Forskningsbaserat samarbete för att öka svenska elevers handlingskompetens
Undersökningar visar att barn och unga är mycket bekymrade för vår miljö och vårt klimat. Åtta av tio ungdomar vill se miljö- och klimatundervisning i skolan. Forskning visar dock på att det är svårt för lärare att ställa om till lärande för hållbar utveckling genom bara en utbildningsinsats av läraren.
För att bidra till att Agenda 2030 genomförs i skolorna och blir en del av vardagen så ser forskarna här en möjlighet att arbeta fram ett forskningsbaserat fortbildnings- och undervisningspaket som möjliggör för eleverna att utveckla handlingskompetens, samt en möjlighet till erfarenhetsutbyte mellan teori och praktik.
Under ett och ett halvt år kommer Daniel Olsson vid institutionen för miljö- och livsvetenskaper (Karlstads universitet) och Kristina Bjerka vid Grön Flagg (Håll Svergie Rent) att bedriva ett samarbete för att utveckla och forskningsförankra det Grön Flagg erbjuder lärare och skolor gällande lärande för hållbar utveckling.
Sedan 1996 driver Håll Sverige Rent skolutvecklingsprogrammet Grön Flagg som är ett unikt program som certifierar skolor och förskolors arbete inom lärande för hållbar utveckling. I Sverige är 250 grundskolor och gymnasieskolor medlemmar i programmet som i dagsläget omfattar mer än 60 000 elever och 6 000 lärare och skolledare. Därtill kan adderas 900 förskolor. Det är Sveriges största program inom lärande för hållbar utveckling där det finns väl inarbetade rutiner för enklare fortbildning, utveckling och utvärdering.
Daniel Olsson vid Karlstads universitet bedriver forskning inom utbildning för hållbar utveckling och har ägnat mycket tid åt att definiera och studera hur elever utvecklar handlingskompetens för hållbar utveckling.
Grön Flagg-programmet skulle nå en ny dimension genom att tydligt bli förankrat i den senaste forskningen i kombination med beprövad erfarenhet från deltagande lärare. Detta kommer att leda till ökad kvalitet på hållbarhetsundervisningen och stärka handlingskompetensen hos deltagande elever, och även göra Grön Flagg mer attraktivt som program vilket i sin tur ökar antalet elever som nås. Denna möjlighet skulle göra att Agenda 2030 och arbetet med de globala målen kan stärkas i skolan och på riktigt integreras i den dagliga undervisningen.
Här kan du läsa mer om Grön Flagg och HSR.