner, 2015
- Marie Tanner, Christina Olin-Scheller, Michael Tengberg, 2015
- Marie Tanner, Héctor Pérez Prieto, 2015
- Marie Tanner, Christina Olin-Scheller, Stig-Börje Asplund, Magnus Åberg, 2015
- Héctor Pérez Prieto, Marie Tanner, 2014
- Marie Tanner, 2014
- Marie Tanner, Héctor Pérez Prieto, 2014
- Marie Tanner, 2014
- Marie Tanner, Fritjof Sahlström, 2014
- Marie Tanner, 2014
- Hector Perez Prieto, Marie Tanner, 2013
- Marie Tanner, Christina Olin-Scheller, Fritjof Sahlström, 2013
- Marie Tanner, 2013
- Marie Tanner, Héctor Pérez Prieto, 2012
- Marie Tanner, 2012
- Marie Tanner, 2012
- Marie Tanner, 2011
- Marie Tanner, 2010
- Marie Tanner, 2009
