Pågående projekt

För mer information, besök sidorna nedan eller använd menyn.
- Att läsa Värmland
- Connected classroom Nordic Study
- Holistisk språkbedömning i praktiken: Engelsklärares egna matriser för att bedöma den muntliga delen av det nationella provet i engelska
- Lärare och influencer?
- Plattformspedagogik
- Språkväxling som resurs och hinder i språkklassrummet - en pilotstudie
- TELL-ability
- Faktorer som samvarierar med högstadieelevers språkfärdighet i engelska
CSL-finansierade projekt
2026
- Developing Reading Comprehension of Digital Text Forms
- Nils Holgersson, språket och didaktiken 1900-1975
2025
- Writing fluency among Swedish high-school learners of Spanish
- Steg för steg – en undersökning av nivåblandade grupper i Moderna språk på gymnasiet och deras effekter för undervisningen
2024
2023
- Uppkopplade bokklubbar. Unga läsares upplevelser och erfarenheter av BookTok.
- Challenges in Ladino Learning.
- Flerspråkiga mellanstadieelevers strategier för läsförståelse på andraspråket.
- Tellability: Muntligt berättande som livskunskap och interaktionell kompetens i andraspråksundervisning.
2022
- Berättelser om lokala läspraktiker som kraftfull professionell kunskap för svenskundervisning i gymnasieskolan
- Language Maintenance: Linguistic, Social, Affective, and Educational Dimensions
- Nätbaserad undervisning i ladino – möjligheter, utmaningar och behov
- Relationen mellan litteraturvetenskap och litteraturdidaktik i Sverige i skandinavisk belysning
- Storytelling som bedömningsbar kompetens: Steg 2
- Sva-ämnets vara eller inte vara? – svenskämnenas organisering och innehåll
- Utmaningar i det uppkopplade klassrummet. Rum för lärande i en digitaliserad skola.
2021
- Flerspråkiga strategier för redigering av maskinöversatt text
- Hur blir en litteraturvetare litteraturdidaktiker?
- Storytelling som bedömningsbar kompetens: En policyanalys av de nationella ämnesproven i engelska och svenska
- Sva-ämnets vara eller inte vara
- Undervisningskvalitet i språkligt heterogena svenskklassrum
