Nyhetsarkiv
SUSANNE WALAN NY DOCENT INOM SMEER
Susanne Walan har nyligen befordrats till docent i naturvetenskapernas didaktik. Susanne är därmed vår senaste SMEER-docent.
Hur skulle du beskriva din forskning Susanne?
- I min forskning har jag haft ett brett spektrum av innehållsliga ingångar där den gemensamma nämnaren är naturvetenskapligt lärande kopplat till samhälleliga kontexter. Två spår har särskilt varit ledande, nämligen lärares undervisningsstrategier och lärande i informella miljöer. Jag har en nyfikenhet på lärares val av strategier, innehåll och metoder i anslutning till ämnesinnehåll och teknologi (användning av digitala verktyg). De teoretiska utgångspunkter jag har använt mig av har varierat och anpassats efter aktuella kunskaps- och analysobjekt. Huvudsakligen har jag dock tolkat resultat i termer av det teoretiska ramverket PCK (Pedagogical content knowledge) och på senare år även TPACK (Technological Pedagogical Content Knowledge).
- I min forskning har jag också en ambition att aktivt samarbeta med verksamma på fältet och efter resurser som finns att hämta i informella miljöer och i samhället utanför skolan med förhoppning att resultaten även ska komma till praktisk nytta för såväl yrkesverksamma lärare som inom lärarutbildning.
HARALD RAAIJMAKERS FÖRSVARADE SIN LICENTIATAVHANDLING
Den 16/9 försvarde Harald Raaijmakers förstjäsnstfullt sin lic-avahandling med titeln Powerful eyes, imaginative minds - Experiencing contemporary art and science in a third space.
Opponent och läsare var Associate Professor Marianne Achiam, Institut for Naturfagenes Didaktik, Köpenhamns universitet. För att ladda ner avhandlingen klickar du här
UNGDOMLIGT HOPP FÖR INSEKTER: ”SKAPA EN INSEKTSVÄNLIG FRAMTID”
Forskningsprojekt om handlingskompetens att bevara insekter uppmärksammas i pressen
Ett forskningsprojekt där Karlstads sjundeklassare möter och lär sig om insekter och hur man kan agera för att hjälpa insekter pågår just nu för fullt. Syftet är att ta reda på hur ungdomars lärande kan optimeras och hur deras inställning till insekter samt deras kompetens att agera för insekter påverkas av undervisningen. Projektet har uppmärksammats i lokalpressen och artikeln kan nås här (kräver inloggning). Det går också bra att läsa mer på KAUs hemsida. Du kan också besöka projekthemsidan www.actionsforinsects.com som finns i både en svensk och engelsk version. Det finns också en Instagram-kanal där forskaren Peter Lampert publicerar bilder och information om insekter och insektsvänliga trädgårdar.
SMEER DELTOG I NARST 2022
I slutet av mars deltog forskare vd forskningscentrat SMEER i den årliga NARST-konferensen
NARST står för National Association for Research in Science Teaching och varje år äger en årlig konferens rum någonstans i Nordamerika. I år gick konferensen i Vancouver, Kanada. Årets övergripande tema var: Unity and Inclusion for Global Scientific Literacy: Invite as a Community. Unite as a Community. Det var totalt ca 500 deltagare på plats i Vancouver och ca 600 deltagare digitalt. SMEER hade fyra forskare på plats som presenterade forskning inom områdena Socio Scientific Issues och Action Competence for Sustainability. På bilden här intill syns SMEER-forskarna tillsammans med presidenten för NARST. Från vänster i bild Niklas Gericke, Nina Christenson, Susanne Walan, Renee Schwartz (NARST President) och Daniel Olsson. Läs mer om NARST här.
MER HÅLLBARHET I SKOLAN
Håll Sverige Rent har tillsammans med Karlstads universitet blivit beviljade ett projekt av Vinnova för att utveckla skolprogrammet Grön Flagg. Målet är att ge lärare ännu bättre verktyg för att lära ut hållbarhet till eleverna. Forskaren Daniel Olsson på Karlstad Universitet ska utföra projektet tillsammans med Håll Sverige Rent.
Forskning visar att det är svårt att omvandla teori kring ärande för hållbar utveckling till praktik som kommer till nytta för lärare och elever. Lärare fortbildas i dag inom lärande för hållbar utveckling, men det stannar ofta i teorin för att lärarna har svårt att ställa om undervisningen i praktiken. Det finns inte så mycket konkret stöd och hjälp till lärarna efter att de har fått sin fortbildning. Nu vill vi gemensamt skapa ett komplett paket för fortbildning av lärare som kompletteras av en lärresurs för att ta den teoretiska kunskapen in i klassrummet. Då kan undervisningen nå hela vägen fram till eleverna. Forskaren Daniel Olsson ska tillsammans med Kristina Bjerka på Håll Sverige Rent utveckla lärande för hållbar utveckling i ett projekt som finansieras av Vinnova. Håll Sverige Rents utbildningsprogram Grön Flagg ska utvecklas till att bli ett bättre praktiskt stöd för lärare och elever.
För mer information, se pressmeddelande på Håll Sverige Rent eller besök projektets hemsida på Karlstads universitet.
HANDLINGSKOMPETENS I ATT VIDTA ÅTGÄRDER FÖR INSEKTER
Under hösten 2021 inledde Peter Lampert från Universitetet i Wien sin Post doc anställning vid Karlstads universitet. Projektet som nu pågår för fullt är en designstudie där syftet är att utveckla unga människors handlingskompetens att vidta åtgärder för insekter.
Insekterna minskar i antal världen runt, vilket äventyrar ekosystemen och direkt påverkar vår framtid. Denna nedgång av antalet insekter beror på mänskliga handlingar såsom storskaliga jordbruk, urbanisering, insektsgifter och den globala uppvärmningen. Som en följd av detta har livsmiljöerna för insekter kraftigt försämrats och många insekter är hotade. Mänskliga åtgärder är avgörande för att minska farorna för insekterna och för att vända den negativa trenden. Då krävs bland annat en förändring av våra beteenden och en förändring av vårt förhållande till insekter.
HELEN BRINK FÖRSVARADE SIN LICENTIATUPPSATS
Den 17 september försvarade Helen Brink förtjänstfullt sin licentiatuppsats med titeln: Modeller och modellering med digitala verktyg i högstadiets teknikundervisning. Opponent var Professor Jonas Hallström, Linköpings universitet. Helens forskning är inriktad på digitalisering i teknikämnet och hon har varit ansluten forskarskolan FUNDIG. Helens uppsats kan laddas ner här och vill du läsa mer om Helens arbete kan du göra det här.
Intresseanmälan seniora Forskningsmedel SMEER 2022
Inför fördelning av forskningsmedel från forskningscentret SMEER år 2022 görs en förfrågan om intresseanmälan från de disputerade forskare som är intresserade av att erhålla forskningsmedel. SMEER är det forskningscentra från vilken den ämnesdidaktiska forskningen inom naturvetenskap, matematik och teknik samordnas på Karlstads universitet. De medel som intresseanmälan avser måste alltså utgå från ämnesdidaktisk forskning relaterat till dessa ämnen. Om du är lektor, docent eller professor på Karlstads universitet och disputerad sedan tre år kan du anmäla ditt intresse. Du gör det genom att fylla i den bifogade mallen. Utifrån de inkomna intresseanmälningarna kommer sedan medel att fördelas utifrån en schablon motsvarande ca 200 kkr. Följande kriterier har tagits fram i SMEERs rådgivande kommitté och kommer att användas vid bedömningen av intresseanmälningarna:
• Samfinansiering för att växla upp annan extern forskningsfinansiering (även andra universitetsinterna medel).
• Ge stöd till ”excellenta” forskare, dvs. forskare som uppvisar god vetenskaplig produktion.
• Ett övergripande fördelningskriterium är att forskningsanknyta alla institutioner som bedriver lärarutbildning i dessa ämnen.
Intresseanmälan med ifylld bilaga skall skickas till: smeer@kau.se senast 26 oktober 2021
UTFORSKANDE ARBETSSÄTT MED VÄRMEKAMEROR
Forskare inom SMEER, Science, Mathematics and Engineering Education Research, har genomfört ett projekt för praktikutvecklande forskning i samverkan med Lillerudsgymnasiet. Ett projekt som fallit väl ut och resulterat i flera vetenskapliga publiceringar.
- Under läsåret 2019-2020 drev jag och åtta lärare vid Lillerudsgymnasiet en forskningscirkel kring hur man kan använda värmekameror i undervisningen, säger Jesper Haglund, universitetslektor i fysik. Värmekameror användes för ett utforskande arbetssätt i relation till olika ämnen på naturbruksprogrammet. I det här fallet inom lantbruk och djurhållning. Läs hela artikeln här.
Ämneslärardagen årskurs 7-9 den 27 oktober
Tillsammans med kollegor kommer du få fördjupa dig i din ämnesundervisning under ledning av de främsta forskarna inom ämnesdidaktik vid Karlstads universitet. Temat för dagen är didaktiska modeller. Vår förhoppning är att ge dig några tankeredskap som du i fortsättningen kan ha glädje av när du planerar, genomför och utvärderar din ämnesundervisning. Ämneslärardagen arrangeras av Karlstads universitet, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) och Pedagog Värmland. Dagen är kostnadsfri för RUC:s samverkanskommuner. Anmälan senast 30 september enligt länk i broschyren nedan
https://www.kau.se/files/2020-08/Amneslarardagen_program_A4_200820%20%28003%29_0.pdf
Forskningsmedel från centrumbildningen SMEER för år 2021
Inför fördelning av forskningsmedel från centrumbildningen SMEER för år 2021 finns nu möjlighet att göra en intresseanmälan för disputerade forskare som är intresserade av att erhålla forskningsmedel. Sista ansökningsdag 15 oktober. Läs mer här
Disputation fredag 16 oktober (Obs ändrade regler kring deltagande pga nytt chefsbeslut, C2020/768)
Torodd Lunde disputerar fredag 16 oktober kl 13.15 i Nyqvistsalen (9C 203). Föranmälan till Pia Eriksson (pia.eriksson@kau.se) krävs för deltagande på plats. Disputationen går också att följa via länk:
https://kau-se.zoom.us/j/61122242955
Vid evenemanget gäller att man inte får delta om man har någon typ av symptom på sjukdom. Mer information ges av Pia Eriksson.
Teresa Berglund
försvarade sin avhandling "Student views of environmental, social and economic dimensions of sustainable development and their interconnectedness" den 3 april kl 10.00 i Eva Eriksson-salen, 21A 342.
VR-medel till klimatprojekt
Nina Christenson har tillsammans med Jesper Haglund (fysikdidaktik) och Niklas Gericke (biologididaktik) inom centrumbildningen SMEER (Science, Mathematics, and Engineering Education Research) Kau, beviljats projektbidrag från Vetenskapsrådet för projektet "Att undervisa om klimatförändringar - teoretisering av klimatkunnande och utveckling av lärtillfällen". Projektet kommer att genomföras i samarbete med Europas största naturvetenskapliga ämnesdidaktiska centrum IPN i Kiel med professor Ute Harms som tysk projektledare. Nina kommer att vara övergripande projektledare samt leda den svenska delen.
Gästforskare från NTNU på Karlstads universitet
Vi hälsar gästforskare Eli Munkebye från NTNU, Trondheim, (https://www.ntnu.no/ansatte/eli.munkebye) välkommen till SMEER-gruppen och Institutionen för miljö- och livsvetenskaper! Eli arbetar inom NV/biologididaktik och kommer att göra ett halvårs "sabbatical" hos oss. Eli finns här två till tre månader under hösten, och lika länge under en andra period till vintern/våren. Hon sitter i rum 5F 317 och jobbar med ett projekt om "critical thinking".
Doktorand med ämnesdidaktisk inriktning
Forskarskolan FontD utlyser en doktorandtjänst med ämnesdidaktisk inriktning. Sista ansökningsdag är 20 mars. Läs mer här
Forskarutbildningsplatser inom forskarskolan KÄKK
Ett antal forskarutbildningsplatser utannonseras i naturvetenskaplig didaktik och matematikdidaktik inom forskarskolan KÄKK. Sista ansökningsdag är 15 mars. Läs mer på följande länk:
Ny docent
Nina Kilbrink har nyligen utnämnts till docent i pedagogiskt arbete. Nu finns fem docenter i SMEER-gruppen, varav fyra är kvinnor och en man (ordförande), samt en professor (föreståndare).
Anna Mogren
försvarade sin avhandling "Guiding principles of transformative education for sustainable development in local school organisations" fredag 20 december. Opponent vid disputationen var Professor Arjen Wals, Wageningen University, Nederländerna.
Hög placering på rankinglista
Niklas Gericke har placerat sig på topp 100-listan över antalet citeringar enligt nyhetsmagasinet Fokus. Läs mer här:
Grattis till forskningsmedel
Grattis till Yvonne Liljekvist, SMEER-gruppen, som tillsammans med tre andra forskare vid Karlstads universitet fått VR-medel för projektet "Plattformspedagogik", där lärplattformar i undervisningen ska studeras.
Seminar in physics education
You are welcome to a seminar with Magdalena Kersting, a PhD student in physics education at Oslo University who is about to defend her dissertation on teaching of general relativity in upper-secondary school. She will talk on the topic of “Embodied cognition in science education”, with a focus on how embodied cognition can be used in design of learning activities in modern physics and analysis of video data of student interaction.
Time and place: Wednesday, 13 November, 15.15-16.00, in Eva Eriksson-salen (21A342).
Intresseanmälan för forskningstid från SMEER år 2020 - sista anmälan 13 september 2019
Ansökan till forskarskolan för ämnesdidaktiska klassrumsstudier med fokus hållbarhet
I samarbete mellan Göteborgs och Karlstads universitet utlyses sammantaget tolv utbildningsplatser med examen mot licentiat. Forskarskolan står för utbildningskostnader, samverkanspart för lönekostnader.
Sista ansökningsdag 31 augusti.
Kontaktperson på Karlstads universitet är Martin Stolare, martin.stolare@kau.se, 054-700 1428.
Läs mer och ansök på nedanstående länk:
Inbjudan att delta i workshop vid EU kommissionen
Den 23-24 maj var Susanne Walan inbjuden till en workshop vid Direktoratet för utbildning och kultur, EU kommissionen, för att rapportera från Erasmusprojektet ARTIFEX. Susanne Walan är projektledare för den svenska delen av projektet. Workshopdagarna i Bryssel samlade cirka 40 deltagare från flera av medlemsländerna och handlade om hur lärande kan ske genom så kallade makerspaces. Rubriken för dagarna var:
Learning through Makerspaces: Workshop on Makerspaces as Hubs for Innovation in Education.
Nya docenter i forskargruppen SMEER
Stort grattis till Jorryt van Bommel och Yvonne Liljekvist som nyligen blivit docenter i matematikens didaktik!
Projektet ”Konsten att lära sig svetsa”
Media har uppmärksammat SMEER-forskaren Nina Kilbrink, som leder projektet "Konsten att lära sig svetsa". Läs mer på Skolforskningsinstitutets hemsida
Disputationer
Elisabet Mellroth och Daniel Olsson har spikat sina avhandlingar. Elisabets avhandling har titeln ”Harnessing teachers´ perspectives: Recognizing mathematically highly able pupils and orchestrating teaching for them in a diverse ability classroom” och Daniel´s “Student Sustainability Consciousness: Investigating Effects of Education for Sustainable Development in Sweden and Beyond.” Elisabet disputerade 10 december kl 10.00 (Nyqvistsalen, 9C 203) och Daniel 14 december kl 13.30 (Frödingsalen, 1B 364).
Licentiat-seminarium
Sara Wahlberg lade fram sin licentiand-uppsats "Teaching and Learning Protein Synthesis through Domain-Specfic Language in Upper Secondary Education" fredag 22 februari kl 10.00 i Fryxell-salen (1B 306).
Tidsbegränsade licentiandplatser med ämnesdidaktisk inriktning inom den nationella forskarskolan i naturvetenskapernas- och teknikens didaktik, Lic-FontD4
Karlstads universitet ledigförklarar ett antal forskarutbildningsplatser med avslutning mot licentiatexamen. Inriktningen är ämnesdidaktik, och ingår i en forskarutbildning för yrkesverksamma lärare. Av relevans för utlysningen är ett forskningsintresse inom ämnesdidaktik med inriktning mot något av följande ämnen/områden: biologi, fysik, kemi, tvärvetenskaplig naturvetenskap eller teknik.
Ny licentiand
SMEER välkomnar Harald Raaijmakers som ny licentiand från och med 2018-09-01. Harald kommer att arbeta med hur en museimiljö kan användas inom biologiundervisningen.
Lärarutbildning för forskare
Karlstads universitet har fått regeringens uppdrag att anordna kompletterande pedagogisk utbildning för forskarstuderande med start vårterminen 2017. Läs mer på:
https://www.kau.se/utbildning/program-och-kurser/program/LAKPF
https://www.kau.se/nyheter/lararutbildning-forskare-startar-varen-2017
FUNDIG
Forskarskolan för undervisningens digitalisering (FUNDIG) utgör en del av Akademin för smart specialisering och finansieras av Karlstads universitet och Region Värmland.
Läs mer på:
Tidsbegränsade licentiandplatser med ämnesdidaktisk inriktning, Lic-FontD4
Karlstads universitet ledigförklarar ett antal doktorandplatser med avslutning med licentiatexamen med ämnesdidaktisk inriktning inom ramen för utbildning på forskarnivå för yrkesverksamma lärare. Du är välkommen att söka om du är intresserad av att forska inom ämnesdidaktik med inriktning mot något av följande ämnen/områden: biologi, fysik, kemi, tvärvetenskaplig naturvetenskap eller teknik.