Universitetspedagogisk utbildning
Hösten 2020 förändrades modellen för UPE:s kursverksamhet för universitetslärare. Kurserna har blivit mindre till omfånget, fler till antalet och det blir upp till de enskilda lärarna och deras chefer att välja vilken utbildning som är mest relevant i det enskilda fallet.
Kursutbud
Se en kort beskrivning av kurserna nedan. Kursutbudet utvecklas och uppdateras kontinuerligt. Du som är anställd vid Kau hittar mer detaljerad information på Inslaget.
UNDERVISA PÅ UNIVERSITET: KUNSKAP, LÄRANDE OCH PRAKTISKT LÄRARSKAP (KLL) 80h
Kursen vänder sig i första hand nya lärare, men kursen är praktiskt inriktad och passar även lärare med flera års erfarenhet.
I det direkta mötet med studenten –fysiskt eller online, enskilt eller i grupp –ska läraren hantera situationen så att studenten stimuleras till att våga utsätta sig för att lära något nytt. Baserat på forskning om hur lärande går till och olika slags kunskap,syftar kursen till att ge praktiska verktyg för att kunna agera skickligt i lärarrollen. I kursen arbetar vi praktiskt med hur man kan hantera typiska undervisningssituationer, i stora studentgrupper och/eller mindre, i föreläsningssituationer respektive grupp-eller laborationshandledning.
UNDERVISA PÅ UNIVERSITET: RAMAR, REGLER OCH RESURSER (RRR) 40h
Kursen vänder sig till lärare som påbörjat eller ska påbörja anställning som universitetslärare.
I kursen introduceras universitetslärare till tjänstemannauppdraget genom regelverk för universitetsutbildning, såsom grundläggande lagstiftning, regler och lokala styrdokument. Kursdeltagarna ges en övergripande förståelse av internationella och nationella kvalitetsstyrsystem och hur dessa relateras till den lokala verksamheten på universitetet. Deltagarna ges insikter om och förberedelse för att arbeta med kvalitetsutveckling inom högre utbildning.
KONSTRUKTIV LÄNKNING SOM METOD I HÖGRE UTBILDNING (CA) 40h
Kursen vänder sig till lärare och doktorander som vill utveckla och dokumentera sin kompetens inom området grundläggande pedagogisk skicklighet.
Kursen syftar till att deltagaren ska kunna utveckla och kvalitetssäkra kurser inom det egna huvudområdet med hjälp av konstruktiv länkning. I kursen använder deltagarna konstruktiv länkning praktiskt för utveckling av en ny eller en befintlig kurs från sin egen vardag.
CANVAS: STRUKTUR FÖR ÖVERBLICK OCH PROGRESS (CSP) 20h
Kursen vänder sig till alla lärare i Canvas.
Skapa din Canvaskurs för progress, tydlighet och struktur med stöd av Canvas mallkurs och checklista. Målet är att deltagarna efter kursen ska kunna:
1. Skapa en struktur som ger en tydlig överblick av kursen och dess innehåll
2. Skapa examinationer som stöds av kraven för GDPR och juridiska aspekter för onlineundervisning
3. Värdera och föreslå förbättringar för sin kurs
ÅTERKOPPLING OCH EXAMINATION (AEX) 50h
Kursen vänder sig till lärare som deltar i bedömning, examination och som ger återkoppling till studenter. Deltagarna introduceras i olika tekniker för att ge formativ och summativ återkoppling. Målet är att deltagarna efter kursen ska kunna:
- Använda begreppen formativ och summativ återkoppling för att resonera kring bedömningars olika syften och relationen mellan dessa,
- Reflektera kring examinationsuppgifters design och användning ur ett formativt och summativt perspektiv
- Reflektera kring hur olika former av återkoppling kan användas som stöd för lärande
- Använda etablerade modeller kring bedömning och återkoppling för att identifiera problem och utveckla den egna praktiken
HANDLEDARKURS FÖR SJÄLVSTÄNDIGA ARBETEN (HSA) 100h
Kursen vänder sig till lärare vid Karlstads universitet som handleder uppsatser och självständiga arbeten.
Kursens syfte är att kursdeltagaren skall utveckla förmåga att på vetenskaplig grund organisera, genomföra och utvärdera handledning av uppsatser och självständiga arbeten inom högre utbildning. Kursen omfattar 3 veckors heltidsstudier, varav fem schemalagda dagar.
OPEN NETWORKED LEARNING COURSE (ONL) 80h
ONL vänder sig till alla lärare som vill lära sig mer om flexibelt och online undervisning.
Kursen är en del av ett samarbete mellan flera universitet. Deltagarna arbetar i PBL-grupper (Problem Based Learning) och undersöker olika ämnen inom flexibelt lärande och online undervisning, såsom digitala färdigheter, öppenhet och design för online undervisning. Deltagarna reflekterar över studentens roll och studentens behov i online undervisningen. Kursen ges enbart på engelska.
HIGHER EDUCATION DIDACTICS FOR SUSTAINABILITY (HEDS) 80h
The course aims to empower educators, pedagogical developers, and others involved in curriculum design in higher education to integrate sustainability into teaching practice.
The course is designed using a problem-based learning approach, which engages learners in small groups to collaborate – through discussion, experience sharing, and collective learning – to explore tools and competencies needed to foster a more sustainable world through education.
NORMKRITISK PEDAGOGIK (NKP) 60h
Kursen vänder sig till alla universitetslärare.
Kursen behandlar vanliga normer och fördomar med relevans vid högre undervisning, bland annat genus, sexuell läggning, etnicitet och klass, och hur detta kommer till uttryck i undervisnings innehåll och format. I kursen introduceras och appliceras praktiska metoder och verktyg för att analysera deltagarens egen praktik. Kursen innehåller praktiska övningar och uppgifter. Aktuell debatt om normkritisk pedagogik inom akademin utforskas och diskuteras. Kursen ges enbart på engelska.
VÄSSA DIN FÖRELÄSNING (VDF) 40h
Kursen vänder sig till universitetslärare som vill utveckla sin kompetens att skapa och genomföra föreläsningar på ett sätt som stödjer studenters lärande.
Kursen består av fyra träffar samt läsning och uppgifter som deltagarna genomför mellan träffarna. I kursen kombineras teoretiska delar med praktiska övningar.
CHAT-GPT & AI: AKADEMISK INTEGRATION (AI) 30h
Kursen riktar sig till universitetspersonal, särskilt lärare från olika avdelningar, för att stödja dem i att hantera befintliga och kommande utmaningar med AI-verktyg. Detta inkluderar integration av dessa verktyg i deras undervisning och att förstå både tekniska och etiska aspekter av sådana verktyg.
Kursen, "Chat-GPT & AI: Akademisk Integration," är designad för att ge deltagarna en inblick i världen av AI-baserade verktyg med särskilt fokus på Chat-GPT. Den börjar med en introduktion till AI, dess historia och hur det redan påverkar våra liv. Kursen fortsätter sedan med att utforska specifika tillämpningar av AI. Slutligen utforskar deltagarna de etiska och filosofiska övervägandena kring användning av AI i utbildning och diskuterar dess utmaningar.
STÖTTA DINA STUDENTERS SKRIVANDE (SSS) 30h
Kursen riktar sig till universitetslärare som vill utveckla kunskap om akademiskt skrivande och strategier för att stödja studenters skrivutveckling. Kursen består av tre träffar:
1. Komma igång med skrivandet. Du som deltagare kommer att få inspiration, tips och råd på skrivövningar, tekniker och metoder att kunna använda i undervisningen.
2. Skrivprocess. Vi inriktar oss på akademiskt skrivande och hur vi ser på våra studenters skrivande och skrivprocess.
3. AI. Sista träffen kommer att handla om AI och hur den tekniska utvecklingen påverkar skrivandet.
STUDENTAKTIVT LÄRANDE I ALC (ALC) 40h
Kursen vänder sig till lärare på Karlstads universitet där undervisningstekniker för studentaktivt lärande är i fokus. Kursen består av fyra träffar:
1. Introduktion,
2. Workshop om olika aktiviteter och undervisningstekniker,
3. Litteraturseminarium och presentation av idé till undervisningsupplägg,
4. Genomförande av dina undervisningsmoment i ALC-salen samt kamratåterkoppling.
DOKTORANDHANDLEDARUTBILDNING (DHU) 200h
Kursen vänder sig till disputerade lärare vid Karlstads Universitet som handleder eller avser att handleda studerande på forskarnivå.
Handledning är det viktigaste pedagogiska instrumentet i forskarutbildningen. Handledning av doktorander och licentiander handlar inte bara om att förmedla kunskap till doktoranden. Det handlar också om att främja utvecklingen av doktoranden mot att bli en självständig forskare. I detta ingår att stödja utvecklingen av förmågor som att analysera, tänka kritiskt och innovativt, att leda projekt och samarbeta med andra.
FÖRDJUPANDE SEMINARIESERIE OM FORSKARHANDLEDNING AV DOKTORANDER (DHU2)
Seminarierna riktar sig till disputerade lärare vid Karlstads Universitet som handleder eller avser att handleda studerande på forskarnivå.
Kursen bygger på deltagande vid föredrag och aktivt bidragande i en efterföljande diskussion. Tillsammans utgör dessa delar ett seminarium som ges minst två gånger per termin. Seminarierna utgår från deltagarnas egna erfarenheter av att bli handledda och av att handleda på olika nivåer. Kursen vänder sig till lärare vid Karlstads universitet som genomfört kursen: Doktorandhandledarutbildning (DHU).
BYGGA SIN MERITPORTFÖLJ: GRUPPHANDLEDNING (BMP) 50h
Kursen vänder sig till lärare och doktorander som siktar på att bli kompetensförklarade inom området grundläggande pedagogisk skicklighet.
I kursen utvecklar deltagarna sina respektive meritportföljer med tillgång till handledning av kursledare och i samarbete med andra deltagare. Målet är att kursdeltagaren ska ha skapat en meritportfölj av tillräckligt omfång och av tillräcklig kvalitet för att kunna valideras som “påbörjad pedagogisk meritportfölj” (SUHFs rekommendation 2016:1).
Vid mån av plats kan vi erbjuda externa deltagare att gå våra kurser mot en kursavgift.
Kontakta upe@kau.se för mer information.