Handlingskompetens i att vidta åtgärder för insekter
Insekter finns över nästan hela jorden och har viktiga roller i ekosystemen. De fungerar exempelvis som nedbrytare i naturen genom att äta och bryta ner växtdelar, svampar och döda djur. En av insekternas viktigaste ekosystemtjänster är att vara pollinerare och utan dem skulle till exempel många av våra grödor inte kunna odlas.
Insekterna minskar i antal världen runt, vilket äventyrar ekosystemen och direkt påverkar vår framtid. Denna nedgång av antalet insekter beror på mänskliga handlingar såsom storskaliga jordbruk, urbanisering, insektsgifter och den globala uppvärmningen. Som en följd av detta har livsmiljöerna för insekter kraftigt försämrats och många insekter är hotade. Mänskliga åtgärder är avgörande för att minska farorna för insekterna och för att vända den negativa trenden. Då krävs bland annat en förändring av våra beteenden och en förändring av vårt förhållande till insekter.
Vi behöver inte bara vara medvetna om problemet, vi behöver åtgärder
Att studera hur undervisningen kan utformas för att göra unga människor mer kompetenta att vidta åtgärder för insekter - det är vårt mål i forskningsprojektet "Developing Action Competence for Insect Preservation" (DACIP) vid Karlstads universitet (KAU).
Forskningsprojektet består av fyra sammankopplade delar:
- Utveckling av en ny teoretisk ram - handlingskompetens för bevarande av insekter (ACIP).
- Tillhandahålla kvantitativa och kvalitativa forskningsinstrument för att undersöka medborgarnas ACIP.
- Utformning av innovativa undervisningsmetoder för att öka människors ACIP.
- Genomföra dessa interventioner i grundskolor i Sverige och bedöma förändringar i elevernas ACIP i en pre-post-design med hjälp av de utvecklade forskningsinstrumenten.
Koppla samman forskning och undervisning
För att uppnå målet att engagera unga människor i stor skala kommer vi att arbeta med lärare och elever i årskurs 7 från grundskolor och tillhandahålla teoribaserade lektionsplaner, undervisningsmaterial och workshops som stöd för undervisningen. Den första undervisningscykeln kommer att inledas våren 2022.
I ett första steg kommer eleverna att lära sig om insekternas betydelse, orsakerna till insekternas nedgång och möjliga åtgärder för att bevara insekterna. I ett andra steg kommer eleverna att tillämpa dessa kunskaper i två typer av åtgärder:
- engagera sig som elevforskare i webbplattformen iNaturalist för att observera och registrera mångfalden av insekter i sin direkta miljö.
- planera och vidta självvalda personliga åtgärder för att bevara insekter i sitt dagliga liv. Genom att vidta dessa personliga åtgärder tillsammans kommer de att bidra gemensamt till bevarandet av insekter. Viktigast av allt är att eleverna lär sig av sina egna handlingar genom aktuella upplevelser.
Sammanfattningsvis
Man kan säga att projektet har tre huvudsakliga mål:
- ACIP-ramen kan tjäna som grund för utveckling av initiativ och utbildningsprogram om bevarande av insekter.
- De nya instrumenten gör det möjligt att undersöka elevers handlingsförmåga att bevara insekter: Följaktligen blir det möjligt att mäta effekterna av olika initiativ eller undervisningsmetoder på människors handlingskompetens. Det kan underlätta riktade förbättringar av nya eller befintliga initiativ och utbildningsprogram.
- Genomförandet av undervisningsmetoden i grundskolan ger möjlighet att nå unga elever och deras samhälle i stor skala.